בית המשפט המחוזי בתל אביב הורה היום (חמישי) על מעצרו של הנאשם אריק גרינפלד, שהטיח קסדה בנהג בנתיבי איילון בתחילת החודש, עד לתום ההליכים. לפני שבוע הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד גרינפלד, בן 36 מתל אביב, בגין חבלה מחמירה, לאחר שתקיפה חמורה שלו תועדה וגרמה לאשפוזו של הקורבן.
1 צפייה בגלריה
תיעוד מהאלימות באמצע איילון
תיעוד מהאלימות באמצע איילון
הנאשם חש במצוקה רבה שגרמה ל"מסך שחור" לרדת עליו. תיעוד התקרית
(צילום: סבטה)
השופט עודד מאור, שהחליט על מעצרו של גרינפלד, קבע כי העבירה "נעשתה באלימות חמורה או באכזריות או תוך כדי שימוש בנשק".
השופט ציין כי לשיטת הסנגור, הטריגר לתקיפת הקורבן היה המכה שספג גרינפלד מהמתלונן בפניו, שגרמה לכך ששיניו "נשברו או נעקרו ממקומן" - ולכן חש במצוקה שגרמה ל"מסך שחור" לרדת עליו. השופט מאור עמד על כך שעובדות כתב האישום אכן מלמדות שבמהלך דין ודברים שהתפתח בין השניים, היכה המתלונן את הנאשם בפניו מכה אחת. אולם, לא ניתן ללמוד מאותן עובדות על הטענה כי כתוצאה מהמכה נשברו שיני הנאשם או נעקרו ממקומן. בית המשפט הוסיף, כי גם אם תתברר טענה זו כנכונה, הרי, שלכאורה, תגובתו של הנאשם לאותה מכה לא הייתה מידתית, ואכזרית במיוחד.
"תגובתו הלא מידתית, שפרצה ממנו פעם אחר פעם, מעוררת חשש של ממש שהתפרצותו העוצמתית והאכזרית, תגיע במקרים רבים אחרים בהם יחוש הנאשם תחושות של מצוקה, אובדן שליטה ופאניקה. התנהלות זו מלמדת על מסוכנות בעוצמה גבוהה מאד", השופט כתב בהחלטתו.

עוד קבע השופט כי מצפייה בסרטון המתעד את האירוע, ניתן לראות שהנאשם יכול היה לנתק מגע מהמתלונן, אולם העימות נמשך, והנאשם חוזר להתקרב למתלונן ומטיח את קסדתו בראשו בעוצמה רבה. כל זאת - מבלי לגרוע מחלקו של המתלונן באירוע, בכך שהכה את הנאשם תחילה. לעמדת מאור, צפייה בסרטון מלמדת שהנאשם "לא ראה בעיניים", ושחסימת הציר שנגרמה וההתנהגות האלימה שיפגן יכולה הייתה לסכן אחרים. השופט כתב בהחלטתו: "ניתן לראות בנאשם כפצצה מתקתקת, העלולה להתפוצץ במלוא עוצמתה בתוקפנות קשה ואלימה שעלולה לסכן חיי אדם".
תגובת סנגורו של החשוד, עו"ד אלון קריטי: "ההגנה סבורה שניתן לאיין מסוכנות של המשיב בחלופת מעצר, ובכוונת ההגנה לשקול הגשת ערר. נראה שבית המשפט הנכבד נתן משקל לרצח שהתרחש אתמול, שבו לצערנו רוכב קטנוע דקר למוות אחר".