נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס הערב (שלישי) למתקפה של הרב מאיר מאזוז, מבכירי הרבנים בציבור החרדי-ספרדי, שכינה את בכירי הממשלה "בוגדים" ואף טען כי הם גרועים מהנאצים. "יש מילים שחייבות לצאת מהלקסיקון שלנו, ויש ביטויים שאי אפשר לסבול. לא בפוליטיקה, לא במרחב הציבורי ולא בתקשורת", אמר הנשיא באירוע "יום האחדות".
הוא הוסיף: "אני פונה לאזרחיות ואזרחי ישראל, ובמיוחד למערכת הפוליטית והציבורית ומבקש - חדלו! האשמות בבגידה או בשנאת ישראל, או חלילה, הכנסת הנאצים לתרבות - אלה קווים אדומים שאסור לחצות".
2 צפייה בגלריה
טקס ממלכתי ליום ירושלים בגבעת התחמושת
טקס ממלכתי ליום ירושלים בגבעת התחמושת
הרצוג עם בנט. "האשמות בבגידה או בשנאת ישראל - קווים שאסור לחצות"
(צילום: שאול גולן)
הרב מאזוז אמר בשיעורו השבועי במוצאי שבת כי יש להודות לקדוש ברוך הוא על הנס של שחרור ירושלים, ולא להיות כפויי טובה כלפיו, גם אם המדינה שלנו לא מושלמת ובשלטון נמצאים מה שכינה "אנשים רשעים". בין הדברים החריפים שנאמרו בשיעורו, הביע הרב תקווה כי "הם בכלל יחלפו מן העולם... מי שרוצה לחבור לליברמן וללפיד כל חבריהם וחברי חבריהם", כלשונו.
בנאומו באירוע הוסיף הרצוג: "לפני כמעט שנה, כשהושבעתי לתפקידי כנשיא, הבטחתי שהאתגר של בניין 'מרחב של הסכמה' במדינת ישראל, העמקת היסודות המשותפים, ופיתוח הבסיס לחיים שלנו יחד יעמדו בראש סדר העדיפויות שלי כנשיא. מאז אין יום שבו אינני עוסק באתגרים האלה. אבל היום הוא יום מיוחד. היום, ביום האחדות, כולנו מתעסקים בזה. היום כולנו שואלים את עצמנו איך אנחנו ממשיכים להשמיע קולות שונים, אבל עושים את זה יחד".

דבריו של הרצוג, כאמור, כוונו גם לפוליטיקאים - שמעטים מהם מוסיפים לכנות את יריביהם הפוליטיים בוגדים או משתמשים בכינויים אחרים. עם המכונים בוגדים, נמנה בין השאר ראש הממשלה נפתלי בנט.
נציגת המשפחות באירוע "יום האחדות", בת גלים שער, אמו של גיל-עד שהיה משלושת הנערים שנחטפו ונרצחו ב-2014, אמרה: "בשלוש דרכים מביע אדם את צערו העמוק: בכי, שתיקה ולעיתים ניגון ושיר. שמונה שנים חלפו, ושלוש הדרכים הללו משמשות אצלנו בערבוביה. השנה בחרנו בדרך של ניגון, עם יציאת השיר 'שומר אחי אנוכי', ומצטרפים עם סימן קריאה גדול, ללא סימן שאלה. האחריות לעיתים נדמת לנו כמשא, כנטל, ואנחנו שוכחים כי האחריות לאחר, לקרובים לנו ביותר, היא החירות האמיתית. היא המימוש האמתי שלנו כפרטים, כחברה".
גם ראש הממשלה בנט התייחס השבוע למתקפה של מאזוז, שכינה את בכירי הממשלה "בוגדים". "גם בשיא הוויכוחים ובשיא הלהט – לא נשווה את אחינו לגדולי צוררינו. עלינו לנצור את לשוננו מרע. אחים אנחנו", אמר בנט באירוע לזכר יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל.
הרב מאזוז, פוסק הלכה חשוב בציבור החרדי-ספרדי, היה בעבר ממנהיגי ש"ס וחבר מועצת חכמי התורה עד שפרש ממנה, כשהעביר את תמיכתו לאלי ישי – אבל בהמשך חזר לתנועה. על שר החוץ יאיר לפיד אמר מאזוז בשיעורו: "'ראש הממשלה החליפי'. אל תקרא חליפי אלא חלוף, בערבית חלוף זה חזיר".
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן + יאיר לפיד
אביגדור ליברמן + יאיר לפיד
לפיד וליברמן. הגיבו לרב הבכיר
(צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס)
הוא תקף את הממשלה שלדבריו חונקת את הציבור החרדי: "לחנוק את האברכים ולתת כמה שיותר לערבים זה טוב מאוד, ממש נפלא" – ואמר כי ליברמן, לפיד ושאר חברי הממשלה הם "בוגדים בעמם, שונאים את עמם, גרועים מנאצים". הוא הסביר כי "הנאצים אוהבים את עמם, אלה שונאים את העם שלהם, רוצים להרוס, ילדים וזקנים, תלמודי תורה, שבזכות התורה חייתם אלפיים שנה".
שר החוץ לפיד הגיב בעקבות הפרסום ב-ynet לרב הבכיר: "הנאצים רצחו את סבא שלי במחנה ריכוז, ניסו לרצוח את אבא שלי בגטו. התשובה היחידה שלי לדבריך היא שאני אוהב את כל עם ישראל, ומאחל לרב מאזוז יום ירושלים שמח, יום של אחדות ואהבת ישראל".
שר האוצר, אביגדור ליברמן, אמר כי "במקום לימודי ליבה, הרב מאזוז בוחר ללמד לימודי שנאה. לא ידעתי שלימודי ליבה, יציאה לעבודה ושירות צבאי זה יותר גרוע מהנאצים. בדיוק בשביל אנשים כמוך נכתב במקורות שבית המקדש 'מפני מה חרב? מפני שהייתה בו שנאת חינם'".