5 צפייה בגלריה
נצ"מ לוטפי פלאח
נצ"מ לוטפי פלאח
נצ"מ לוטפי פלאח כיום ובצעירותו
(צילום: דוברות המשטרה)
לוטפי פלאח (60), נשוי ואב לחמישה ילדים, הועלה השבוע לדרגת ניצב-משנה ובכך הפך לקצין הבדואי הבכיר ביותר במשטרת ישראל. "המטרה היא להגביר משילות ביישובי הבדואים וכן לקדם את גיוס וקידום בני העדה במשטרה", אמר הקצין שמונע לתפקיד ראש הזרוע הבדואית באגף סי"ף (סיכול ופשיעה בחברה הערבית).
פלאח נולד בכפר רומת אל-הייב בגליל התחתון ומשתייך לשבט אל-הייב. "נולדתי בתחילת שנות ה-60 למשפחה של חמישה ילדים. למשפחה היה עדר צאן גדול ואבא היה חקלאי. היה פלאח, גידל חציר, חיטה וירקות", סיפר הקצין שהפך לגאוות הבדואים. "הלכתי לעזור לאבא בצאן כבר בגיל 10, אני זוכר את עצמי קם בארבע בבוקר עם העדר וחוזר רק בשעות הערב הביתה".
5 צפייה בגלריה
לוטפי פלאח, רועה הצאן שהפך לקצין הבדואי הבכיר ביותר במשטרה
לוטפי פלאח, רועה הצאן שהפך לקצין הבדואי הבכיר ביותר במשטרה
"אני זוכר את עצמי קם בארבע בבוקר עם העדר וחוזר רק בשעות הערב הביתה"
(צילום: צילומים באדיבות דוברות המשטרה מחוז צפון)
הוא סיפר עוד: "עשיתי את זה בחופשים ואחרי הלימודים, היה לנו עדר של 150 ראש עזים וקצת כבשים. התכונה הכי חשובה של רועה צאן היא אחריות, קודם כל צריך לדאוג לעדר ולשמור עליו שזאבים, תנים ושועלים לא יאכלו אותו. במשמרות שלי אף עז לא נטרפה. גם כשהגיעו טורפים כמו זאבים, ידעתי להבריח אותם ולשמור על העדר.
"בכל ערב, כשהעדר היה חוזר למכלאה, אבא היה בודק שאף אחד לא נעלם. 99% ממה שהיה בתקופתי כבר לא קיים היום. לי כבר אין עדר, וגם אם היה לי עדר - לא הייתי שולח את הילדים עם העדר. הילדים הבדואים היום מעדיפים טיקטוק על פני רעיית צאן. הם הרבה בכדורגל, שחייה וחוגים. כמעט ואין כבר ילדים בדואים שרועים צאן ויודעים את המקצוע כמו המבוגרים".
5 צפייה בגלריה
נצ"מ לוטפי פלאח
נצ"מ לוטפי פלאח
"זה אתגר גדול". נצ"מ לוטפי לצד השר לביטחון הפנים בר-לב והמפכ"ל שבתאי
(צילום: דוברות המשטרה)
במשך שש שנים, עד גיל 16, פלאח היה רועה צאן. אחר כך הוא עבר ללמוד בתיכון בנצרת. בגיל 18 החל פלאח ללמוד באוניברסיטת חיפה, סיים תואר ראשון בשפה העברית ואף עשה תואר בהוראת המתמטיקה לתלמידי תיכון. בהמשך סיים פלאח את לימודי התואר השני במדעי המדינה. בתום הלימודים באוניברסיטה, הוא התגייס לצה"ל ושירת כגשש בפיקוד מרכז במשך שנתיים. אחר כך הוא עבר למשטרה.
"התפקיד הראשון שלי במשטרה היה חוקר פשעים בבת ים, יצאתי לקורס קצינים והייתי קצין יחידת סיור בחולון ובהמשך ראש משרד סיור במשטרת שומרון שהייתה בג'נין", תיאר פלאח. משם קודם למפקד בית המעצר של חברון ואז עבר למחוז צפון וקיבל פיקוד על משטרת נצרת עילית (כיום נוף הגליל) ובתפקידו האחרון היה מפקד משטרת בית שאן.

"אגיע לכל מוקדי הכוח"

על תפקידו החדש אמר הקצין: "זה אתגר גדול ואני אעשה הכול כדי להצליח בו. אני מתכוון להגיע לכל יישוב בדואי בדרום וגם ליישובים שאינם מוכרים. אני אגיע לכל מוקדי הכוח של הבדואים ובתור בדואי יש לי יתרון לגשת אליהם, אני מבין את המנטליות ואיך לחבר את המדינה לבדואים".
5 צפייה בגלריה
ניצב שוקי תחאוכה
ניצב שוקי תחאוכה
ניצב שועאע (שוקי) תחאוכה
(צילום: דוברות המשטרה)
5 צפייה בגלריה
נצ"מ רמי חורי
נצ"מ רמי חורי
נצ"מ רמי חורי
(צילום: דוברות המשטרה)
המינוי של פלאח מצטרף לשורת קידומים תקדימית במשטרה, בהם הניצב הצ'רקסי הראשון שועאע (שוקי) תחאוכה שמונה למפקד המחוז הצפוני וכן קצין אגף חקירות ומודיעין מחוזי נוצרי ראשון ניצב-משנה רמי חורי. מדובר במינויים של המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי תחת תפיסתו שמשטרה מגוונת היא משטרה טובה יותר ובעלת יכולת התמודדות ומתן שירות טוב יותר למגוון האוכלוסיות המרכיבות את החברה הישראלית.