4 צפייה בגלריה
 נתק בין השר למפכ"ל? "כבר ברור ששבתאי לא יקבל שנה רביעית בתפקיד"
 נתק בין השר למפכ"ל? "כבר ברור ששבתאי לא יקבל שנה רביעית בתפקיד"
נתק בין השר למפכ"ל? "כבר ברור ששבתאי לא יקבל שנה רביעית בתפקיד"
(צילום: אלכס קולומויסקי, רפי קוץ)
דם רע בצמרת המשטרה: בצל המשבר החריף ביחסים בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לבין מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, בן גביר החל בהליך של איתור מפכ"ל חדש לקראת סוף הכהונה של שבתאי בינואר 2024. כך אמרו ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" מקורות במשטרה, שחשפו את שמות המועמדים המובילים.
האפשרות הראשונה היא מינויו של ניצב מכהן משורות המשטרה. ניצב יורם סופר, מפקד מחוז חוף, נמצא בקשרי עבודה טובים עם השר בן גביר, ולפי הערכות במשטרה הוא אחת האפשרויות. "סופר הפגין יכולת התגמשות מדהימה מאז שבן גביר נכנס לתפקיד", אמר בכיר במשטרה. הוא אף התייחס לטענות של אלימות משטרתית בהפגנות מתנגדי המהפכה המשפטית בכרכור ובקיסריה, ואמר כי סופר "מתחנף לבן גביר".
4 צפייה בגלריה
39 מקרי רצח תחת פיקודו. יורם סופר
39 מקרי רצח תחת פיקודו. יורם סופר
39 מקרי רצח תחת פיקודו. יורם סופר
(צילום: דוברות המשטרה)
מחוז חוף "כיכב" תחת פיקודו של סופר, וזכה במקום הראשון והמפוקפק מבין מחוזות המשטרה בשנת 2022 עם 39 מקרי רצח, מתוכם 29 רציחות בחברה הערבית. חוקרי המחוז פענחו חמישה מקרי רצח במגזר היהודי ושישה מקרים במגזר הערבי. 28 תיקים נותרו לא מפוענחים. השנה, עד לאמצע חודש אפריל, התרחשו במחוז 12 מקרי רצח - תשעה מהם במגזר הערבי. רק תיק אחד פוענח.
סמפכ"ל המשטרה ניצב אבשלום פלד נחשב אף הוא למועמד בעל סיכוי גבוה לרשת את שבתאי. קצינים במשטרה מספרים על יחסים טובים בין השר לפלד: "בן גביר ביקש משבתאי למדר את ראש אגף התכנון דני קריבו מדיוני התקציב ולהתנהל ישירות בנושא מול הסמפכ"ל אבשלום פלד, יש ביניהם אמון ויחסים טובים. פלד שירת בעבר כמפקד מרחב חברון במשטרה ולא מן הנמנע שבן גביר יבקש למנות אותו לתפקיד".
שמו של פלד, שנחשב למקורב לשבתאי, עלה לכותרות ב-2008 כשהיה מפקד מרחב חברון במשטרה. תנועת "שלום עכשיו" דרשה להשעות אותו לאחר שאמר ל-ynet כי "מניסיוני המצטבר באזור חברון וגוש עציון, פעילות השמאל המיליטנטי עלולה להיות חמורה ומסוכנת".
4 צפייה בגלריה
ניצב אבשלום פלד
ניצב אבשלום פלד
נמצא ביחסים טובים עם השר. ניצב אבשלום פלד
(צילום: משטרת ישראל)
אפשרות נוספת היא שהמפכ"ל הבא יהיה קצין לשעבר שפרש מהמשטרה וכעת ישוב למטה הארצי ללשכת המפכ"ל. אחד השמות שעולים שוב ושוב בהקשר זה הוא ניצב בדימוס יורם הלוי, שבתפקידו האחרון היה מפקד מחוז ירושלים. הלוי נחשב לקצין מנוסה ומקצועי שפיקד על כמה מחוזות במשטרה, אך הכרזה על מינויו עשויה להיתקל בקשיים משפטיים. ב-2018 פרש מהמשטרה לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט קבע כי יהיה קושי להגן על מינויו בבג"ץ בשל בעיית משמעת בעברו. אז הוא טען כי יהיה מוכן לעמוד מול כל טענה, וכי לא דבק בו רבב. על פי הערכות, הלוי מעוניין בתפקיד.
גם ניצב דורון ידיד, מפקד מחוז ירושלים לשעבר שפרש מהמשטרה לאחר שלא נבחר לתפקיד המפכ"ל, הוא אפשרות סבירה. אז מפגיני בלפור נהגו לצעוק לעברו: "אתה לא תהיה מפכ"ל", אבל סיכוייו לחזור למשטרה ולהיכנס ישירות ללשכת המפכ"ל נראים גבוהים מאי פעם. "ידיד מעוניין בתפקיד ובגלל זה הוא הקפיד לא להתראיין מאז שפרש מהמשטרה", אמר קצין בכיר. "החיסרון שלו זה שהוא מונע מאגו וסובל מיחסי אנוש לא טובים וזה עלול לפגוע בו".
אפשרות נוספת שנמצאת על הפרק, אם כי בסיכוי נמוך יותר, היא גיוס קצין צה"ל בדרגת אלוף לתפקיד מפכ"ל המשטרה. אלא שבשלב הזה בן גביר עדיין בוחן את העניין והסיכוי לכך נראה נמוך.
4 צפייה בגלריה
דורון ידיד יורם הלוי
דורון ידיד יורם הלוי
מפקדי מחוז ירושלים לשעבר, דורון ידיד ויורם הלוי. אחד מהם עשוי להיות המפכ"ל הבא
(צילום: יואב דודקביץ')
בתוך כך, נתק מוחלט שורר כאמור בין השר לביטחון לאומי למפכ"ל מאז יום שישי האחרון. לפי מקורות במשטרה, הנתק בין השניים החל לאחר הפרסום ב-ynet ביום שישי על ביקורת חריפה של שבתאי נגד בן גביר. "מופעלים עליי לחצים לבצע מינויים לא מקצועיים, אין לי שום עניין לשתף עם זה פעולה בתמורה לשנה רביעית בתפקיד", אמר שבתאי לסגל הפיקוד הבכיר של המשטרה בשיחת ועידה ביום שישי האחרון.
בכירים במשטרה מעריכים שהנתק בין השר למפכ"ל יביא להקפאת סבב המינויים במשטרה עד לסיום כהונתו של שבתאי. עד עתה בן גביר מסרב לחתום על המינויים ששבתאי מבקש לעשות. "זה כבר ברור ששבתאי לא יקבל שנה רביעית בתפקיד. היחסים בינו לבין השר רעועים. זה תוקע את כל המינויים שצריך לעשות בצמרת המשטרה", אמרו הבכירים.
קצינים שהיו עדים לשיחת הוועידה שקיים שבתאי סיפרו כי המפכ"ל ערך בשבוע שעבר פגישה נוספת עם השר בן גביר בנוגע לסבב המינויים של מפקדי המחוזות. "אני לא אתפשר על מקצועיות המועמדים ולא אתן לגורמים זרים להשפיע על המינויים", אמר שבתאי, שהתכוון בדבריו לראש לשכת השר חנמאל דורפמן ולמקורבו של בן גביר, בנצי גופשטיין.