מהצד הלבנוני: התיעוד של הרמטכ"ל בגבול

תיעוד מטריד של הרמטכ"ל מהצד הלבנוני, בזמן שסייר לאורך הגבול: ערוץ הטלוויזיה של חיזבאללה "אל-מנאר" פרסם הבוקר (חמישי) תיעוד שבו נראה הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ביחד עם קבוצה של חיילים וקצינים שהתלוו אליו לסיור בגבול לבנון מוקדם יותר השבוע.
לטענת כתב הערוץ עלי שועייב, התיעוד צולם בזמן שהקבוצה הייתה בקו הגבול ממול לכפר הלבנוני חולא, שנמצא פחות משני קילומטרים מהגבול עם ישראל. באותה שעה, לפי הדיווח, הקבוצה הייתה באזור צוק מנרה על קו הגבול.
יש לציין שאותו כתב, כמו גם פעילים אחרים של ארגון חיזבאללה וערוץ הטלוויזיה "אל-מנאר", נמצאים תמיד על הגבול ומתעדים ברמה היומיומית את הפעילות של צה"ל בגבול. כל ביקור של דרג פיקודי, מכל הדרגות, הם מתעדים ומפרסמים.
3 צפייה בגלריה
תיעוד של הרמטכ"ל הרצי הלוי, מהצד הלבנוני, במהלך סיור בגבול
תיעוד של הרמטכ"ל הרצי הלוי, מהצד הלבנוני, במהלך סיור בגבול
הרמטכ"ל הלוי, מתוך התיעוד הלבנוני
טל בארי, ראש מחלקת מחקר במכון "עלמא" שחוקר ועוקב אחר פעילות חיזבאללה בגבול הצפון, הסביר: "יש לצאת מנקודת הנחה שכל פעילות חריגה בסמוך לגדר מצולמת ומתועדת על ידי חיזבאללה, בדגש על פעילות של צה"ל. אנו חווים בעצמנו את הערנות הגדולה של חיזבאללה, ובכל הפעמים שאנו עוצרים בסמוך לגדר על מנת לתעד את הצד השני זכינו להגעה מהירה של פעילים שצילמו אותנו בחזרה.
"אני מעריך כי לחיזבאללה לא היה מודיעין מקדים על הגעת הרמטכ"ל. ייתכן אף שמי שצילם לא ידע את מי הוא מצלם, אבל ידע שמדובר בביקור חשוב על פי כמות האנשים והפמליה. כל תפקידו זה לצלם כל דבר שקורה בסמוך לגבול - וכך עשה. הזיהוי נעשה לאחר מכן על ידי חיזבאללה. אנו מעריכים כי לחיזבאללה צוותי צלפים, נ"ט וכדומה הנמצאים בגזרה וזמינים להקפצה והפעלה מיידית".
תיעוד בזמן השידור ביום שבת: פיזור הלבנונים שחצו את הקו הכחול
(מתוך שידורי ערוץ "אל ג'דיד")

תיעוד גניבת מצלמת תצפית מגדר הגבול

בתוך כך, הבוקר גם פורסם בערוץ תיעוד מגזרת הר דב בלבנון שבו נראה כוח צה"ל משליך רימוני עשן כדי להרחיק מתפרעים לבנונים מגדר הגבול, כשברקע דיווחים על פעילות דחפורים של צבא לבנון באזור קו הגבול, שבו נוכחות מוגברת של אנשי הצבא הלבנוני.
בשבועות האחרונים הלבנונים עוררו כמה פרובוקציות בגבול הצפון. בשבת האחרונה כמה לבנונים חצו את הקו הכחול בגבול באזור הר דב. בלבנון טענו כי צה"ל ירה רימוני עשן וגז מדמיע לעבר קבוצת עיתונאים וחבר פרלמנט שהתלווה אליהם לסיור באזור הגבול, ודיווחו כי הנוכחים בסיור שאפו עשן. בלבנון טענו כי הקבוצה לא חצתה את הגבול, אך בצה"ל הבהירו שכן - ומאחר שהלבנונים סירבו להתפנות, ירו כדי להרחיקם והשתמשו באמצעים לפיזור הפגנות.
תיעוד מיום שבת: הכוחות בגבול לבנון, כפי שתועדו על ידי הצד הלבנוני
(מתוך טוויטר)

לפי הטענה הלבנונית, צה"ל דרש מאותה קבוצה להתרחק ולחזור לשטח לבנון. חבר הפרלמנט שהצטרף לסיור הוא האשם קאסם, שנמנה עם הסיעות התומכות בחיזבאללה בפרלמנט הלבנוני - אך לא משתייך לסיעת חיזבאללה.
יום לפני כן התברר כי פיצוץ "מטען ההלם" בשבוע שעבר על הגדר, שהוביל להברחת פעילי חיזבאללה, לא היה הפעם היחידה באותו יום שבה אנשי הארגון הגיעו לקו הגבול. במקרה שתועד לבנונים השחיתו מצלמות תצפית על הגבול קרוב לשער פאטמה בסמוך מטולה - ואף גנבו את המצלמה. אתמול הציג את המצלמה שנתלשה מהגדר כתב ערוץ אל-מנאר של חיזבאללה, עלי שועייב.
תיעוד משבוע שעבר: תיעוד התקרית: מספר חשודים מתקרבים לגדר הגבול עם לבנון ומנסים לחבל בו
(צילום: דובר צה"ל )

בדובר צה"ל אמרו על המקרה, שבו השחיתו גם את הדגלים שנתלו במקום, כי "כמה חשודים טיפסו שלשום על המכשול ממערב למטולה, תוך ניסיון לבצע פרובוקציות כלפי כוחות צה"ל ולחבל בתשתיות במרחב. החשודים לא חצו לשטח ישראל, ולא היוו סכנה לתושבים. הדגלים זוכו ופונו, והאירוע מתוחקר".
גורמים צבאיים אמרו ל-ynet כי מדובר "בעלייה נוספת ברמת התעוזה של הארגון שמחפש עוד ועוד פרובוקציות מול צה"ל על קו המגע". למרות הפרובוקציות של חיזבאללה, שכוללת הצתות וירי זיקוקים לעבר שטח ישראל, בדרג המדיני הנחו את צה"ל לא להגיב בירי.
3 צפייה בגלריה
חסן נסראללה אוהלים חיזבאללה
חסן נסראללה אוהלים חיזבאללה
מזכ"ל חיזבאללה נסראללה
בשבוע שעבר מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה התייחס בפעם הראשונה למתיחות בגבול לבנון ולסוגיית אוהלי חיזבאללה בצד הישראלי של הגבול בהר דב, ואמר כי "כל מי שטוען שאנחנו הקמנו אוהלים ובתגובה ישראל הקימה את הגדר, זה לא נכון. הגדר כבר שנה מתקיימת. בפועל אין שני אוהלים, יש רק אוהל אחד על אדמה לבנונית. האוהל השני לפי קו הגבול בכלל על אדמה לבנונית ואין על זה מחלוקת".
נסראללה אף שיגר מסר מאיים במרומז לישראל: "אם ישראל הייתה אותה ישראל, עם הצבא שלא מובס, ולבנון אותה לבנון ש'ניתן לכבוש אותה עם להקה צבאית', אז צה"ל היה משגר שני פגזים על האוהל או שולח מזל"ט ואולי האוהל בכלל לא היה. אבל המצב לא אותו מצב, וישראל לא פועלת, היא יודעת שזה דבר שלא ייענה בשתיקה, והאנשים שלנו יודעים מה עליהם לעשות אם יפעלו נגד האוהל".
ראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה הגיב לדבריו של נסראללה, ומסר כי "אנחנו עוקבים וקשובים למזימותיו. שלא יטעו בנו, נעשה כל מה שנדרש כדי לשמור על שקט בגבול הצפון". ברקע התקרית בגדר הגבול אתמול הוא ציין כי "חיזבאללה והעומד בראשו ממשיכים גם בימים אלה לייצר פרובוקציות".