יו"ר הקואליציה חברת הכנסת עידית סילמן תקפה הבוקר (יום ראשון) את שר הבריאות ניצן הורוביץ בדיון בוועדת הבריאות שבראשותה. בפתח הדיון, שעוסק ברובו בחיסוני הפוליו, התייחסה סילמן לכך שהורוביץ הנחה את בתי החולים לאפשר הכנסת חמץ בפסח - ואמרה: "כששר בממשלה אומר שאפשר להכניס חמץ, זה זלזול בכמעט 70% מהציבור. הוא הפיל לי את האסימון".
"כל המדינה בטלטלה לאור המציאות, ושר הבריאות מוצא לנכון להוציא הודעה שקשורה לחמץ בפסח בבתי החולים למקום שכל כולו רעות והתחשבות באחר. מקום שלא רק מציג את ערך הרעות והאחדות, ובסופו של דבר זו לא הציפייה שלנו משר שיבוא להחריב את זה", אמרה סילמן. "אנשים בשואה צמו בפסח כדי לא לאכול חמץ, ושר במדינת ישראל בתוך קואליציה כמו שלנו לצערי אומר להכניס חמץ, מעבר לכך שזו פגיעה אישית וזלזול בחברים בקואליציה, זה זלזול באחוזים רציניים, כמעט 70% מהציבור בישראל, ברשות אותה ממשלת אחדות והתחשבות".
2 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
הורוביץ והשלט בהדסה
(צילום: יואב דודקביץ')
סילמן הוסיפה כי "הוא הפיל לי את האסימון, לפעמים הולכים לאיבוד בתוך העבודה הקשה. לעם ישראל יש בסוף דגלים, דגלים שאנשים, דורות שלמים המיתו עצמם על הדגלים האלה, ואנחנו בטח בממשלה הנוכחית לא נהיה חלק מהפלתם. חייבים לכבד את הציבור. לא נוכל לקחת חלק במקום כזה שזו האמירה. אני מצפה משר הבריאות שיכבד את הציבור ואת הקואליציה שבה הוא נמצא, ואת המקומות שיש לנו בהם גם וטו בנושאי דת ומדינה, ויתחשב ברגשות הציבור המסורתי והדת בישראל, כי אנחנו באצבעות שלנו לא נוכל לאפשר לאדם כזה להמשיך ולהיות שר, אם הוא בא וממשיך ואומר את האמירות האלה.
"אני קוראת מכאן לשר שיוציא הנחיה מסודרת לבתי החולים שיודעים להתנהל באופי הזה והתנהלו כך שנים ודורות ללא הנחיות, כי יש כאן איזושהי חצייה של קו אדום", אמרה סילמן. "אני מודיעה שבמשמרת שלי זה לא יהיה וזה בנפשי. לא נוכל לקחת חלק במציאות שכזו".
בסביבת הורוביץ הגיבו לדבריה של סילמן, הזכירו את פסיקת בג"ץ בנושא והבהירו ש"בתי חולים הם אכן מקום ציבורי, ועל כן ישמרו על רווחתו וכבודו של כל הציבור בישראל על פי אמונתו ודרכו. בלי פגיעה ובלי כפייה".
2 צפייה בגלריה
ח"כ עידית סילמן
ח"כ עידית סילמן
"מצפה משר הבריאות שיכבד את הציבור ואת הקואליציה". ח"כ סילמן
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
הורוביץ, נזכיר, שיגר בשבוע שעבר מכתב למנהלי בתי החולים ברחבי הארץ, ובו דרש לקיים את פסיקת בג"ץ, שמתירה הכנסת חמץ לשטחי בתי החולים במהלך חג הפסח. פנייתו של השר הורוביץ לבתי החולים הגיעה בעקבות הפרסום ב-ynet, לפיו הנהלת בית החולים הדסה התכוונה להנחות את עובדי המוסד, וכן את ציבור המטופלים והמבקרים, שלא להכניס חמץ לבית החולים במהלך חג הפסח.
פסיקת בג"ץ אמנם מונעת הטלת איסורים כלשהם על הכנסת חמץ למוסדות הרפואיים במהלך החג, אך כפי שעלה מפרוטוקול דיון של הנהלת הדסה, במוסד הרפואי התכוונו לנסות ולעקוף את הפסיקה על ידי "בקשה" מעובדי המוסד שלא יביאו ויאכלו מזון שאינו כשר לפסח, וכן באמצעות הנחיית אנשי האבטחה "לבקש בנימוס" מהמטופלים ומהמבקרים שלא להכניס חמץ לבית החולים. בהדסה אישרו את כוונתם זו, וציינו כי הבקשה תיעשה "מתוך התחשבות בכל באי המרכז הרפואי", וכי הם "בטוחים כי רוב רובו של הציבור יענה בחיוב לבקשה ויפגין רגישות כלפי האחר".
דבריה של סילמן עוררו תגובות במערכת הפוליטית והאזרחית. "לממשלה הזו מגיע הכינוי 'ממשלת שינוי' מכיוון שהיא רוצה לשנות את ישראל ממדינה יהודית דמוקרטית למדינת כל אזרחיה", כתב ח"כ יואב קיש מהליכוד הבוקר בחשבון הטוויטר שלו. "זה השינוי שהיא מקדמת. כך בכשרות, בגיור, בכל סממן יהודי במדינה ועכשיו גם בחמץ בבתי החולים".
מנגד, בפורום החילוני תקפו את סילמן. "ח"כ סילמן מזלזלת בבג"ץ, בחוק, ובכולנו", אמרו. "בג"ץ פסק באופן חד משמעי, בעתירה שלנו, שאסור לבתי החולים למנוע מהמבקרים ומאנשי הצוות הכנסת מזון פרטי במהלך הפסח. האיסור הזה, והחיפושים המשפילים שהיו נהוגים בכניסה לבתי החולים בחג, הם פגיעה אנושה בפרטיות ובאוטונומיה של המאושפזים, המבקרים ואנשי הצוות. שר הבריאות רק דורש מבתי החולים לקיים את החוק. סילמן מבקשת לפגוע באנשים הכי חלשים והכי חסרי אונים, בחולים אונקולוגיים, בקשישים, ביולדות, בילדים מאושפזים, ולמנוע מהם מזון ביתי ומנחם, במהלך כל חג הפסח".
יו״ר סיעת יהדות התורה ח״כ יעקב ליצמן: "מבקש לחזק את דברי יו״ר ועדת הבריאות ח״כ עידית סילמן בצורך למנוע הכנסת חמץ בחג הפסח בבתי החולים הממשלתיים. לצערנו, עמדת שר הבריאות הורביץ לאפשר הכנסת חמץ בפסח בבתי חולים היא חציית קו אדום ערכי ושינוי ממה שמקובל בישראל במשך כל השנים. מדובר בכפיה ממשית נגד רוב מוחלט של אזרחי ישראל, שאינם רוצים לפגוע ברגשות שומרי המצוות והמסורת, בהכשלת הבאים בשערי בתי החולים נגד דתם ואמונתם. מעבר לויכוח הפוליטי הנוקב, ברצוני לשבח את ח״כ סילמן על הבעת עמדה ראויה וחשובה, כפי שנדרש במדינה יהודית."