ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס הבוקר (ראשון) למתקפה של הרב מאיר מאזוז, מבכירי הרבנים בציבור החרדי-ספרדי, שהשווה את "ליברמן, לפיד וכל חבריהם" בוגדים, וטען כי הם גם גרועים מהנאצים. "גם בשיא הוויכוחים ובשיא הלהט – לא נשווה את אחינו לגדולי צוררינו. עלינו לנצור את לשוננו מרע. אחים אנחנו", אמר בנט באירוע לזכר יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל. ynet העביר את הטקס בשידור ישיר.

3 צפייה בגלריה
בנט והרצוג באירוע לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל
בנט והרצוג באירוע לזכרם של יהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל
בנט והרצוג בטקס. רה"מ הסתייג מדברי הרב
(צילום: מארק ישראל סלם)
הרב מאזוז טען בשיעורו השבועי אמש כי יש להודות לקדוש ברוך הוא על הנס של שחרור ירושלים, ולא להיות כפויי טובה כלפיו, גם אם המדינה שלנו לא מושלמת ובשלטון נמצאים מה שכינה "אנשים רשעים". בין הדברים החריפים שנאמרו בשיעורו, הביע הרב תקווה כי "הם בכלל יחלפו מן העולם... מי שרוצה לחבור לליברמן וללפיד כל חבריהם וחברי חבריהם", כלשונו.
בנאומו, הוסיף ראש הממשלה בנט כי "ביום ירושלים אנחנו מציינים לא רק את אחדות בירתנו, אלא גם את אחדות עמנו. ביום זה אנחנו מתחייבים: ירושלים לעולם לא תחולק עוד, עם ישראל לעולם לא יחולק עוד".
ראש הממשלה התייחס בדבריו גם למועד המיוחד שבו מצוין האירוע לזכר הנספים. "לא במקרה אנחנו מתייחדים דווקא ביום איחודה של ירושלים עם זכרם של היקרים והיקרות שנספו בדרך הקשה. אחינו ואחיותינו, אשר צעדו במסע המתיש והתובעני ארצה, עשו זאת כאשר כמיהתם לירושלים, ירוסלם האהובה, עומדת כל העת לנגד עיניהם", אמר בנט. "הם יצאו למסע מסוכן ובלתי נודע. לדאבון הלב, לא זכו ארבעת אלפים מהם, נשים, גברים וטף - לראות את חלומם מתגשם. אנו כואבים את אובדנם, גם משום שלא זכו לחיות ולראות כמה טוב הביאה העדה לחברה הישראלית. נמשיך לעשות כל שנדרש לשפר ולהעמיק את מאמץ הקליטה והליווי ליוצאי אתיופיה בישראל".
3 צפייה בגלריה
טקס אזכרה ממלכתי לזכר  יהודי אתיופיה
טקס אזכרה ממלכתי לזכר  יהודי אתיופיה
(צילום: עמית שאבי)
"ספק אם ידעו בני הקהילה טרם צאתם מאתיופיה מה צופן להם המסע הארוך במדבר, אמר נשיא המדינה יצחק הרצוג בטקס. "ספק אם שיערו איזה סכנות ילוו אותם בדרך במדינה עוינת. על אי הידיעה פיצו אמונה גדולה ונחישות עמוקה. הוכחתם אהבת אין קץ לארץ הקודש ולמדינת ישראל".
הוא הוסיף: "אנו יודעים וזוכרים שגם בחלוף השנים הכאב שלכם צורב וכואב ואין לו מרפא. דעו שאנחנו איתכם. אנחנו כואבים היום את אובדן החיים בטרם עת, את ניפוצה של תקווה שנשאו וחלום שהביאו עמם ואת החלל הגדול שהותירו בקרב אהוביהם. הדרך של אלה שלא זכו להשלים את המסע, היא דרך של כולנו. דרך של עם שלם".
גם שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה נאמה בטקס. "לא קלה הבחירה לציין את יום הזיכרון ליהודי אתיופיה שנספו בדרך ביום זה", אמרה. "אך אין יותר סמלי לזכרם, אלא יום ציונה של העיר שכולה זהב. "איפה שנגמר הכאב שוכנת לה ירושלים הבירה כבר לא כחלום, ודור ישראלי שלם שנולד בארץ מגשים אותה יום יום. "מחובתנו להמשיך ולחנך את הדורות הבאים, את כל ילדי ישראל לאור מורשת גבורתם של הנספים. נחשוף את הדור שנולד כאן לסיפורים הכל כך אישיים וחשובים לכולנו".
3 צפייה בגלריה
העיר העתיקה
העיר העתיקה
צועדים עם דגלים בעיר העתיקה, אתמול
(צילום: רויטרס)
הטקס לזכרם של כ-4,000 מבני העדה שמתו במהלך המסע ובהמתנה לעלייה במחנות הפליטים בסודן בשנות ה-80 של המאה הקודמת, נערך בכל שנה ביום ירושלים כסמל לחיבור העמוק בין יהודי אתיופיה לבירת ישראל והכמיהה לזכות ולהגיע אליה.
נאומיהם של הרצוג ובנט מגיעים על רקע ההיערכות למצעד הדגלים, שיתקיים הערב. ביום שישי האחרון אישר בנט באופן סופי את מתווה מצעד הדגלים דרך שער שכם, לאחר שכבר אושר בדיונים קודמים על ידי שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד והשר לביטחון הפנים עמר בר-לב. בנט קיים דיון מבצעי לקראת יום ירושלים והמצעד, שבו קיבל עדכון מקיף אודות ההיערכות המשטרתית לקראת האירועים, בדגש על המאמצים המודיעיניים ועל תגבור הכוחות בשטח על מנת לאפשר את ציון יום ירושלים וקיום מצעד הדגלים באופן סדור ובבטחה.
ראש הממשלה סיכם כי המצעד יתקיים כסדרו ועל פי המתווה המתוכנן, כפי שמתקיים זה עשרות שנים. לפיכך, הוא יסתיים בכותל ולא יעבור בהר הבית, שם הפעילות תימשך כרגיל. הערכות מצב והתייעצויות בנושא יתקיימו באופן שוטף, בכל הדרגים, במהלך היום.