הרעלת המזון שממנה מתו שלושה חוסים במעון "בית דפנה" בחולון נגרמה מזיהום שמקורו בבשר טחון - כך גילתה הערב (שלישי) מנכ"לית משרד הרווחה סיגל מורן במכתב למשפחות החוסים. "לא ידוע, וכנראה שגם לא ניתן יהיה לדעת, אם זה הגיע עם הבשר או נגרם מטיפול לא נכון", ציינה והוסיפה כי לדבריה "למטבח יש אישור משרד הבריאות".
מנכ"לית המשרד כתבה למשפחות: "האירוע ללא ספק נורא ואיום, אבל רוצה לעדכן אתכם שבשונה מאירוע בני ציון (שבו מטפלים נאשמים במאות מקרי אלימות כלפי חוסים - ה"ג), מדובר במסגרת שעל-פי כל מה שבדקנו מתנהלת בצורה טובה. לא ידוע על אירועים חריגים או בעיות בהתנהלות. על פי הממצאים שהגיעו הבוקר מדובר בהרעלת מזון שמקורה בבשר טחון". היא טענה כי "למטבח יש אישור משרד הבריאות", למראות הממצאים החמורים של משרד הבריאות.
3 צפייה בגלריה
בית דפנה
בית דפנה
הוסטל בית דפנה בחולון
3 צפייה בגלריה
בית דפנה
בית דפנה
"למטבח יש אישור משרד הבריאות". מטבחון בבית דפנה
מורן הדגישה כי "שלושת הדיירים שנפטרו היו במצב בריאותי מורכב, ולכן רמת הרגישות שלהם למרבה הצער הייתה גבוהה. אנחנו במסגרת, בודקים ומטפלים".
ביומיים האחרונים נכחו במעון נציגים של משרד הבריאות והרווחה על מנת לקחת דגימות מהמטבח ולתשאל את הצוות. חיטוי המקום נעשה על ידי חברה חיצונית, והמטבח הושבת על לסיום חקירת הנושא. המוסד מופעל על ידי בית אקשטיין מקבוצת דנאל, ותחת פיקוח של משרד הרווחה.
לפי הודעת משרד הרווחה אמש, בלילה שבין שבת לראשון החלו כמה דיירים במעון לחוש ברע ולסבול משלשולים. בעקבות כך בדקה רופאת המעון את הדיירים. הצוות הרפואי לקח מדדים מאחת הדיירים, בעלת רקע רפואי מורכב, וזמן קצר לאחר מכן היא איבדה את הכרתה. צוות מד"א שהוזעק למקום בליווי המשטרה ניסה לבצע בה ניסיונות החייאה שלא צלחו ונקבע מותה. במקביל, פונו דיירים נוספים לבית החולים וולפסון - ואתמול בבוקר נפטרו שניים מהם, שסבלו ממחלות רקע קשות.
3 צפייה בגלריה
הוסטל בית דפנה, חולון
הוסטל בית דפנה, חולון
שער המוסד. "קריסת מערכת הרווחה של ישראל"
( צילום: דנה קופל)
צוות של משרד הבריאות גילה ליקויים חמורים במטבח, ובעקבות זאת הוא נסגר. מנכ"לית משרד הרווחה הנחתה להקים ועדת בדיקה להתנהלות המעון. שלושת הנפטרים היו במצב רפואי מורכב, ואחת מהן הייתה מבוגרת מאוד. בבית דפנה מתגוררים כ-100 דיירים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ברמות תפקוד שונות. כולם זקוקים לתמיכה מרובה, חלקם סיעודיים וחלקם סיעודיים מורכבים שתלויים לחלוטין בעזרת הזולת. כל הדיירים בגירים, וחלקם בני יותר מ-80.
ח"כ נעמה לזימי (העבודה) הגיעה בצהריים לביקור פתע במעון. "פגשתי פה היום את קריסת מערכת הרווחה של ישראל", היא אמרה, "מקום שהתשתית הפיזית שלו לא טופלה כראוי כבר 30 שנה. מטפלים חיוניים ומסורים שעובדים בשכר מינימום ואחרי ותק של 20 שנה עדיין מרוויחים שכר רעב. משרד הבריאות שמגיע רק אחת לשנה לבדיקת תברואה במקום באופן שיטתי וקבוע וחוסים מדהימים שאוהבים את הצוות והמקום, אך מקבלים מעט מדי מענים מהמדינה ששכחה אותם והפריטה אותם לחברה בורסאית שעושה על גבם של החלשים ביותר רווח. זוהי לא טרגדיה של פרט בודד, זוהי אשמת ההזנחה של המערכת כבר שני עשורים ועלינו מוטלת החובה לתקן".

עידית סרגוסטי, אחראית יישום מדיניות בארגון "בזכות" אמרה כי ההתייחסות של משרד הרווחה והמעון למחלות הרקע של הנפטרים היא מקוממת. "מצבם הרפואי מורכב? אז תשמרו עליהם. זו תגובה מזעזעת, האשמת הקורבן. אתם אמורים לדאוג להם ולשמור על עליהם מכל משמר, בטח אם הרעלת מזון עלולה לסכן את חייהם", אמרה ל-ynet.
"יש פיקוח במקומות האלה, אבל הרבה פעמים לפני שהוא מגיע מצחצחים את המקום ומסדרים אותו. בא פקח ורואה מה קורה, מזהה כשלים שלפעמים מטופלים אחרי ולפעמים לא. קשה להם לחשוף באמת מה קורה שם. בחלק מהם לא נותנים לבני המשפחה להיכנס לחדרים, הם פוגשים את היקרים להם באיזה חדר מבקרים, ואין להם גישה חופשית. בהרבה מדינות מערביות בעולם הבינו שהמצב הזה גורם לפגיעה בזכויות אדם ולכן מוסדות הולכים ונסגרים. ואנחנו מצפים שזה מה שיקרה גם בארץ", הוסיפה.
מנכ"לית עמותת "קשר, הבית למשפחות מיוחדות" חגית גרוס האשימה כי מותם של הדיירים נגרם מהיעדר פיקוח. "כל כמה שבועות כולנו נחשפים למקרה מזעזע הנובע מהזנחה וחוסר פיקוח והמערכת נשארת באותה מתכונת", אמרה, "הפעם, שלושה אנשים שילמו בחייהם, ועשרות נפגעו בחדר אוכל של מעון שאמור להיות הבית שלהם. לפני חודשיים נחשפנו למקרה של התעללות קשה בדיירים במעון בבני ציון. מה עוד צריך לקרות שהמערכת תבין שלא מדובר בבעיה נקודתית כי אם בעיה הרבה יותר גדולה? המערכת פשוט לא עובדת, ויותר מזאת - היא פוגעת באלה שזקוקים לה הכי הרבה. מערכת שעובדת שנים ללא פיקוח ראוי. ללא נציב קבילות ציבור שאליו משפחות יוכלו לפנות".