בית המשפט ביטל השבוע את האישומים נגד גיא עטיה, עומר עטיה וחברת מבנים ונתיבים בע"מ - בגין קריסת עגורן באתר בנייה בבת ים ב-2017, שבו נפצע המפעיל ונקטעה רגלו.
האירוע התרחש ב-13 בפברואר 2017, כשעגורן קרס יחד עם מפעילו, אלי שקולניק. העגורן נפל על הכביש הסמוך לאתר הבנייה, וזרועו חדרה תקרת חניון תת-קרקעי בבניין סמוך. כתוצאה מכך נפצע שקולניק באורח בינוני ונגרמו לו שברים רבים בגוף. בכתב האישום תואר כי הוא נזקק לסדרת ניתוחים ובהמשך עבר גם ניתוח לקטיעת רגלו. מקריסת העגורן נפצעו עוד עוברי אורח ששהו ברכבם.
5 צפייה בגלריה
העגורן על הרכב המרוסק. לנאשמים יוחסו עבירות של רשלנות
העגורן על הרכב המרוסק. לנאשמים יוחסו עבירות של רשלנות
העגורן על הרכב המרוסק. לנאשמים יוחסו עבירות של רשלנות
(צילום: שאול גולן)
5 צפייה בגלריה
(צילום: שאול גולן)
גיא עטיה, עומר עטיה, וחברת מבנים ונתיבים בע"מ הואשמו ב-2020 בקריסת עגורן צריח באתר הבנייה. נטען אז כי העגורן קרס בעקבות שורת כשלים הנדסיים הכוללים בין היתר שימוש בתוכנית בניגוד להוראות היצרן, הצבה שגויה - ואי-עדכון המהנדס האחראי. בכתב האישום שהוגש על ידי פרקליטות מחוז תל אביב יוחסו לנאשמים ולחברה עבירות של מעשה פזיזות ורשלנות בדרך של שימוש לא זהיר במכונות.
לפי כתב האישום, החברה הייתה מבצעת הבנייה של פרויקט מגורים באתר בנייה בבת ים, וגיא עטיה שימש מנהל ההנדסה ומנהל העבודה באתר. עומר עטיה שימש מנהל התשתיות והלוגיסטיקה באתר מטעם החברה. בכתב האישום תואר כי אחד מהם או מקורב להם קיבל תוכנית מהנדס לביסוס העגורן, שלא תאמה את הוראות היצרן.
עוד תואר כי הם לא הצליחו לבסס את העגורן כראוי כפי שנכתב בתוכנית, ועשו זאת באופן שגוי ולקוי, בניגוד לנכתב בתוכנית ומבלי שפנו למהנדס והציפו בפניו את הקושי ביישום התוכנית. כפועל יוצא, העגורן בוסס על-ידי השניים באופן שחורג מהותית מהתוכנית ובסיכון יציבותו ובטיחותו של העגורן.
אולם השבוע חלה תפנית כשהפרקליטות הודיעה כי בהסכמת עורכי הדין של הנאשמים ולנוכח הערות בית המשפט, בוטלו כתבי האישום. "לאחר שערכנו בחינה מחודשת של המצב הראייתי בתיק נכון לשלב אליו הגענו בניהול המשפט, קיבלנו החלטה להורות בהסכמה על ביטול כתב האישום", קבעו השופטים.
5 צפייה בגלריה
(צילום: שאול גולן)
5 צפייה בגלריה
ינון סרטל וניר לזר
ינון סרטל וניר לזר
עורכי הדין ינון סרטל וניר לזר
(צילום: דן אנד ברדסטריט)
השופט אור ממון, שהורה על ביטול האישום, כתב בהחלטתו: "בית המשפט מודה לצדדים ובעיקר למאשימה על כך שידעה להקשיב לבית המשפט וגם לשקול שוב את הדברים לאחר שמיעת הראיות בתיק כמעט עד סופו".
עורכי הדין ינון סרטל וניר לזר, שמייצגים את חברת מבנים ונתיבים ומנהליה, מסרו בתגובה: "ביום הגשת כתב האישום טענו כי הוא חסר שחר ויגמר בזיכויים של הנאשמים כולם. אנו שמחים שבחלוף שלוש שנים של ניהול משפט, שמיעת עדים רבים ולאור הערות שהושמעו מפי בית המשפט בנוגע לאחריות החברה לאירוע, השכילה הפרקליטות להבין זאת והודיעה היום על חזרה מהאישום נגד כל הנאשמים. מדובר בהחלטה נכונה, אמיצה וצודקת המבהירה כי לא נפל רבב בהתנהלות החברה ומנהליה באירוע התמוטטות המנוף בבת ים".
מפרקליטות מחוז ת"א נמסר: "במהלך ניהול התיק, נשמעו פרשת התביעה ופרשת ההגנה עד שלביה האחרונים. לאור המלצת בית המשפט נערך דיון יסודי ומקיף בחומר הראיות כפי שהוצג במשפט, תוך תשומת לב להערות בית המשפט שנחשף לתמונת הראיות המלאה, ולאור מורכבותו של התיק, התקבלה החלטה לבטל את האישום בהסכמה, נגד הנאשמים כולם".