משרד הבריאות פרסם הערב (ראשון) את ממצאי הבדיקה שנערכה לאסון שאירע במעון "בית דפנה" בחולון, שבו מתו מהרעלת מזון שלושה דיירים. בין היתר ציין משרד הבריאות כי השמירה על רמת ניקיון הכלים במטבח הייתה לקויה.
הדוח גובש בהמשך לבקרה שערך בשבוע שעבר צוות בריאות הסביבה של לשכת הבריאות המחוזית תל אביב במוסד. בבקרה הזו, נמסר, "התגלו ממצאים שחלקם חמורים בתחזוקה, ברמת הניקיון במוסד ובמטבח".
2 צפייה בגלריה
בית דפנה
בית דפנה
תחזוקה ירודה וטיפול לקוי במזון. בית דפנה
לפי משרד הבריאות, לא הייתה הקפדה על הפרדת מזונות בתהליכי הבישול השונים; אין נוהלי עבודה תקינים לטיפול באוכל; ורמת ניקיון הכלים לקתה בחסר. "לאור זאת, ולאור התחלואה החמורה, נסגר כזכור המטבח מיידית", נמסר עוד. הדוח הועבר למשרד הרווחה ולמשטרת ישראל.
התחלואה עצמה, נמסר, נבעה מטיפול לקוי בבשר שגרם לזיהומו ולתחלואה נרחבת במוסד. בתרביות מזון שנלקחו צמח חיידק מסוג קלוסטרידיום פרפרינגס. אותו חיידק צמח גם בתרביות צואה משבעה מטופלים, דבר המעיד על מקור הזיהום. בסך הכול, 33 דיירים חלו, ומתוכם תשעה פונו לבית החולים ושישה אושפזו שם.
במשרד הרווחה הוסיפו כי "המטבח בבית דפנה עבר ביקורת של משרד הבריאות לצורך רישוי כנדרש בחודש אוקטובר האחרון. תזונאיות מטעם המשרד עורכות ביקורות קבועות במקום אך יודגש כי הסמכות לביצוע ביקורת תברואתית הינה בידי משרד הבריאות בלבד".
עוד נמסר כי "מהליקויים שעליהם הצביע הדו"ח עולה כי אין בהכרח קשר סיבתי בינם לבין הרעלת המזון בבשר".
שר הרווחה מאיר כהן הורה, כך לפי המשרד, על הקמת ועדת בדיקה חיצונית בראשות השופטת בדימוס שולמית דותן לבדיקת האירועים בבני ציון ובבית דפנה. "הוועדה קיבלה מהשר מנדט נרחב לבדיקת כלל ההיבטים הקשורים בדיור החוץ ביתי לאנשים עם מוגבלות והיא תגיש את מסקנותיה תוך ארבעה חודשים".
במעון מסרו בתגובה כי "קיבלנו את ממצאי משרד הבריאות ואנו לומדים אותם. לצורך כך, גייסה החברה את שירותי מומחה בכיר בעל שם עולמי לחקר מחלות זיהומיות, שבודק את הנהלים, יישומם ואת ממצאי משרד הבריאות. לדבריו, החיידק החשוד בגרימת התפרצות זו נחשב לאחד הגורמים הנפוצים להתפרצויות שלשול. חיידק זה גורם ברוב המקרים למחלה קלה הנמשכת עד 24 שעות.
"יחד עם זאת, במקרים נדירים בקרב קשישים ומדוכאי חיסון המחלה עלולה להיות קשה יותר ואף לגרום לאשפוז או לתמותה, כפי, שככל הנראה קרה לצערנו גם באירוע זה. הצוות הרפואי של המעון בליווי צמוד של המומחה הבכיר פועלים נמרצות מול גורמי המקצוע ממשרד הבריאות ובהתאם להנחיותיהם, על מנת לשמור על בריאות הדיירים וליישם את העולה מממצאי הדו"ח במהירות האפשרית".