כשהטמפרטורות צונחות, הסכנה לחייהם של דרי הרחוב עולה: שלושה דרי רחוב כבר אותרו ללא רוח חיים בסערה "כרמל" שפקדה את ישראל בחודש שעבר, והלילות הקרובים - שצפויים להיות הקרים ביותר מאז תחילת החורף - עלולים לגבות את חייהם של בני אדם נוספים שהתגלגלו לרחוב, כשרבים מהם מפוזרים ברחבי הארץ וברוב המקרים הם מסתפקים בקרטונים או שמיכות שיבודדו אותם מהקור.
מספרם של חסרי הבית המוכרים על ידי הרשויות, נכון לשנה שעברה, עמד על 3,471 בני אדם. המספר האמיתי כנראה גבוה בהרבה. הסיבה לכך היא משום שההגדרה לדרי רחוב מתייחסת רק למי שמלאו לו 18, השרוי בהזנחה גופנית ו/או נפשית, נמצא בניתוק או בניכור ממשפחה ואינו נאבק לשנות את מצבו.
3 צפייה בגלריה
עפר, דר רחוב
עפר, דר רחוב
אין איפה להתחבא מהגשם. עפר
(צילום: נדב אבס)
מי שאינם עונים על ההגדרה והגיעו לרחוב מסיבות אחרות יוגדרו כ"חסרי דיור", כך שישנם בישראל עוד אלפי חסרי בית שאינם מוכרים ככאלה על ידי הרשויות. מאות מבין חסרי הבית המוכרים אינם מטופלים בשגרה, עקב הקושי לאתרם וחוסר האמון של רבים מהם ברשויות. לפי הנתונים, בשנת 2020 חלה עלייה של 27% במספר דרי הרחוב המקבלים טיפול במשרדי הממשלה.
3 צפייה בגלריה
סרגיי, דר רחוב
סרגיי, דר רחוב
"כשיש גשם, נרדם על קרטון ושמיכה שאני גם מתכסה בה". סרגיי
(צילום: נדב אבס)
עפר (60), אב לשניים וסב לחמישה, מתגורר ברחובות תל אביב בשבע השנים האחרונות, מאז שהתגרש. "מיום חמישי, כשהקור התחיל, לא הכנסתי כלום לפה", אמר עפר כשעיניו נעצמות לאט. "אני יושב פה בקור ואין איפה להתחבא מהגשם". לדבריו, חוץ ממשפחתו, אף אחד לא יודע היכן הוא נמצא. "אני לא צריך עזרה מאף אחד, רק כרית. אני מתעורר בחמש-שש בבוקר מהקור".
בצומת הרחובות דיזנגוף ופרישמן ישב סרגיי בן ה-57, שאת 26 השנים האחרונות העביר ברחוב עם מעט הציוד האישי שלו. "כל הבית שלי בארגזים, אני שם בהם אוכל, בגדים ושמיכות", סיפר. "כשיש גשם, אני שם קרטון וחצי שמיכה, ומתכסה עם החצי השני". את הלילות היבשים הוא מעביר על ספסלים, וכשהגשם מתחיל לרדת הוא מחפש חניות תת-קרקעיות.
3 צפייה בגלריה
דניאל יהושע צ'יבוטרו
דניאל יהושע צ'יבוטרו
דניאל יהושע צ'יבוטרו
(צילום: נדב אבס)
דניאל יהושוע צ'יבוטרו (23) נפלט לרחוב עוד בגיל 17 בשל שימוש בסמים, ובסופה האחרונה הגיע למקלט של משרד הרווחה - אך גם בתקופה האחרונה הרחוב משך אותו בחזרה. "מה שהכי קשה ברחוב זה כשנשארים בלי אוכל, כסף, או משהו חם ללבוש. את המעיל שיש עליי מצאתי ברחוב. כשיש גשם אני הולך לבניינים או מגלשות בגני שעשועים. שם קרטון ונרדם".
הלילה צפויות כאמור טמפרטורות נמוכות מאוד, שיגיעו ל-0 מעלות בהרים ובין 5-4 מעלות לאורך החוף. גם ביום יהיה קר מאוד, אך בהיר. הגשם צפוי לחזור מחר בלילה, ורק ילך ויתחזק. ביום רביעי יוסיף להיות קר וירד שלג כבד בחרמון, ייתכן שגם בפסגות הרי רמת הגולן הגבוהים ירד שלג. הגשם ייפסק רק בשעות הלילה.
פורסם לראשונה: 23:15, 16.01.22