נתניהו מקריא במליאה את גרסתו ל"מעשה ב-5 בלונים"
(צילום: ערוץ כנסת)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ענה בדיון "40 חתימות" בכנסת על הפטור מגיוס לחרדים לאמירת יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ לפיה "הממשלה פירקה למעשה את צבא העם". הוא האשים את חברי האופוזיציה כי "אתם רוצים שנדבר על כמה מתים בכל צד", ובמהלך נאומו סיפר גרסה משלו לספר הילדים "מעשה בחמישה ילדים" - ואמר ליריביו: "אתם תמשיכו לנפח בלונים". על כך אמר ראש האופוזיציה יאיר לפיד: "אי אפשר לסמוך עליך בחינוך ובביטחון. מה שנותר לנו זה לסמוך על יכולתך לעשות פארודיות בחרוזים על ספרי ילדים".
"הממשלות בראשותי הביאו את העשור הטוב ביותר למדינת ישראל וזה לפי נתוני צה״ל, לא בדיבורים אלא במעשים", אמר נתניהו בנאומו במליאה. "אנחנו בתוך המאבק ונמשיך לשנות את המשוואה וזה לא דבר קל. אני יכול להגיד פה שאנחנו צריכים לגייס את מרב הכוחות, של הקואליציה והאופוזיציה. אין אלה נלחמים ואתם לא נלחמים. כמה אלה שירתו ומי משרת פה, ומי המפקדים בשטח, ומי הקרביים וכמה משרתים בכל צד וכמה מתים בכל צד. איך מדברים ככה? אתם באמת רוצים שניכנס לסטטסטיקה מי נופל בכל קרב?", הוסיף - כשהוא מרים את קולו.
נתניהו: "אתם רוצים שניכנס לסטטיסטיקה מי נופל בכל קרב?"
(צילום: ערוץ כנסת)

באשר לחוק הגיוס, שהקואליציה צפויה להביא לחקיקה בכנס החורף ויפטור את תלמידי הישיבות החל מגיל 22, אמר נתניהו כי כיום צה״ל נמצא בגודל האופטימלי: "הצבאות בעולם אינם גדלים באופן פרופורציונלי לאוכלוסייה. לנו יש צבא גדול ביחס לצבא שלנו והאוכלוסייה שלנו היא הגדלה בקצב המהיר ביותר כמעט בכל העולם. למדינת ישראל יש אוכלוסייה שגדלה מהר מאוד וצבא שהוא גדול מאוד, בסופו של דבר, כשמגיעים לגודל אופטימלי, ברור שעוצרים את הגיוס". נתניהו אמר את הדברים לאחר שהממשלה החליטה לא לאכוף גיוס תלמידי ישיבה.
הוא מתח ביקורת על דברי השרה בממשלתו אורית סטרוק, שהשוותה את הרמטכ"ל, ראש השב"כ והמפכ"ל ל"קבוצת וגנר", שכירי החרב שמרדו ברוסיה: "ראשי הזרועות שנלחמים ומדווחים לי עושים עבודת קודש לכולנו ולא מקובלת עליי שום אמירה שמגנה אותם והופכת אותם לכוח מרדני. הלוואי שאני אשמע באותה מהירות, עוצמה וחדות את הגינוי לסרבנות שמסכנת את כולנו. אני לא שומע".
נתניהו השווה למעשה, כמו בעבר, בין פעולות המשטרה נגד פורעי חוק ביהודה ושומרון - לבין פעולותיהם אל מול המפגינים נגד המהפכה המשפטית: "לאור ריבוי התלונות של אנשים שטוענים שהיה שימוש בכוח מופרז ואמצעים לא תקינים אמרתי גם את זה לבדוק כי אנחנו מדינת חוק וסדר. זה חל בגולן, ביהודה ושומרון ובאיילון. בכל מקום".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו
נתניהו. הרעים בקולו על האופוזיציה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו
לפיד במליאה. "מה שנותר לנו זה לסמוך על יכולתך לעשות פארודיות בחרוזים על ספרי ילדים"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
החלק האחרון של נאומו של נתניהו כלל גרסה חדשה של ספר הילדים "מעשה בחמישה בלונים". "חשבתי לתאר את המציאות בסיפור קטן. מעשה בחמישה בלונים שניפחו כמה חברים. שמחה וששון לכל ילד בלון. ליאיר בלון כחול, לבני בלון צהוב, למרב בלון סגול, לאיווט בלון ירוק ולמנסור בלון אדום. כל הילדים וכל הבלונים יצאו לטיול. יאיר שמח קפץ והבטיח - דירוג האשראי שלנו לא יצליח. נפל הבלון הכחול על שיח, נפל והתפצץ, ופתאום בום טראח מה קרה, הבלון התפוצץ הבלון נקרע. דירוג האשראי לא הידרדרר אבל יאיר היקר אל תוותר, מחר תנפח בלון אחר.
"בני הגיע והוא גבוה מחזיק את הבלון הצהוב אל מול הרקיע, הלכה הדמוקרטיה צעק בני בגרון מחוספס. צעק-צעק ופתאום בום טראח מה קרה, הבלון התפוצץ הבלון נקרע". נתניהו המשיך בסיפורו גם על מיכאלי, ליברמן ועבאס - ואז סיכם: "חברי אופוזיציה, בכל יום מתפוצץ עוד בלון - אבל דבר אחד בטוח, אתם לא תפסיקו לנפח בלונים ואנחנו נמשיך להוביל את ישראל לחוף מבטחים". אין זו הפעם הראשונה שבה נתניהו השתמש בספר זה כדוגמה - לפני ארבע שנים פורסם בעמוד הפייסבוק שלו סרטון עם "סיפור על בלונים" וקישר לתיקי 1000, 2000, 3000 ו-4,000, "שיתפוצצו כמו הבלונים".
הסרטון שפורסם בעמוד הפייסבוק של נתניהו לפני 4 שנים
(מתוך פייסבוק)

בתגובה, ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר לנתניהו: "כבר ראיתי כל מיני דברים משונים בבניין הזה, אבל זה היה משונה במיוחד. ראש ממשלה בן 74 מקריא פארודיה בחרוזים על ספר ילדים? אבל על דבר אחד אני מסכים - אצלי כראש ממשלה היו 12 הרוגים מטרור, אצלכם בתקופה המקבילה 28. אז זה אכן שינוי משוואה. את הסיכולים הממוקדים אנחנו החזרנו, לא אתם. אתה רוצה שינוי משוואה? כשהפכת שוב לראש ממשלה היו כבר 1,700 טילים ששוגרו מעזה, זה משהו שלא היה כאן שנים. עשרות שנים לא היה ירי טיל מתוך יהודה ושומרון לעבר יישובים ישראלים, אז זו בהחלט שינוי משוואה".
"גם בכלכלה עשיתם שינוי משוואה - לרעה", הוסיף לפיד. "אי אפשר לסמוך עליכם ואי אפשר לסמוך עליך עם החינוך של הילדים שלנו, עם הביטחון שלנו ובוודאי שאי אפשר לסמוך על העובדות השקריות. כל פעם שאתה עומד פה, כל מה שנותר לנו זה לסמוך על יכולתך לעשות פארודיות בחרוזים על ספרי ילדים".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
שרי הממשלה, בדיון 40 חתימות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
גנץ: "החלטתם לפרק את צבא העם"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו״ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, אמר בפתח הדיון במליאה כי ייתן גיבוי מלא לממשלה בכל הנדרש לטיפול בטרור: "ביטחון האזרחים צריך להיות בראש סדר העדיפויות. זה אינו הנושא הביטחוני היחידי המאתגר את ביטחון מדינת ישראל ואני, וכל האופוזיציה, נגבה את הממשלה".
באשר לחוק הגיוס אמר גנץ: "במשך שנתיים בנינו במערכת הביטחון תוכנית למתווה שירות ישראלי חדש. אני שמח שלפחות המודל שלנו שמי שישרת שירות ארוך יותר יתוגמל יותר אומץ על ידי שר הביטחון, אבל אי אפשר לתת חותמת כשרות להשתמטות, אחי אפשר לאפשר מצב בו חצי עם ישרת חצי עם אחר לא. ישראל חייבת מתווה שירות חדש. האסון הגדול ביותר הוא שלא מתקבלת החלטה - החלטתם לפרק את צבא העם".