גורמים בממשלה מתחו היום (א') ביקורת על ניהול ההסברה הישראלית במהלך המלחמה, והודו כי מערך ההסברה אינו מתפקד. "הלכה למעשה לישראל אין הסברה, והיא נשענת על יוזמות אזרחיות בלבד", אמר אחד הגורמים. הדברים נאמרו ביום שבו הוחלט רשמית על פירוק משרד ההסברה, שמלכתחילה הוקם רק כדי למצוא תפקיד שרה לגלית דיסטל-אטבריאן, ובא אל סופו כשזו הודיעה בשבוע שעבר על התפטרותה בנימוק שאין לה די סמכויות ומשאבים.
8 צפייה בגלריה
גלית דיסטל-אטבריאן
גלית דיסטל-אטבריאן
השרה המתפטרת דיסטל-אטבריאן. המשרד שנבנה בשבילה התפרק ברגע שהחלה מלחמה
(צילום: עמית שאבי)
הכותרת
בין ישראל, איראן והפלסטינים: הדילמה של מדינות ערב
30:45
8 צפייה בגלריה
מילאנו איטליה   פרו פלסטינים הפגנות בעד עזה נגד ישראל
מילאנו איטליה   פרו פלסטינים הפגנות בעד עזה נגד ישראל
אלפים מפגינים נגד ישראל ובעד הפלסטינים במילאנו. איפה התשובה הישראלית?
(צילום: EPA/CHRISTIAN BRUNA)
8 צפייה בגלריה
וינה אוסטריה  פרו פלסטינים הפגנות בעד עזה נגד ישראל
וינה אוסטריה  פרו פלסטינים הפגנות בעד עזה נגד ישראל
אושוויץ ועזה באותו השלט, בהפגנה נגד ישראל באוסטריה
(צילום: EPA/CHRISTIAN BRUNA)
8 צפייה בגלריה
נאום נתניהו
נאום נתניהו
ראש הממשלה נתניהו. במקום להישען על המערך ההולך ומתבסס, הקים לדיסטל משרד ופיצל סמכויות
( צילום: לעם)
שרים בכירים הביעו היום תמיהה על כך שבשעה שישראל מתמודדת עם אירוע בסדר גודל יוצא דופן, אין שום דמות מטעם הממשלה שמרכזת את הפעילות ההסברתית. לא רק שמדינת ישראל אינה מפיקה די סרטוני הסברה ואינה מגבשת במסודר מסר אחיד שיועבר לעולם, אין גם מסביר מטעם הממשלה שיערוך תדרוכים שוטפים בעברית ובאנגלית. בשבוע שעבר נערכו כמה תדרוכים בחמ"ל ההסברה, אך הם התבצעו על-ידי שרים בממשלה ודמויות פוליטיות, ולא על-ידי גורמי המקצוע.
"רשתות הטלוויזיה ריקות ממסבירים", אומר גורם בכיר המעורה במתרחש מאחורי הקלעים. "אין סרטוני הסברה אפקטיביים ואין מלחמה אמיתית על דעת הקהל הבינלאומית". גורמים מתארים ואקום הסברתי ואגף כמעט לא מתפקד: "ראש מערך ההסברה הקודם, אלעד טנא, שהיה מינוי של נפתלי בנט, התחיל לבנות מחדש מערך הסברה יחד עם סגנו גדי עזרא והיה להם חזון מסוים. הם עבדו בכיוון הנכון והקימו מערך מקצועי שכבר החל לפעול, אבל הוא נהרס מיד אחרי שהתחלפה הממשלה".
8 צפייה בגלריה
עמיחי שיקלי בכנס AJC
עמיחי שיקלי בכנס AJC
השר עמיחי שיקלי. חוסר תיאום עם המערך
(צילום: מוטי קמחי)
8 צפייה בגלריה
וינה אוסטריה  פרו פלסטינים הפגנות בעד עזה נגד ישראל
וינה אוסטריה  פרו פלסטינים הפגנות בעד עזה נגד ישראל
קוראים "לשחרר את פלסטין" בהפגנה בווינה בסוף השבוע
(צילום: Thilo Schmuelgen, רויטרס )
המערך שהקים טנא שקד על ביסוסו של תיאום מהיר בין גורמי ההסברה הרלוונטיים בישראל, כגון דובר צה"ל, משרד החוץ והמשטרה, מתוך הבנה שהתגובה ההסברתית חייבת להיות מהירה. השניים הקימו חדר מצב מיוחד לניהול ההסברה ו"סיירת מדיה" שהפיקה סרטונים במהירות, אבל מיד עם החלפת השלטון הקים ראש הממשלה בנימין נתניהו את משרד ההסברה משום שלא מצא לדיסטל תפקיד שרה אחר. נוסף על כך הוא חילק את הסמכויות בינה לבין שר התפוצות עמיחי שקלי, שבמשרדו פועל חמ"ל הסברה שבימי שגרה מכוון את פעילותו נגד ה-BDS.
במבחן התוצאה הכישלון היה חרוץ: בין השרים לבין ראש מערך ההסברה לא הייתה חלוקה מסודרת ולא היה תיאום, ובסופו של דבר דיסטל התפטרה, ומערך ההסברה סופג ביקורת קשה. מאז התפטרות דיסטל לא הובהר להיכן עוברים התקנים והסמכויות של משרדה. בסביבתו של שיקלי אומרים כי הוא שוקד כעת על פרויקט שבמסגרתו ייצאו משלחות של משפחות שכולות מישראל לערים מרכזיות בעולם לצורכי הסברה.
8 צפייה בגלריה
לונדון פרו פלסטינים הפגנות בעד עזה נגד ישראל
לונדון פרו פלסטינים הפגנות בעד עזה נגד ישראל
הפגנת הענק נגד ישראל בלונדון אתמול. "למה צה"ל צריך להסביר ולא אנחנו?"
(צילום: HENRY NICHOLLS / AFP)
גורמים אחרים המעורים בפרטים מדגישים כי בינתיים תומכי חמאס ומתנגדי ישראל מפעילים יותר ממיליון בוטים המקדמים את עמדתם ברשתות החברתיות, בזמן שהתמיכה בצד הישראלי כמעט ולא קיימת. הגורמים מדגישים כי ישראל אינה מוציאה כלל סרטונים בערבית, וכי המסרים שכן יוצאים ממנה חלשים ואינם חדים דיים.
"הגורם היחיד שעובד בזירה הזאת הוא דובר צה"ל", אומר גורם המעורה בפרטים. "רק היום הוא החל לעבוד על סרטוני הזוועה מהעוטף כדי שיופצו בעולם. למה בכלל דובר צה"ל צריך להפיץ את זה ולא ההסברה הלאומית של ישראל?". גורמים בכירים בממשלה אומרים שעשרות משפיעני רשת, דוגמת יוסף חדאד ונועה תשבי, מייצרים סרטונים מטעם עצמם ועושים עבודה טובה, אך שום גורם מטעם המדינה אינו מאגד אותם ומיישר ביניהם קו.
8 צפייה בגלריה
אלעד טנא
אלעד טנא
אלעד טנא, ראש מערך ההסברה הלאומית שמינה בנט
(צילום: איה אפרים )
גורמים בלשכת ראש הממשלה דחו הערב את הטענות לבלבול וחוסר סדר בפעילות ההסברה ואמרו כי מיד עם תחילת המלחמה נפתח בקריה חמ"ל שבו לצורך תיאום מסרים עובד באופן שוטף ויומיומי צוות המורכב מכל המערכות הרלוונטיות: המשטרה, דובר צה"ל, מערך ההסברה ומשרד החוץ. לדבריהם, מאז פרוץ המלחמה נערכו 100 ראיונות בתקשורת הזרה ביוזמת מערך ההסברה ועוד עשרות ביוזמת משרדים אחרים.
באשר לשאלת הסמכויות אמרו בלשכת ראש הממשלה כי מערך ההסברה זימן אליו את נציגי המשרדים והגדיר את תחומי האחריות כדי למנוע כפילות ובלבול בין כלל הגורמים. סמכויות משרד ההסברה שהתפרק הועברו לדבריהם למערך ההסברה הלאומי, אולם התקציב הכולל את תקני המשרד הוקצו לשיקום יישובי העוטף. עוד אמרו בלשכה כי במערך ההסברה פועלים מערך דיגיטלי גדול ויחידה נוספת שמטרתה לייצר תכנים ללא חותמת ישראלית רשמית. הגורמים מודים כי אין מסבירן רשמי מטעם המדינה, ולדבריהם הכוונה הייתה לרתום לתפקיד את ראש המל"ל צחי הנגבי, אולם הדבר טרם התאפשר.