לפני כניסתה לתוקף ביום שישי של מדיניות בדיקות הקורונה החדשה, שעלולה להוביל להדבקה המונית, אובחנו עוד אלפי מאומתים בישראל. 8,135 בני אדם קיבלו עד השעה 17:17 תשובה כי הם חיוביים לקורונה. בסך הכול פוענחו כ-104 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עומד על 7.8%. בקצב זה ייתכן ששוב יישבר שיא המאומתים היומי שנרשם אתמול, העומד כעת על 12,554.
מנתוני משרד הבריאות עולה כי חלה עלייה חדה במספר המאושפזים בבתי החולים ומספרם הערב עומד על 290. עם זאת, במספר החולים הקשים נרשמה בינתיים עלייה קלה בלבד וכעת מאושפזים 129 חולים במצב קשה. לשם השוואה, ביום רביעי בשבוע שעבר היו 89 חולים במצב קשה, כלומר בתוך שבוע חלה עלייה מדאיגה של כ-45% במספר החולים הקשים. היום אושפזו 32 חולים קשים חדשים, מדובר במספר היומי הגבוה ביותר מאז תחילת אוקטובר. מתחילת השבוע אושפזו 82 חולים קשים חדשים.
לפי משרד הבריאות 121,716 ישראלים נמצאים בבידוד כעת, רובם תלמידים במערכת החינוך. מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 8,253 חולי קורונה, שניים מהם היום. מתחילת החודש נפטרו בישראל שבעה חולי קורונה, לעומת שישה בעשרת הימים האחרונים של החודש שעבר. חמישה מהנפטרים החודש אינם מחוסנים כלל ושניים מחוסנים. חמישה מהנפטרים הם בני יותר משישים ושניים בני פחות מ-60, שאינם מחוסנים.
בינתיים, ועוד לפני כניסתו לתוקף של המתווה שלפיו רוב הישראלים יידרשו בבדיקות אנטיגן ולא בבדיקות PCR אם נחשפו למאומת או אם יש להם תסמינים - כבר נרשם זינוק בדרישה לבדיקות אלו.
עימאד סאדר, מנהל שיווק וסחר בית מרקחת בסופר-פארם, אמר היום: "אין ספק כי הביקוש לבדיקות עלה בשבוע האחרון בסדרי גודל לאור עליית התחלואה. נכון לעכשיו אנו לא רואים מחסור רוחבי בבדיקות הנמכרות בסניפים, אך ייתכנו חוסרים נקודתיים. לאור הביקוש הרב, אנו פועלים על מנת לחדש את הסחורה באופן תדיר וזאת על מנת להמשיך ולתת ללקוחותינו מענה מהיר ואיכותי".


אורי וטרמן, מנכ"ל רשת הפארם Be מבית שופרסל, אישר כי מתחילת השבוע הרשת עדה לעלייה חדה בכמות הרכישות של בדיקות ביתיות. לדבריו, אין ברשת מחסור כלל: "מדובר בזינוק של פי 7 בכמות הרכישות וזה עולה כל הזמן בהתאם לקצב הכפלת המאומתים. כשראש הממשלה הכניס את הבדיקות המהירות לתו הירוק היה טירוף כי הייתה חברה אחת וכל כמות שהכנסנו לסניפים נעלמה. היום מגוון הבדיקות הוא גדול יותר, יש 5-4 חברות והמחיר ירד ב-40%".
על פי המתווה, מחוסנים ומחלימים (לפי הגדרת משרד הבריאות) שהם בני 60 ומעלה או בסיכון יבצעו בדיקת PCR. במקרה של תוצאה שלילית יינתן להם פטור מבידוד, אם התוצאה תהיה חיובית הם יידרשו לשהות 10 ימים בבידוד. שחרור מבידוד - רק באישור רופא, ללא צורך בבדיקה נוספת.
יתר המחוסנים והמחלימים יבצעו בדיקת אנטיגן ביתית או בדיקת אנטיגן מפוקחת. תוצאה שלילית תעניק להם פטור מבידוד. במקרה של תוצאה חיובית בבדיקה ביתית יידרש ביצוע בדיקת אנטיגן מפוקחת. תוצאה חיובית גם בה תגרור שהייה בבידוד במשך 10 ימים ושחרור רק באישור רופא, ללא צורך בבדיקה נוספת.
בנוסף, מחוסנים או מחלימים המטפלים בילד מתחת לגיל 12 מאומת (או בחסר ישע מאומת) ישהו בבידוד עד לקבלת תוצאה שלילית בבדיקת אנטיגן מפוקחת שתבוצע החל מהיום האחרון לבידוד של החולה שבו הוא מטפל.
5 צפייה בגלריה
תורים לבדיקת אנטיגן בכיכר הבימה בתל אביב
תורים לבדיקת אנטיגן בכיכר הבימה בתל אביב
תורי ענק לבדיקות בת"א
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
תורים במתחם בדיקות קורונה בקיסריה
תורים במתחם בדיקות קורונה בקיסריה
תור במתחם בדיקות קורונה בקיסריה ממבט הרחפן
(צילום: גיל נחושתן)
לפי המתווה ללא מחוסנים, בני 60 ומעלה שלא התחסנו או לא החלימו יבצעו בדיקת PCR. במקרה של תוצאה שלילית הם ישהו בבידוד במשך שבעה ימים, והשחרור יהיה בכפוך לתוצאה שלילית בבדיקת PCR שבוצעה ביום האחרון לבידוד. תוצאה חיובית תגרור שהייה בבידוד במשך 10 ימים. שחרור - רק באישור רופא (אין צורך בבדיקה נוספת).
לגבי יתר האוכלוסייה הלא מחוסנת, היא תבצע בדיקת אנטיגן מפוקחת (לא ביתית). תוצאה שלילית תביא לשהייה בבידוד במשך שבעה ימים והשחרור מבידוד יהיה בכפוף לתוצאה שלילית בבדיקת אנטיגן מפוקחת שבוצעה ביום האחרון לבידוד. תוצאה חיובית תוביל לשהייה בבידוד במשך 10 ימים. שחרור - רק באישור רופא (אין צורך בבדיקה נוספת).
כמו כן, לא מחוסנים המטפלים בילד מתחת לגיל 12 מאומת (או בחסר ישע מאומת) ייכנסו לאחר סיום הטיפול לבידוד למשך 14 יום עם אפשרות לקיצור בידוד עם תוצאת בדיקה אנטיגן מפוקחת שתבוצע ביום השביעי.

"נדרשנו להתאים את המדיניות למצב החדש"

על רקע הביקורת על המתווה החדש מצד מומחים במערכת הבריאות, אמרו הערב במטה ההסברה למאבק בקורונה של משרד הבריאות כי "מתווה הבדיקות החדש אינו מגדיל את הפער בין עשירים לעניים, שכן בצד האישור להיבדק בערכת אנטיגן ביתית (למחוסנים מתחת לגיל 60 שאינם בסיכון), כל אדם שנחשף למאומת יוכל להמשיך ולבצע בדיקות אנטיגן מפוקחות במתחמי הבדיקה הפרוסים בכל רחבי הארץ - ללא תשלום".
5 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
בקרוב - אנטיגן בבתי הספר היסודיים. כיתה בירושלים
(צילום: AFP )
בנוגע לדרישה להפחתת מחירי בדיקות האנטיגן הביתיות, אמרו במשרד הבריאות כי הם "פתחו את האפשרות לשיווק ערכות בדיקת אנטיגן ביתית לכל ספק שעומד בקריטריונים של איכות המוצר. כמו כן, משרד הבריאות פנה כבר אתמול למשרד האוצר בבקשה לבחון קביעת הטלת פיקוח מחירים על ערכות האנטיגן הביתי".
בעניין החשש מהדבקה המונית עקב המעבר מבדיקות PCR לבדיקות אנטיגן, ועל רקע תורי הענק, אמרו כי "לאור העלייה הדרמטית בשיעורי התחלואה נדרש להתאים את המדיניות למצב החדש - וזאת על מנת לספק לציבור כלים מיטביים להתגוננות מפני הנגיף, ובראש ובראשונה למי שמצויים בסיכון מוגבר לתחלואה קשה".
"מתווה הבדיקות החדש מאפשר ביצוע בדיקות PCR לאוכלוסייה שנמצאת בסיכון גבוה לתחלואה משמעותית", הוסיפו. "בדרך זו נוכל לספק טיפול תרופתי מהיר למי שיזדקקו לכך. יתר האוכלוסייה תקבל מעתה מענה זמין ונגיש לבדיקות אנטיגן, ובכך נוכל להביא לצמצום שרשראות הדבקה. משרד הבריאות ימשיך לעקוב ולנתח את מגמות התחלואה בישראל, והמדיניות להתמודדות עם זן האומיקרון תעודכן ככל שיידרש כדי להבטיח את בריאות הציבור".
הערב הודיעו במשרד הבריאות כי החל ממחר ניתן יהיה לבצע בדיקות אנטיגן בבתי הספר היסודיים. 3,200 נאמני הקורונה באותם בתי הספר יורשו לבצע בדיקות אנטיגן לתלמידים ולצוותי הוראה, אם אלו נחשפו לאדם מאומת.
"צעד זה ינגיש את בדיקות האנטיגן לתלמידים ולצוותי ההוראה, ויחסוך מהם את הצורך להיבדק בתחנות מפוקחות או באמצעות ערכות ביתיות", אמרו. בנוסף, משרד הבריאות אישר לכמה ארגונים חיוניים במשק לבצע בדיקות אנטיגן לעובדיהם. בכך, אמרו, יונגשו הבדיקות לתעשייה החיונית ויופחתו עומסים מתחנות האנטיגן.