שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב הכריז בצהריים (יום ב') כי ארצו משעה את פעילותה של נציגות נאט"ו במוסקבה, וכי אנשי הברית הצפון-אטלנטית – היריבה הצבאית הגדולה ביותר של רוסיה עוד מימי המלחמה הקרה – ייאלצו לעזוב את הנציגות. מדובר בעוד הסלמה במתיחות הגוברת בשנים האחרונות בין מוסקבה למערב.
2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטי
נשיא רוסיה ולדימיר פוטי
נשיא רוסיה פוטין. עוד עליית מדרגה
(צילום: AP)
הצעד הרוסי בא בתגובה על כך שנאט"ו גירשה לפני שבועות אחדים שמונה מאנשי הנציגות הרוסית בנאט"ו, בטענה שמדובר היה בסוכני מודיעין רוסים שרוסיה לא הצהירה על היותם כאלה.
שר החוץ לברוב מסר כי השעיית הפעילות של נציגות נאט"ו במוסקבה תיכנס לתוקף ב-1 בנובמבר, וכי באותו יום יישללו מעובדי הנציגות אישורי הפעילות שם. עוד אמר כי מעתה אם הברית הצפון-אטלנטית תרצה ליצור קשר עם רוסיה – היא מוזמנת לעשות זאת דרך שגרירות רוסיה בבריסל.
המתיחות בין רוסיה למערב העמיקה מאוד בעשור האחרון, בין השאר על רקע הטענות שרוסיה מנסה – גם באמצעות צבא האקרים – לחבל בדמוקרטיה ובמערכות הבחירות של מדינות אירופה וארה"ב, ועל רקע הפלישה הרוסית לאוקראינה, סיפוח חצי האי קרים והסיוע של צבא רוסיה לרודן בשאר אסד במלחמת האזרחים בסוריה. עוד העמיקו את המתיחות מבצעי ההתנקשות של אנשי פוטין במתנגדי משטרו כמו אלכסיי נבלני והסוכן הכפול סרגיי סקריפל, ומבצעי חבלה קטלניים מעבר לים, בהם אלה שגרמו לפיצוצים במחסני נשק בצ'כיה.
רוסיה האשימה בחודשים האחרונים את נאט"ו בפעילות פרובוקטיבית בסמוך לגבולה, ובתחילת השנה קיימה מוסקבה תרגילים גדולים משלה, בין השאר בסמוך לאוקראינה. הברית הצפון-אטלנטית נחושה לבצר את כוחה במדינות החברות בה ששוכנות קרוב לרוסיה, משום שהפלישה הרוסית לקרים והסיוע הרוסי למורדים באוקראינה עוררו באירופה חשש מפעולות רוסיות דומות גם במדינות אחרות ביבשת.