9 צפייה בגלריה
(צילום: נדב אבס, EPA)
הבכירים שבמשמרת שלהם עצמו עין מול המחדל החמור: לפרשת "הסרסור בסוהרות", שבה סוהרות בכלא גלבוע התלוננו כי אסיר ביטחוני דרש שישובצו באגפו וביצע בהן מעשים מגונים, ולטיוח הגדול שלה, אחראים לא מעט קציני שב"ס, כמו גם גורמים בכירים נוספים. מפקדי הכלא שתקו, בפרקליטות גררו רגליים - והתיק נסגר, תוך כדי התעלמות בוטה של המערכת. החל מנציבת שב"ס לשעבר עפרה קלינגר, שהפנתה עורף לסוהרות ולקחה חלק בטיוח הפרשה, ועד טיוח תיק החקירה והתנהלות המשטרה, הפרקליטות והשר לביטחון הפנים דאז גלעד ארדן.
בנובמבר 2017 היו אמורות לרעוד אמות הסיפים במשטרת ישראל אחרי שסוהרת ששירתה בכלא גלבוע התלוננה בפני חוקר המשטרה, רס"מ אלון חייט, כי קצין המודיעין כפה עליה ועל חברותיה הסוהרות להשתבץ באגף הביטחוני, ושם מחבל ביצע בהן מעשים מגונים. אלא שחייט, שאינו מוסמך לחקור עבירות של סגל והיה צריך להעביר את המידע ללהב 433, דיווח לכאורה על התלונה לקצין המודיעין החשוד ראני באשה וחשף בפניו את החשדות של הסוהרת נגדו. באשה עצמו אישר בעבר בשיחה עם מקורביו כי חייט עידכן אותו בדבר החשדות שהעלתה נגדו הסוהרת.
עוד ב-2016, כשקצין המודיעין בכלא גלבוע היה רב כלאי ניסים פיניש, התלוננו בפניו סוהרות כי האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה מטריד אותן מינית. אחת הסוהרות סיפרה כי פיניש השיב לה בתגובה: "אל תתייחסי אליו, הוא כל הזמן מבקש שהסוהרת הגבוהה והיפה תבוא לעבוד". קשה לתפוס כיצד קצין בשב"ס נותן תשובה כזו לסוהרת במקום לשלוח אותה להתלונן במשטרה, ובמקביל לעדכן את כלל הגורמים הרלוונטיים ולטפל באסיר. את זה פיניש לא עשה לכאורה, ולמרות זאת תיק החקירה שנפתח ב-2018 ובמסגרתו נחקר פיניש - נסגר מחוסר אשמה.

שיבוץ הסוהרות

את פיניש החליף בתפקיד קצין המודיעין רב כלאי ראני באשה, שהודה בחקירתו במשטרה כי דרש ממפקדי משמרת בכלא גלבוע לשבץ סוהרת מהאגף הפלילי לאגף הביטחוני שבו היה כלוא עטאללה, לדרישתו. למרות ההודאה וממצאים חמורים בתיק המשטרה שמהווים לכאורה תשתית ראייתית להעמדה לדין, התיק נגדו נסגר מחוסר ראיות בשנת 2020, ובאשה חזר לשב"ס ליחידת "נחשון" בהנחייתו של מי שהיה אז ממלא מקום נציב שב"ס, אשר וקנין, שניסה להקטין את הפרשה, לא דרש חקירה ממצה ולא ביצע תחקיר של הפרשה והיבטיה.

מי שהיה באותה התקופה קצין המודיעין במחוז צפון בשב"ס הוא הקצין אמיר גיגי. האם הוא ידע מה מתרחש בכלא השמור במחוז שלו? לא ברור כיצד טיפל גיגי בפרשה העגומה, אך לאור העובדה ששב"ס לא ביצע תחקיר מקיף ורציני אודות האירוע, לא ברור כיצד גיגי פעל, מה ידע ומה חלקו בטיוח ובהשתקה של הפרשה.
באסם קשקוש פיקד על כלא גלבוע בעת התרחשות האירועים המרכזיים שנחשפו ב-2018. אחת הסוהרות שעטאללה ביצע בה מעשים מגונים סיפרה כי לאחר שהתלוננה, קשקוש העביר אותה לעבוד בלשכתו במטרה להשתיק אותה ואת הפרשה מבלי שטיפל באסיר או בקצינים. סוהרת אחרת סיפרה כי התלוננה בפני קשקוש על עטאללה, ולדבריה הוא לא עשה דבר. לבסוף הועברה הסוהרת לכלא אחר כי "התלוננה יותר מדי". קשקוש נחקר באזהרה במשטרה ב-2018 - והתיק נגדו נסגר מחוסר אשמה.
9 צפייה בגלריה
קצין המודיעין ראני באשה ומכתב הפיטורים משב"ס. התיק נגדו נסגר מחוסר ראיות
קצין המודיעין ראני באשה ומכתב הפיטורים משב"ס. התיק נגדו נסגר מחוסר ראיות
קצין המודיעין ראני באשה ומכתב הפיטורים משב"ס. התיק נגדו נסגר מחוסר ראיות
9 צפייה בגלריה
אשר וקנין
אשר וקנין
ממלא מקום נציב שב"ס לשעבר אשר וקנין. ניסה להקטין את הפרשה
(צילום: יריב כץ)
עפרה קלינגר הייתה נציבת שב"ס כשהתרחשה הפרשה. רק לאחר שנחשפו עדויות נוספות של סוהרות, מינתה קלינגר בלית ברירה קצין בודק שהמליץ עוד באותו היום על העברת החומרים לחקירת משטרה. קלינגר התנערה מהסוהרות ולא סייעה להן כלל. היא לא עמדה מול פרקליטות המדינה ולא דרשה שהחקירה תמוצה עד תום.
טאפש מקבל היה מפקד המחוז הצפוני בשב"ס באותה העת. מקבל הגיע ב-2018 לוועדה בכנסת שעסקה בפרשה, אך בהמשך התנער ממנה ואף אמר לאחת הסוהרות המוטרדות בשיחת שימוע שערך לה: "איך שאת נראית ומה שאת ומשדרת לא טוב ולא מתאים לשב"ס". ביולי 2019 הוא פרש לגמלאות.
9 צפייה בגלריה
1
1
נציבת שב"ס לשעבר עפרה קלינגר. התנערה מהסוהרות
9 צפייה בגלריה
גונדר מקבל טאפש
גונדר מקבל טאפש
מפקד המחוז הצפוני לשעבר טאפש מקבל. התנער מהפרשה
(צילום: אביהו שפירא)
ביוני 2018, כמה שעות לפני חשיפת הפרשה, הוחזר עטאללה על ידי ראש חטיבת המודיעין של שב"ס מכלא הדרים לכלא גלבוע. באשה טען בעבר, ובצדק, כי ד"ר יובל ביטון, לשעבר ראש חטיבת המודיעין בשב"ס, אחראי על הפעלת סוכנים, ובכך רמז שביטון ידע על המתרחש והעלים לכאורה עין. בשירות בתי הסוהר אף הודו לאחרונה באופן רשמי כי "הפעילו" סוהרות חיילות באגפים ביטחוניים כדי להביא מידע מודיעיני, דבר שמעלה שאלות קשות באשר למה ידע בדיוק ד"ר ביטון ומה מידת האחריות שלו בפרשה כמי שעמד בראש חטיבת המודיעין. ככל הידוע ביטון לא נחקר כלל בפרשה.

הפרקליט שלא עודכן

שי ניצן היה פרקליט המדינה כשהמשנה שלו, מומי למברגר, נטה לסגור את תיק החקירה. במרץ 2019 פורסם ב"מקור ראשון" כי "למברגר נוטה לסגור את תיק החקירה נגד קצין שב"ס". ניצן טען בריאיון שהעניק ביום שישי האחרון לדב גילהר בכאן 11 כי לא הכיר את הפרשה כלל. ניצן פרש בדצמבר 2019, כך שלא ברור כיצד לא הכיר או עודכן מהמשנה שלו על פרשה כה חמורה.
9 צפייה בגלריה
תג״ד בדימוס יובל ביטון לשעבר ראש חטיבת המודיעין
תג״ד בדימוס יובל ביטון לשעבר ראש חטיבת המודיעין
ד"ר יובל ביטון, לשעבר ראש חטיבת המודיעין בשב"ס. מה הוא ידע על הפרשה?
(צילום: יובל חן)
9 צפייה בגלריה
שי ניצן
שי ניצן
פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן. טוען כי כלל לא הכיר את הפרשה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
למברגר הוא זה שקיבל את ההכרעה הסופית לסגור את תיקי החקירה. פרקליטת מחוז צפון אילנה ירושלמי העבירה אליו את התיק להכרעה עם המלצה לסגירה מ"חוסר ראיות". למברגר אימץ את החלטתה של ירושלמי מבלי שפגש את הסוהרות ומבלי שדרש חקירה ממצה. כתב אישום הוגש נגד עטאללה באמצעות הפרקליטה סיון עמיר-אמן, שליוותה את תיק הסרסור עצמו. עמיר-אמן עברה לתפקיד אחר, ואת מקומה בליווי התיק תפסה עו"ד מרינה רוזנפלד, שנשמעה בעבר אומרת כי אינה מאמינה לעדות הסוהרות. רוזנפלד דרשה צו איסור פרסום גורף על תלונת אונס החיילת בטענה כי כל פרסום יכול לשבש את החקירה.
ביקורת חריפה נמתחה בעבר על גלעד ארדן, שבאותה תקופה היה השר לביטחון הפנים. ארדן סירב להאמין תחילה לפרשה, הסתפק בתשובות השקריות של שב"ס ולא עמד על כך שיבוצע תחקיר מקיף. אחד מחברי הכנסת אמר בשיחה סגורה כי "ארדן חושש שהפרשה הזו תדבק בו". ואכן, ארדן כמעט ולא נקט פעולות אופרטיביות כדי שהפרשה הזו תטופל ותתוחקר כראוי, ולא חתם על המלצת שב"ס לפטר את קצין המודיעין באשה.
9 צפייה בגלריה
שלמה למברגר
שלמה למברגר
המשנה לפרקליט המדינה לשעבר מומי למברגר. סגר את תיק החקירה
(צילום: יריב כץ)
9 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
השר לביטחון הפנים לשעבר גלעד ארדן. לא עמד על כך שיבוצע תחקיר מקיף
(צילום: AFP)
פרקליט המדינה עמית איסמן לא היה בתפקידו הנוכחי בעת הטיוח הגדול של הפרקליטות בסגירת התיק. הדבר הגיע לפתחו בנובמבר 2021 עם התפוצצות הפרשה מחדש. חודש לאחר מכן הוא הורה בצעד חריג לפתוח מחדש את תיק החקירה מ-2018, אלא שמאז הפרקליטות גוררת רגליים ולא נעשו פעולות חקירה משמעותיות. ועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, בראשות ח"כ רם בן ברק (יש עתיד), תתכנס השבוע לדיון בעקבות עדותה של הילה (שם בדוי), שסיפרה בשבוע שעבר כי נאנסה על ידי אסיר ביטחוני בכלא גלבוע.

תגובות המעורבים

מפרקליטות המדינה נמסר: "הטענות על אודות ניסיונות הסתרה וטיוח של החקירה הן חסרות שחר. ההחלטה בעניין אנשי שב"ס שהתקבלה ב-2018 התבססה על חומר הראיות שעמד בפני הפרקליטות באותה עת.
"משהגיע מידע נוסף, הורה פרקליט המדינה, על דעת המשנה הפלילי למברגר ופרקליטת מחוז צפון, על פתיחת התיק מחדש ומאז מבצעת המשטרה פעולות חקירה בעניין זה, בליווי צמוד של הפרקליטות. טענתה של הסוהרת כי נאנסה על-ידי האסיר הביטחוני הועלתה לראשונה בפני משטרת ישראל רק לאחרונה, וגם עניין זה נחקר בימים אלה".
מלשכתו של גלעד ארדן, שמכהן כיום כשגריר ישראל באו"ם, נמסר: "הטענות נגדו שקריות והאמת הפוכה לחלוטין - ארדן כשר לביטחון הפנים זעם על שב"ס, שלא התייחס ברצינות לפרסום הפרשה. הוא זה שדרש משב"ס לתחקר לעומק את טענות הסוהרות ואף פרסם פומבית את דרישתו זו. ארדן פעל כדי שתיפתח חקירה בפרשה ובעקבות פעילותו אכן נפתחה החקירה הפלילית. בעקבות פתיחת החקירה, באשה הושעה מעבודתו וממילא הורחק פיזית מהארגון עד לתום ההליכים הפליליים. המידע הקיים על הפרשה לא היה קיים אז, וארדן המתין לתום חקירת המשטרה כדי לחתום על פיטורי הקצין, מכיוון שסבר שהחקירה צריכה להגיע עד לדרגים בכירים בשב"ס והיה חשש שפיטורי הקצין באותו שלב יגרמו להסתפקות בש"ג, במקום שהחקירה תגיע עד לגורמים הבכירים ביותר שייתכן כי ידעו ואישרו את שיטות הפעולה הפסולות בשב"ס.
"בהמשך, ובעקבות סגירת התיק, שב"ס משך את המלצתו לפיטורי הקצין. השר לשעבר פעל יותר מכל אחד אחר כדי לפגוע בתנאי ההחזקה של מחבלים בכלא וניהל מאבק עיקש על שינויים כדי לדרדר את תנאי כליאתם, וזאת בניגוד לגורמים רבים. ראוי להדגיש במיוחד שכל המידע שקיים היום על הפרשה לא היה ידוע אז, משום שהפרקליטות סגרה את תיק החקירה וסירבה לתת מידע מתוך החקירה לשר לשעבר ארדן, כפי שבכל חקירה שמתנהלת נמנע מהשר לבט"פ לקבל פרטים מתוך החקירה".
תגובת עורכת דינו של ניסים פיניש, עו"ד שני אילוז: "מרשי עבר מסכת חקירות ביחידה לחקירות סוהרים בלהב 433, ולאחר ששמעה את עמדתו החליטה על סגירת התיק נגדו מחוסר אשמה".
ד"ר יובל ביטון מסר בתגובה: "קמ"ן מחוז צפון ואני כראש חטיבת המודיעין בשעתו חשפנו את דבר תלונת הסוהרות בגין הטרדה מינית המיוחסת לאסיר הביטחוני עטאללה. החזרתו של עטאללה לגלבוע נעשתה משיקולים מבצעיים".
מטעמו של אמיר גיגי נמסר בתגובה: "הקצין פעל מיידית כשנחשף לתלונת הסוהרות במהלך תהליכי הפיקוח והבקרה שערך בכלא גלבוע. בשעה שנודע לו על ההתרחשות, הורה על פתיחת חקירה מיידית בנושא ופנה למשטרה ולגורמים הרלוונטיים, על כך יש סימוכין".
עו"ד פואד חיר מסר בשם באסם קשקוש: "מרשי שיתף פעולה באורח מלא במסגרת החקירה, ולבסוף הוחלט כי בפועלו לא דבק רבב ותיק החקירה נגדו נסגר מפאת חוסר אשמה".
שי ניצן מסר בתגובה: "לא הכרתי תיק זה ולא עודכנתי לגביו בתקופת כהונתי. מכיוון שהתלונות שהועלו אז היו פחותות בהרבה מאלה שנטענות כעת, לא נמצא צורך לעדכן את פרקליט המדינה לגבי התיק".
ממשטרת ישראל נמסר בשם החוקר ליאור חייט: "בניגוד לנטען, בעקבות עבודת החקירה של השוטר הוגש נגד האסיר כתב אישום בגין מעשים מגונים".
אשר וקנין מסר בתגובה: "ב-2019 בעת ששימשתי כמ"מ נציב שב"ס ניתנה החלטת הפרקליטות לסגור את התיק. רע"ן משמעת המליצה להעמיד את קצין המודיעין לדין, ואני קיבלתי את ההמלצה".
מעו"ד אייל בסרגליק המייצג את באשה נמסר: "אנו דוחים בתוקף טענות בדבר דרישה של באשה לשיבוץ סוהרת מהאגף הפלילי לאגף הביטחוני. הטענות ממוחזרות ונועדו להסיט את האש מהמחדל החמור של בריחת האסירים מכלא גלבוע".