הפקת לקחים? בצל "משבר החמץ" שקדם לפרישתה של ח"כ עידית סילמן מהקואליציה, בית החולים שערי צדק הורה לעובדיו שלא להכניס חמץ לתחומי המרכז הרפואי לקראת חג הפסח. כך נודע הערב (ראשון) ל-ynet. ב"פורום החילוני" דורשים הבהרות מהנהלת בית החולים, שכן לטענתו ההנחיה מהווה הפרה של פסיקת בג"ץ בעניין משנת 2020, שאוסרת על איסור מסוג זה.
2 צפייה בגלריה
בית חולים שערי צדק ירושלים
בית חולים שערי צדק ירושלים
(צילום: עמית שאבי, יואב דודקביץ )
בניגוד להנחיה הדומה שהתקבלה בבית החולים הדסה ולהנחיית שר הבריאות ניצן הורוביץ לבתי החולים לקיים את הפסיקה - הנחייה שהפכה, לכאורה, לאחת הסיבות לפרישתה כאמור של ח"כ עידית סילמן מהקואליציה – בלשכת השר לא התחייבו הפעם כי יתערבו בעניין או ישיבו לפניית הפורום בעניין.
"אין להכניס דברי חמץ לבית החולים מיום רביעי הקרוב בשעה 18:00 בבוקר, בכדי לאפשר הכשרת בית החולים לפסח", נכתב בחוזר שפרסם היום בית החולים. "העובדים מתבקשים להוציא את כל החמץ שלהם מבית החולים עד סוף יום רביעי ולשתף פעולה עם השומרים בכניסות".
כאמור, בעקבות ההנחיה שיגר הפורום החילוני שעתר לבג"ץ בעניין בטרם התקבלה הפסיקה, פנייה למנהל בית החולים פרופ' עופר מרין ובו ציינו כי ההנחיה הינה "בניגוד לפסיקת בג"ץ שהתירה אחסנת ושימוש חמץ על ידי סגל בית החולים במהלך חג הפסח". בנוסף כתבו כי "בנוהל הפסח נדרש פינוי חמץ וכליו גם מכל המטופלים וקרוביהם. כמובן שגם סעיף זה סותר את פסיקת בג"ץ המאפשרת לחולים ולקרוביהם אחסון וצריכת חמץ במהלך חג הפסח".
"פסיקת בג"ץ שמאפשרת הכנסת מזון פרטי לבתי החולים ניתנה כבר לפני שנתיים", הסבירו בפורום. "פסק הדין בא להגן על כבוד האדם וחירותו, ולמנוע פגיעה באוטונומיה ובפרטיות של מאושפזים בשעות הקשות שלהם, ושל אנשי צוות במשמרות מפרכות. אנחנו מצפים ששר הבריאות ניצן הורביץ ידאג לרווחת החולים והצוותים הרפואיים, ויקפיד שכל בתי החולים יקיימו את פסיקת בג"ץ וימנעו מעריכת חיפושים משפילים בתיקיהם וציודם הפרטי של באי בתי החולים".
2 צפייה בגלריה
הפיק לקחים מפרישת סילמן מהקואליציה? הורוביץ לא התחייב להתערב
הפיק לקחים מפרישת סילמן מהקואליציה? הורוביץ לא התחייב להתערב
הפיק לקחים מפרישת סילמן מהקואליציה? הורוביץ לא התחייב להתערב
(צילום: יואב דודקביץ')
זו אינה הפעם הראשונה, כאמור שבשבועות האחרונים מחליט בית חולים לצמצם או לאסור את כניסת החמץ לשטחו. לפני כשבועיים, כפי שעלה מפרוטוקול דיון של הנהלת הדסה, הגיע פרוטוקול מדיון של הנהלת בית החולים הדסה וממנו עולה כי במוסד הרפואי מתכוונים לבקש מהעובדים שלא להביא מזון שאינו כשר לפסח בזמן החג. בנוסף, בבית החולים החליטו להנחות את אנשי האבטחה "לבקש בנימוס" ממאושפזי ואורחי המוסד הרפואי שלא להכניס חמץ לבית החולים.
"בישיבות צוות מחלקתיות נדרש להדגיש את החשיבות באי הכנסת מזון חמץ לבית החולים", צוין בפרוטוקול מהדיון של הנהלת הדסה, ונכתב עוד: "הצוותים מתבקשים לכבד את ימי החג". לאחר הפרסום הוציא השר הורוביץ הנחייה ברורה לכלל בתי החולים לקיים את פסיקת בג"ץ כלשונה ולא לאסור כניסת חמץ.
לאחר שמתחה ביקורת חריפה על הנחיית השר בשבוע שעבר בוועדת הבריאות של הכנסת, הטילה יו"ר הקואליציה לשעבר פצצה פוליטית, כאשר הודיעה ביום רביעי שהיא עוזבת את הקואליציה. המכתב של הורוביץ לבתי החולים היווה כאמור את אחת הסיבות המרכזיות לכך, לכאורה.
ואולם, יש לציין כי פסיקת בג"ץ בעניין ברורה. בפסיקתם בנוגע להתרת הכנסת חמץ למוסדות הרפואיים, שופטי בג"ץ כתבו כי "ישנם חולים שרוצים לאכול את המזון שהם רגילים לאכול במשך כל השנה, ואינם מעוניינים לשמור על דיני הכשרות לפסח. הטלת איסור לאכול מאכל מסוים מטעמי דת, על מי שאינו מעוניין בכך, פוגעת בחופש שלו מדת, ובאוטונומיה שלו לחיות את חייו בהתאם לערכיו ורצונותיו".
מבית החולים שערי צדק נמסר בתגובה: "שערי צדק משרת את כלל ציבור המטופלים בירושלים מכל המגזרים ומכל הדתות והעדות וכך ימשיך. שערי צדק מצליח בגאווה גדולה כבר 120 שנה לשמור על הכבוד ההדדי בין המגזרים בתוך המרקם האנושי הייחודי והרב גוני בירושלים ולמצוא את האיזונים הנכונים המאפשרים חיים זה לצד זה ולא זה על חשבון זה. כך עשינו בשנים שעברו וכך נמשיך, תוך כיבוד החוק וציבור מטופלינו".
מלשכת שר הבריאות נמסר בתגובה: "המכתב הגיע לפני זמן קצר, במקביל לפרסומו בתקשורת וטרם נבחן על ידי לשכת השר או הדרג המקצועי במשרד".
מטעמה של תנועת נאמני תורה ועבודה נמסר: "בקשה מנומסת מאנשים שלא להביא חמץ לבית חולים היא דבר ראוי ולגיטימי, כל עוד לא מדובר בחיטוט בתיקיהם של אנשים. התעקשות על חיטוט בתיקים, כפי שנעשה בזמנו ע"י הרבנות הראשית, ומנגד מניעת בקשה מנומסת, כפי שמתעקשים חברי הפורום החילוני, אינן מובילות אותנו כחברה לשום מקום. נראה כי בתי החולים נוהגים בכבוד הנדרש, באופן המאזן בין צרכי כלל האוכלוסיות".