נשיא המדינה יצחק הרצוג שוחח הערב (שלישי) עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן על רקע המתיחות הביטחונית בימים האחרונים והמהומות בהר הבית, ומלשכתו נמסר כי השניים דנו "בצורך הרגעת הרוחות". בעוד זו טענה כי ארדואן "שמח" על אמירותיהם של בכירים בישראל על השמירה של הסטטווס-קוו בהר הבית, ארדואן עצמו פרסם הודעה חריפה יותר.
ארדואן, שאירח רק לאחרונה את הרצוג בארמונו באנקרה, מסר כי אמר לו שהאירועים האחרונים, במה שכינה "השטחים הפלסטיניים", נגרמו בשל "כמה קבוצות ישראליות קיצוניות וכוחות הביטחון". בציוץ בטוויטר הוסיף ארדואן כי אמר בשיחת הטלפון שהוא "מתוסכל מאוד" מהעובדה שפלסטינים נפצעו במהומות בהר הבית או נהרגו בגדה המערבית במהלך חודש הרמאדן.
5 צפייה בגלריה
רג'פ טאיפ ארדואן ויצחק הרצוג במהלך הביקור הנשיאותי בטורקיה
רג'פ טאיפ ארדואן ויצחק הרצוג במהלך הביקור הנשיאותי בטורקיה
ארדואן והרצוג במהלך הביקור שקיים נשיא המדינה בטורקיה בחודש שעבר
(צילום: AFP)
לפי לשכת ארדואן, הנשיא הטורקי "הביע צער מכך שיותר מ-400 פלסטינים נפצעו ו-18 בני אדם, בהם ילדים, קיפחו את חייהם באירועים שהתרחשו בגדה המערבית ובמסגד אל-אקצא מתחילת חודש הרמדאן. העובדה שעל מסגד אל-אקצא פשטו קבוצות פנאטיות לאחר תפילת שחרית אתמול ושלשום, נראו תמונות לא רצויות כתוצאה מההתערבויות והתפשטות המתיחות לעזה - אלה הגבירו את עוגמת הנפש".
עוד נמסר מטעם ארדואן: "בעוד את החגים צריך לחיות באווירה חגיגית, התמונות הללו, שנתקלים בהן מדי שנה בגלל כמה רדיקלים, פוגעות במצפון וגורמות לתגובות מוצדקות בעולם האיסלאמי כולו. בתקופה רגישה זו ברצוני להדגיש שוב את ההכרח שלא לאפשר פרובוקציות ואיומים על מעמדה ורוחניותו של מסגד אל-אקצא. אני חוזר על קריאתי לכולם לעשות את מירב המאמצים לשמור על הרוחניות והקדושה של המקום והימים המבורכים האלה. טורקיה תמשיך לפעול להבטחת שלום ושלווה בכל מקרה".
אף שמדובר בהודעה חריפה יחסית, ארדואן עדיין נזהר בדבריו ביחס לאמירות וגינויים קודמים שלו בעבר, ונראה שדבריו לא נועדו לאוזניים ישראליות - אלא לדעת הקהל הטורקית והמוסלמית. השיחה עצמה בין המנהיגים הייתה ממושכת ולפי ישראל גם ברוח טובה, ונראה שתהליך הפיוס שהגיע לשיאו בביקור הרצוג בטורקיה צפוי להימשך.
5 צפייה בגלריה
מתפללים בהר הבית
מתפללים בהר הבית
מתפללים מוסלמים בהר הבית. הרצוג: "אנחנו שומרים על הסטטוס-קוו"
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
לפסטינים מניפים דגלי חמאס בהר הבית
לפסטינים מניפים דגלי חמאס בהר הבית
פלסטינים מניפים דגלי חמאס בהר הבית, במהומות ביום שישי
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
עימותים בירושלים
עימותים בירושלים
כוחות הביטחון במהלך העימותים בירושלים ביום ראשון
(צילום: AP)
לשכת הרצוג פרסה הערב כאמור הודעה משלה על שיחת הטלפון. היא התקיימה לדבריה לבקשתו של ארדואן - שכבר אמר מוקדם יותר היום כי בכוונתו לשוחח עם הרצוג. השיחה, נמסר, התקיימה כאמור ברוח טובה ובפתיחות, והנשיא הטורקי בירך בה את העם בישראל ואת העם היהודי בברכת חג פסח שמח.
"נשיא המדינה הדגיש כי בניגוד למה שנטען בדיווחים שקריים, מדינת ישראל מקפידה לשמור על הסטטוס קוו ועל חופש הפולחן, במיוחד בתקופה זו, על מנת שבני כל הדתות יוכלו לחגוג את החגים בבטחה - יהודים, מוסלמים ונוצרים, כפי שגם הבהיר בפגישתם בטורקיה ובביקורו בירדן בחודש שעבר", נמסר מטעם הרצוג.
"נשיא המדינה ציין בפני נשיא טורקיה את המאמצים הרבים של משטרת ישראל וכוחות הביטחון שמאפשרים את קיום התפילות מידי יום בהר הבית, וזאת על אף הפרובוקציות וההסתה שגורמים שונים מעוררים. עוד הוסיף הנשיא, כי אל לנו להקשיב לקולות הסתה ותעמולה שקרית, וכי הציבור נושא את עיניו למנהיגי האיזור ומצפה מכולנו לגלות אחריות ולהביא להרגעת הרוחות בימים המקודשים לכלל הדתות והאמונות במרחב. הנשיא ביקש להדגיש שעלינו לגנות אלימות מכל סוג, וציין במיוחד את המקרה בו הותקפו יהודים בדרכם לתפילת החג בכותל המערבי".

לשכת הרצוג הוסיפה: "נשיא טורקיה הביע דאגה וכאב על אירועי הימים האחרונים. בשיחה הדגיש נשיא טורקיה כי הסטטוס קוו במקומות הקדושים חשוב מאוד לעולם המוסלמי וכי הוא שמח לשמוע את האמירות הנוקבות של ההנהגה בישראל על השמירה עליו. עוד הוסיף כי הוא מודאג ממאורעות הימים האחרונים ומפגיעה בחפים מפשע, וביקש שברוח ביקורו החשוב של נשיא המדינה בטורקיה ימשיכו יחד לפעול למען השמירה על השלום והשלווה באזור.
"השניים סיכמו כי ימשיכו ויעמדו בקשר שוטף וגם בעת מחלוקות, וזאת במטרה להביא להרגעת הרוחות וחיזוק היחסים בין המדינות. נשיא המדינה חתם את השיחה באיחולי רמאדן כרים לנשיא טורקיה".
בתוך כך, במועצת הביטחון של האו"ם התקיים הערב דיון בדלתיים סגורות בנוגע למתיחות סביב הר הבית, דיון שהתקיים לבקשת כמה מדינות ובהן גם איחוד האמירויות - שבמקביל זימנה הערב את השגריר הישראלי לשיחת נזיפה. בתום הדיון פרסמו צרפת, אירלנד ונורבגיה הצהרה משותפת, יחד עם אלבניה ואסטוניה (חברות קודמות במועצת הביטחון), שבה נמסר כי הן מביעות "דאגה עמוקה מההסלמה באתרים הקדושים ובמזרח ירושלים". הן קראו להפסקת האלימות, ל"דה-אסקלציה" ולשמירה על הסטטוס-קוו בהר הבית. במקביל, הן גינו "כל פעולת טרור וירי רקטות מעזה לדרום ישראל" והדגישו כי לנוכח ההסלמה הנוכחית יש "להחזיר אופק פוליטי".