הקהילה היהודית בג'רבה נסערת מהפיגוע אמש (יום שלישי) בבית הכנסת העתיק אלגריבה, שבו נרצחו בני הדודים בן ואביאל חדד - שהוא גם אזרח ישראלי. "המחבל היה שוטר שנסע מרחק של יותר מ-20 ק"מ עם נשק, רק כדי לרצוח יהודים", אמר חבר בקהילה, שביקש להישאר בעילום שם. לבקשת הקהילה - הגופות של היהודים שנרצחו יוטסו לקבורה בארץ.
המחבל רצח במקום שלושה אנשי ביטחון, גנב את נשקו של אחד מהם וארבע מחסניות והמשיך בפיגוע. הוא רצח את בן ואביאל חדד בחניה של בית הכנסת, ואז נהרג מירי חבריו. "כל האזור מלא במשטרה", אמר חבר הקהילה. "ברור לנו שהוא תכנן לרצוח יהודים. עכשיו יש כאן פחד גדול מאוד, כי יש פה מאות שוטרים ואי אפשר לדעת מי יפגע בנו. זה מצב קשה מאוד".

5 צפייה בגלריה
אביאל חדד שנרצח בבית הכנסת בתוניסיה
אביאל חדד שנרצח בבית הכנסת בתוניסיה
הלכו למשחק כדורגל, ותכננו לחזור. אביאל ובן חדד
(מתוך פייסבוק)
5 צפייה בגלריה
הזירה בבית הכנסת לאחר הירי
הזירה בבית הכנסת לאחר הירי
בתוניסיה הסתירו את האירוע שעות ארוכות. כלי הנשק שנתפסו על המחבל
הקהילה היהודית בג'רבה נסערת גם מכך שהשלטונות העבירו את גופות היהודים לנתיחה בעיר תוניס, בניגוד לאמונות של הקהילה. לדבריהם, מעולם לא נותחה גופה של יהודי במדינה, אך הפעם הממשלה מסרבת למנוע זאת. הקהילה היהודית קראה לגורמים בינלאומיים להתערב כדי למנוע את הנתיחה.
אביאל חדד, שמשפחתו מתגוררת בבאר שבע ובנתיבות, התגורר בג'רבה. הוא הספיק להעלות לחשבון הפייסבוק שלו סרטון מבית הכנסת, ומיהיר חדד - קרוב משפחתו - הגיב לו לאחר מכן: "איפה אתה, כולם מחפשים אותך". בשיחה עם ynet אמר מיהיר כי אביאל הקים בסטה של תכשיטים בהילולה, והיה אמור ללכת למשחק כדורגל ולחזור לאחר מכן. "הוא היה עם עוד שלושה אנשים - בנימין (בן), ציון ואיליה. בדרך לחניה הם שמעו יריות, ציון ואליה ברחו, בן ואביאל הלכו לכיוון אחר ונפגעו - בן בצוואר, אביאל בראש".

5 צפייה בגלריה
הזירה בבית הכנסת לאחר הירי
הזירה בבית הכנסת לאחר הירי
הזירה לאחר הירי
את הבשורה קיבל מיהיר חדד באמצע מסיבת יום הולדת לבתו. "אחותי שגרה בתוניס שלחה לי הודעה שיש יריות ושצריך לבקש עזרה מישראל. התחלנו לבדוק במשפחות שכולם בסדר, ואז התברר שבן ואביאל נעדרים ולא מוצאים אותם. ציון ואיליה שהיו איתם סיפרו על מה שקרה בחניה, ובסוף ראינו בחדשות שיש שני יהודים שנרצחו".
לדבריו, הוא לא הופתע מהפיגוע. "לפני חמש שנים עליתי לארץ", אמר. "כל שנה, כשהייתי הולך שם להילולה, הייתי מפחד אפילו מהשוטרים. בסוף התרחיש שממנו חששתי התממש - שיהיה פיגוע. זה שוטר שגנב את האקדח מהמפקד שלו וכך הצליח לעבור את האבטחה, והתוצאה ידועה. לפני שבוע אביאל היה אצלי בארץ, כואב לי הלב. לא נרדמתי כל הלילה".
אבי ואזן, חבר קרוב של אביאל חדד שהיה בבית הכנסת בזמן הפיגוע גם כן, סיפר כי "היינו במתחם ההילולה, יחד עם הילדים. שמעתי הרבה יריות אחת אחרי השנייה. בהתחלה חשבתי שזה זיקוקים, לא חשבתי שמדובר בכלל על פיגוע". ואזן שיתף כי "היה מאוד מפחיד. לא מצאנו את אביאל ובן. ניסינו להתקשר אליהם, אפילו שלחנו הודעה בפייסבוק, אבל ככל שעברו השעות הבנתי שהם לא בין החיים. הם היו אנשים זהב עם לב טוב, והיו רגועים ושמחים. אני ואביאל גדלנו יחד, כולנו משפחה אחת גדולה בג'רבה. לקח לי זמן לעכל את זה. זה מאוד קשה, והרבה משפחות שוקלות לעלות לישראל בעקבות המקרה הזה".
5 צפייה בגלריה
בית הכנסת בג'רבה
בית הכנסת בג'רבה
בית הכנסת בג'רבה, שלשום
(צילום: AFP )
בתוניסיה הקפידו להותיר את הפיגוע בערפל עד לשעות הלילה המאוחרות, גם בזמן שמאות המתפללים היהודים היו נצורים בתוך בית הכנסת ושמעו יריות מבחוץ. תחילה טענו הרשויות בתוקף שמדובר באירוע שכלל לא קשור לבית הכנסת ולמבקרים בו, ושהתרחש באתר של חיל הים התוניסאי שנמצא בקרבת מקום. לפי הדיווח הראשוני שם, חייל גנב את נשקו של חייל אחר והרג אותו - ואז נהרג בעצמו בתום מרדף, ובכך הסתיים האירוע.
אלא שבמהלך הלילה הוציא משרד הפנים התוניסאי הודעה אחרת, שמציגה בפירוט יתר את האירוע שהתרחש שם. בהודעה של משרד הפנים נכתב כי בערב יום שלישי איש ביטחון רצח את חברו לעבודה, גנב את התחמושת וניסה להגיע לבית הכנסת. הוא פתח בירי ללא הבחנה לעבר אנשי הביטחון שהיו במקום, שבתגובה פתחו באש לעברו, הרגו אותו ומנעו ממנו להגיע למתחם. עם זאת, הבוקר עדכנו הרשויות בתוניסיה כי שני אנשי ביטחון נוספים נרצחו - ובכך עלה מניין הנרצחים לחמישה - שלושה אנשי ביטחון, בן ואביאל חדד. "באירוע נפגעו שישה אנשי בטחון בדרגות שונות, שלושה מהם מתו, ועוד שני אנשים ממבקרי המתחם נהרגו", נכתב בדיווח . "ארבעה נוספים שנפצעו פונו לקבלת טפיול בבית החולים. הרשויות פתחו בחקירה".
עד לשעות הבוקר המוקדמות האירוע הוצג בגרסה הקודמת שלו באתר החדשות התוניסאי התוניסאית, ללא מספר ההרוגים במתחם בית הכנסת. רק כשש שעות לאחר הודעת משרד הפנים הדיווח התעדכן. בתקשורת התוניסאית האירוע כמעט ולא סוקר, אלא רק בצורה חלקית ושולית, עם היצמדות להודעת משרד הפנים. כך, לא הוזכר בית הכנסת והאירוע שהיה בו, לא צוין שההרוגים הם יהודים, וגם לא הייתה התייחסות להימצאות של ישראלים במקום.
5 צפייה בגלריה
בית הכנסת בג'רבה
בית הכנסת בג'רבה
בית הכנסת אלגריבה, ארכיון. במקום כבר בוצע פיגוע טרור ב-2002 - בו נרצחו 21 בני אדם
(צילום: רויטרס )
ההערכות הן שנמנע פיגוע קשה עוד יותר, שכן המאבטחים מנעו כניסה של היורה לתוך המתחם - שם היה עלול להתבצע טבח המוני במאות יהודים ששהו בו. אחרי הפיגוע כוחות הביטחון הקיפו את בית הכנסת ואסרו כאמור על המתפללים לצאת ממנו במשך שעות ארוכות, והם נאלצו להמתין בפחד בזמן ששמעו יריות מחוץ למבנה ומסוקים מרחפים מעל.
משרד החוץ הישראלי יצר אמש קשר עם ישראלים שנמצאים במקום וקיבל מהם דיווחים על המתרחש בזמן אמת. בין האנשים שהיו נצורים בבית הכנסת היה גם חבר הכנסת לשעבר יום טוב כלפון, שסיפר: "שמענו יריות מחוץ למתחם בית הכנסת. אנחנו לא יודעים מה בדיוק קרה שם, יש כמה גרסאות. התפללנו תפילת ערבית, כשלא נתנו לנו לצאת החוצה".
בבית הכנסת אלגריבה, נציין, כבר בוצע בעבר פיגוע טרור. ב-11 באפריל 2002 התפוצצה משאית תופת בחזית בית הכנסת, ו-21 בני אדם נרצחו. המחבל, ניזאר בן מחמד נאסר נוואר, הסיע אז משאית עמוסה בבלוני גז וחומרי נפץ, פרץ את מחסומי הביטחון שלפני בית הכנסת העתיק - והתפוצץ. בפיגוע נרצחו שלושה מקומיים, 14 תיירים מגרמניה ושני תיירים מצרפת, ויותר מ-30 איש נפצעו. בפברואר 2009 נידון אזרח גרמני ממוצא פולני, מישל גנסארסקי, ל-18 שנות מאסר בגין מעורבותו בפיגוע.