נחום אפלבוים, שעובד בקרן למורשת הכותל, עלה בשעה 07:00 בבוקר על האוטובוס בדרך לכותל המערבי - ולא האמין כשסמוך לשער האריות נרגם האוטובוס באבנים והוא נאלץ לחפש מחסה. "הייתי בהלם", אמר. "אני כבר שבע שנים עובד בכותל, בן בית בעיר העתיקה, וזו הפעם הראשונה שקורה לי דבר כזה. היה מטח אבנים מטורף על האוטובוס".
שלושה אוטובוסים נרגמו הבוקר באבנים ליד שער האריות, ולמרבה המזל באוטובוס שבו נסע אפלבוים היו רק הוא והנהג, פלסטיני ממזרח ירושלים. "אבן חדרה דרך החלון ופגעה לי בכתף", אמר. "אני עדיין עם חשש לשבר, הייתי מלא כולי בזכוכיות". למרות המתיחות הגבוהה והעובדה שהמקום שבו הושלכו האבנים נחשב לנפיץ וכבר אירעו בו תקריות דומות בעבר, אפלבוים סיפר כי "ההמונים זרקו אבנים - ולא ראינו שם משטרה".
10 צפייה בגלריה
נחום אפלבוים
נחום אפלבוים
נחום אפלבוים ואחד האוטובוסים שנרגמו באבנים
(צילום: עמית שאבי)
10 צפייה בגלריה
שלומי פדידה
שלומי פדידה
"20-15 חבר'ה יידו אבנים, אמרתי לנוסעים לשכב על הרצפה". שלומי פדידה
(צילום: עינב חלבי)
10 צפייה בגלריה
פלסטינים מיידים אבנים לעבר אוטובוס ליד שער האריות
פלסטינים מיידים אבנים לעבר אוטובוס ליד שער האריות
תקיפת האוטובוסים ליד שער האריות והנזק שנגרם


המתיחות בירושלים - סיקור נרחב:

לדברי אפלבוים, "נסעתי כדי להגיע לרחבת הכותל ולא חששתי שמשהו כזה יכול לקרות. הייתי בהלם שהאוטובוס עבר דרך שער שכם כשיש אפשרות לנסוע דרך שער ציון. לא ראיתי משטרה, וגם כשהגענו לשער האשפות (שם עצרו האוטובוסים שהותקפו, ע"ח) לקח לכוחות זמן להגיע. הראשונים שהגיעו היו האנשים של אגד, והאמת היא שעד עכשיו לא פגשתי אף אחד מהמשטרה. הפאניקה הייתה רק שלי ושל הנהג שהיינו שם לבד".
שלומי פדידה, נהג אחד האוטובוסים שנרגמו, נפצע גם כן. לדבריו, עוד קודם לתקרית ספג האוטובוס שבו נסע "אבן קטנה". בהמשך, "פניתי ימינה לכיוון הכותל, ירדתי את הירידה ושם חיכו לי קבוצה של בערך 20-15 חבר'ה עם מטח אבנים מאוד כבד. הם ניפצו לי את השמשות, אמרתי לנוסעים לשכב על הרצפה. כשהגענו לתוך הכותל התקשרתי למשטרה ולמד"א שהגיעו, ועכשיו הכול בסדר". פדידה סיפר כי בזמן יידוי האבנים האוטובוס היה ריק יחסית, אך האנשים שהיו בו נבהלו. "גם אני קצת מבואס, אבל זה עבר", אמר. "אנחנו רצים קדימה".
בתקרית אלימה אחרת, ארבעה מתפללים יהודים עטופים בטליתות הותקפו בבעיטות ובאגרופים בעת שהיו בדרכם לכותל המערבי ברחוב הגיא בעיר העתיקה בירושלים. התקיפה הזו ויידוי האבנים לעבר האוטובוסים, שהיו בדרכם לכותל, התרחש במקביל לעימותים בין מתפרעים למשטרה במתחם הר הבית, על רקע עליית מתפללים יהודים למתחם. בסך הכול עצרה המשטרה היום 18 חשודים, בהם לפחות ארבעה שיידו אבנים לעבר האוטובוסים ושניים שתקפו מתפללים יהודים בעיר העתיקה. בשלב מסוים השתלטו מתפרעים על הרמקולים של המואזין באל-אקצא וקראו למתפללים להגיע ולהתעמת עם השוטרים: "הם השתלטו על המסגד, אל-אקצא בסכנה". מתפרעים המשיכו לשלהב את ההמון כשקראו ברמקולים, בין היתר, ל"פיגועים ודקירות" למען אל-אקצא - וקרא גם להתערבות של ראש הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף.
10 צפייה בגלריה
ילדים מבוהלים באוטובוסים, רעולי פנים במסגד אל-אקצא וסלעים בדרך היהודים להר
ילדים מבוהלים באוטובוסים, רעולי פנים במסגד אל-אקצא וסלעים בדרך היהודים להר
ילדים מבוהלים באוטובוסים, רעולי פנים במסגד אל-אקצא וסלעים בדרך היהודים להר
10 צפייה בגלריה
יהודים בהר הבית
יהודים בהר הבית
728 עלו היום להר. יהודים בהר הבית
(צילום: אור נחמיה)
10 צפייה בגלריה
עימותים בין פסטינים לשוטרים במזרח ירושלים
עימותים בין פסטינים לשוטרים במזרח ירושלים
שוטרים במזרח ירושלים
(צילום: חיים גולדיטש )
10 צפייה בגלריה
עימותים בירושלים
עימותים בירושלים
עימותים בעיר העתיקה הבוקר
(צילום: AP)

בסך הכול עלו היום 728 יהודים להר, תחת אבטחה כבדה וקריאות נאצה לעברם מצד המתפללים המוסלמים. המשטרה פתחה עבורם שביל גישה חדש להר, אחרי שמתפרעים חסמו את הציר המקורי באבנים ובסלעים.
מלבד אפלבוים נפצעו עוד שישה נוסעים נוספים באוטובוסים שנרגמו באבנים, בהם ילדה בת 13. האוטובוסים שנרגמו באבנים המשיכו בנסיעתם ועצרו בהמשך הדרך במקום מבטחים, ליד שער האשפות, כשחלונותיהם ושמשותיהם מנופצים וניכר שהאבנים חדרו את כלי הרכב. בתיעוד מאחד האוטובוסים נשמעים הנוסעים משבחים את הנהג שלא עצר והמשיך בנסיעה, ובכך אולי מנע תוצאות קשות עוד יותר. בתיעודים נראים ילדים מבוהלים מגוננים על עצמם מפני האבנים בזמן הנסיעה.
רב הכותל המערבי, שמואל רבינוביץ, התייחס ליידוי האבנים ואמר כי "אני מגנה בחריפות את המתקפה החמורה והפורענות הבוקר כנגד יהודים תמימים בדרכם לתפילת שחרית של חול המועד בכותל המערבי. זוהי פעולת טרור בדרך השלום בעיר המקדשת את חופש הדת וצריך לאפשר לכל החפץ בכך תפילה בשלום ובביטחון". הקרן למורשת הכותל המערבי מסרה כי אחד ממדריכיה נפגע מהאבנים.


הדיווח על יידוי האבנים לעבר האוטובוסים התקבל במוקד 101 של מד"א במרחב ירושלים בשעה 07:26. פרמדיק מד"א פנחס מאיר סיפר: "חברנו לפצועים בשער האשפות כשהם בהכרה וסובלים מחבלות ופציעות מיידוי האבנים, וחלקם גם משברי זכוכיות של חלונות האוטובוס".
מהמשטרה נמסר כי "כתוצאה מיידויי האבנים, נגרם נזק למספר אוטובוסים ודווח על מספר נפגעים מנוסעי אוטובוס באורח קל המקבלים כעת טיפול רפואי. השוטרים ולוחמי מג"ב עצרו עד כה שני חשודים בחשד ליידויי האבנים, וכוחות משטרה ממשיכים לפעול באזור ומבצעים בשעה זו סריקות לאיתור חשודים נוספים. נמשיך לפעול בנחישות נגד מפרי סדר ופורעי חוק ולשמור על שלום הציבור ובטחונו".
יידוי האבנים התרחש במקום שבו אירע ניסיון הלינץ' בחודש מאי, בבוקר היום שבו התחיל מבצע "שומר החומות". ניסיון הלינץ' התחיל גם הוא ביידוי אבנים לעבר רכב - והנהג שישב בו סטה מהמסלול והתנגש במדרכה, שם היו חלק מהמתפרעים. "לאורך כל הרחוב חטפנו אבנים", סיפר אז הנהג בשיחה עם ynet. "זה ציר שאמור להיות מאובטח על ידי המשטרה. הציר כולו מלא צעירים ערבים בלי שום נוכחות משטרה. כשהתקרבנו לשער האריות נתקענו בלי יכולת לעקוף יותר. התחלתי לנסוע ברוורס הלוך חזור, תוך כדי שכל השמשות מתנפצות. אנחנו חוטפים אבנים וגז לתוך הרכב. נתקעתי בבטון, הרכב הושבת. המחבלים פתחו את הדלתות והמשיכו להכות אותנו. המשטרה הייתה מטרים ספורים מפה, שוטר אחד מכל השוטרים הגיע לחפות עליי. הוא רץ לבד והציל אותנו".