6 צפייה בגלריה
(צילום: נדב אבס, EPA)
פרשת ה"סרסור בסוהרות" מסתעפת בימים האחרונים, ועם חשיפת ynet אתמול (יום ה') על פרסום עדות האונס של חיילת ששירתה כסוהרת בכלא גבלוע ניתן להגיד שהיא הגיעה לנקודת רתיחה. כעת, גם לחברי הכנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית אין סבלנות, והם דורשים תשובות. בשבוע הבא יתקיים דיון חירום בוועדת משנה משותפת לוועדת חוץ וביטחון והוועדה לביטחון הפנים, ונציגי שב"כ, המשטרה, הפרקליטות ושב"ס יצטרכו לענות על כל השאלות הקשות. הדיון יהיה בחלקו סגור.
בדיון, שאותו יזמו חברי הכנסת מירב בן ארי ורם בן ברק מיש עתיד, שב"כ יידרש לספק תשובות על הפגישה החשאית עם האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה, שביקש מהם להשתחרר מכליאה בהפרדה. חוקרי המשטרה מצידם יצטרכו לספק תשובות מדוע החקירה נפתחה רק כשבועיים לאחר חשיפת הפרשה ב-2018, ומדוע השוטר שקיבל את התלונה בנובמבר 2017 לא ביצע את תפקידו כראוי, ואף שיבש לכאורה חקירה.

הפרקליטות, שהכחישה זאת גם אמש, תצטרך להשיב לחברי הכנסת על הטענות לנסות לטייח את הפרשה, ומדוע מאז פתיחת החקירה מחדש בדצמבר 2021 היא גוררת רגליים בטיפול בתיק. נציגי שב"ס יצטרכו להשיב מדוע במשך כארבע שנים לא בוצע עד כה תחקיר מסודר ומקיף של פרטי הפרשה, כיצד קצין המודיעין שסרסר לכאורה בסוהרות פוטר רק עכשיו, והאם נעשו מאז תיקונים באופן שבו מתנהל כיום שיבוץ החיילות באגפים הביטחוניים.
אבל עוד לפני הדיון, נחזור להתחלה. אלה הפרטים שניתן לספר: במרכז פרשת ה"סרסור בסוהרות" עומדים שורה של מקרים שהתרחשו לכאורה בכלא גלבוע בין השנים 2014 ל-2017. לפי החשד, קציני המודיעין בכלא נהגו להיענות לדרישתו של האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה, ולהעביר לאגף שבו הוא כלוא סוהרות בהתאם לדרישתו. לפי החשד, עטאללה ששלט בכלא גלבוע וניהל אותו בפועל, ביצע מעשים מגונים בסוהרות בהזדמנויות רבות, וכל זאת בידיעה ובהסכמה לכאורה של בכירים בכלא. בנוסף, השבוע התיר בית המשפט המחוזי בלוד לפרסם כי המשטרה חוקרת חשד ולפיו אסיר ביטחוני ביצע עבירות מין חמורות בחיילת. על שאר הפרטים ושמו של האסיר החשוד, מוטל צו איסור פרסום.

התלונה הראשונה - והחוקר ששיבש לכאורה חקירה: "מקרה מוזר מאוד"

הכל התחיל להתפוצץ כשסוהרת ששירתה באגף הפלילי בכלא בשנת 2017, הגישה אז תלונה במשטרה ולפיה עטאללה ביצע בה מעשים מגונים, לאחר שקצין המודיעין דאז, רב-כלאי ראני באשא, כפה עליה להשתבץ באגף הביטחוני. הסוהרת אף חשפה בפני השוטר שאליו התלוננה כי היא חושדת שקצין המודיעין מסרסר בה ובחברותיה. יעל (שם בדוי), סיפרה בשיחה עם ynet כי בזמן הגשת התלונה, היא חשפה בפני חוקר המשטרה את חשדה כי קצין המודיעין בכלא ערך "דיל" עם האסיר ולפיו הקצין יעביר אותה מהאגף הפלילי לאגף של האסיר, ביחד עם סוהרות נוספות שמצאו חן בעיניו.
6 צפייה בגלריה
יעל
יעל
יעל (שם בדוי). תלונתה "שכבה" על המדף במשך חודשים ארוכים
יעל טוענת כי חוקר המשטרה היה המום מהמידע ששמע ואמר בתגובה כי מדובר במקרה "מוזר מאוד". התלונה הועברה לטיפול פרקליטות מחוז צפון, אך שם היא "שכבה" על המדף ללא טיפול עד לחשיפת הפרשה על ידי הח"מ ביוני 2018.
עוד סיפרה כי מסרה לחוקר שם של סוהרת נוספת מכלא גלבוע, שחשדה גם היא בקצין המודיעין באשא שהוא למעשה מסרסר בהן. החוקר זימן את הסוהרת הנוספת לעדות, וזו אימתה בפניו את החשדות של יעל וסיפרה שהמחבל הטריד גם אותה. אותו שוטר אינו מוסמך לחקור את קציני שב"ס, והוא היה צריך להעביר את הדברים באופן מיידי ליחידה לחקירות סוהרים בלהב 433. אלא שהשוטר ניגש עם המידע החמור אל אותו קצין מודיעין ואמר לו כי הסוהרת התלוננה עליו, דבר שמהווה לכאורה עבירה פלילית של שיבוש הליכי חקירה.
6 צפייה בגלריה
קצין המודיעין ראני באשא. סרסר בסוהרות לכאורה - ופוטר רק לאחרונה
קצין המודיעין ראני באשא. סרסר בסוהרות לכאורה - ופוטר רק לאחרונה
קצין המודיעין ראני באשא. סרסר בסוהרות לכאורה - ופוטר רק לאחרונה
קצין המודיעין חשף בעצמו בשיחה עם מקורביו כי השוטר פנה אליו וסיפר לו על תלונתה של הסוהרת ועל החשדות שהעלתה בפניו. יעל עצמה מתארת כי לאחר שנודע לקצין המודיעין על הגשת התלונה, הוא החל להתעלם ממנה.
בנוסף, הסוהרת מספרת כי מצלמות האבטחה בכלא תיעדו את המעשים המגונים שהוא ביצע בה. יעל מסרה לשוטר את התאריך והשעה שבה ביצע בה האסיר מעשה מגונה. אלא שהיא טוענת שהשוטר התרשל בתפקידו ולא הוציא את מצלמות האבטחה בזמן, מה שהוביל למחיקת הראיה למעשים מגונים שבוצעו בה לכאורה. הסוהרת הגישה תלונה במחלקה לחקירות שוטרים נגד השוטר, אלא שבמח"ש לא טרחו לזמן את השוטר לחקירה בסיסית. שוטר שכשל לכאורה במילוי תפקידו וזיהם לכאורה חקירה ממשיך לעבוד כחוקר במשטרה.

עטאללה הועבר בית סוהר, וגם הסוהרת ש"מתלוננת יותר מדי"

לאחר הגשת התלונה שב"ס העביר את עטאללה לבית סוהר "הדרים" במטרה להרחיקו מהסוהרות המוטרדות. במקביל, סוהרת אחרת שעטאללה נהג לבצע גם בה מעשים מגונים, הועברה למתקן כליאה אחר בניגוד לרצונה - כשקציני הכלא מטיחים בה: "את מתלוננת יותר מדי".
חיילת אחר בשירות חובה שעטאללה ביצע בה מעשים מגונים, הועברה לשרת בלשכתו של מפקד כלא גלבוע דאז באסם קשקוש, ולדבריה זה נעשה "על מנת להשתיק אותה". לדבריה מפקד הכלא באסם קשקוש ידע מה עטאללה עשה להן. "באסם ידע. כולם בכלא ידעו מה עטאללה עושה, התלוננו אין ספור פעמים, כולם ידעו שעטאאלה סוטה וזה לא הזיז לאף אחד".
6 צפייה בגלריה
ד' ואמה ר'
ד' ואמה ר'
אחת המתלוננות יחד עם אמה. הסוהרות הוזזו מתפקידן
(צילום: שרון צור)

חלק מהסוהרות טוענות כי היה קצין מודיעין נוסף שהיה מעורב ב"סרסור". לטענתן, גם רב-כלאי ניסים פיניש, שהיה קצין המודיעין לפני באשא, אילץ אותן להשתבץ באגף הביטחוני. אחת הסוהרות סיפרה כי התלוננה בפני פיניש שעטאללה מטריד אותה, ולדבריה ענה פיניש: "אל תתייחסי אליו, הוא כל הזמן מבקש שהסוהרת הגבוהה והיפה תבוא לעבוד".
במקריות, ביוני 2018, כמה שעות לפני חשיפת הפרשה, הוחזר עטאללה על ידי ראש חטיבת המודיעין של השב"ס, ד"ר יובל ביטון, מכלא הדרים לכלא גלבוע. הסוהרת יעל עבדה באותו היום בכלא, הבחינה בו מיד, והחלה שם מהומה. עם פרסום הפרשה הכחישו בשב"ס את הדברים, ודובר הארגון אף כינה את התחקיר שפורסם על ידי הח"מ "הבלים" ו"עבודה עיתונאית לא רצינית". לאחר שהוחלט למנות קצין בודק לעניין והוא העביר למשטרה "ממצאים חמורים", התנצל הדובר על דבריו וחקירה פלילית נפתחה.

סגירת התיק התמוהה לקציני השב"ס הבכירים - עד לעדות הדרמטית בוועדה

בשנת 2020, הודיעה הפרקליטות כי פרקליטת מחוז צפון אילנה ירושלמי והמשנה לפרקליט המדינה מומי למברגר החליטו לסגור את התיק הפלילי לקצין המודיעין מחוסר בראיות וכן לסגור את התיק מחוסר אשמה למפקד הכלא וסגנו. סגירת התיק לא זכתה להתייחסות תקשורתית נרחבת והדבר עבר מתחת לראדר הציבורי. קצין המודיעין הוחזר לשב"ס לתפקיד אחר בארגון ללא כל סנקציה משמעותית. הסוהרות לעומת זאת, נפלטו משב"ס. מאז הארגון לא ביצע תחקיר מקיף על מה שהתרחש ובעיקר ניסה להשתיק את הפרשה ולטעון שהפרסומים היו "מוגזמים", כלשונו.
אלא שבנובמבר 2021, העיד מפקד כלא גלבוע גונדר-משנה פרדי בן שטרית בפני ועדת הבדיקה הממשלתית לבריחה מהכלא והתוודה כי "סרסרו בסוהרות כדי לספק צרכים מיניים למחבלים". בן שטרית לא פיקד על הכלא באותה התקופה, אך דבריו עוררו סערה ציבורית שהביאה את פרקליט המדינה עמית איסמן לפתוח מחדש את תיק החקירה בדצמבר 2021.
6 צפייה בגלריה
עו"ד עודד סבוראי עם גונדר משנה פרדי בן שטרית
עו"ד עודד סבוראי עם גונדר משנה פרדי בן שטרית
העדות הדרמטית שהביאה לפתיחת התיק מחדש. גונדר משנה בן שטרית
(צילום: לירן לוי)
6 צפייה בגלריה
הראשונה לקחת אחריות מטעם שב"ס על הסוהרות
הראשונה לקחת אחריות מטעם שב"ס על הסוהרות
הראשונה לקחת אחריות מטעם שב"ס על הסוהרות
(צילום: AFP, דנה קופל)
לפני כשבועיים ולאחר הליך הדחה מינהלי, פוטר קצין המודיעין ראני באשא בהמלצת נציבת שב"ס, רב-גונדר קטי פרי, ובאישור השר לביטחון הפנים עמר בר-לב. גורמים בכירים במערכת אכיפת החוק שיבחו את פרי על המהלך. הנציבה פרי הייתה הראשונה שלקחה מטעם שב"ס אחריות על הסוהרות, הורתה להעניק להן מאות שעות של טיפולים פסיכיאטריים ופיטרה את הקמ"ן המסרסר לכאורה.
חיילת נוספת ששירתה כסוהרת טוענת שהוטרדה על ידי האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה. בינואר 2022, חשפנו כי לטענתה עטאללה הזהיר את החיילת הצעירה מפני המחבל אמג'ד עוואד, רוצח משפחת פוגל, שלדברי עטאללה תכנן לרצוח את הסוהרת ומשפחתה, וניצל את חרדתה כדי לפגוע בה מינית. בתלונתה סיפרה שפנתה למפקד הכלא דאז, באסם קשקוש, והוא אישר בפניה שהיא אכן מאוימת - אך מבדיקת ynet ו"ידיעות אחרונות" עולה שלשב"ס לא היה ידוע על כך. קשקוש מסר בתגובה: "שיחה כזו מעולם לא התנהלה". החיילת הגישה תלונה במשטרה שעד היום לא טופלה כראוי.
כלל הסוהרות הגישו לאחרונה תביעות אזרחיות לבית המשפט בחיפה נגד שירות בתי הסוהר באמצעות עורכת הדין קרן ברק שמייצגת את כלל הסוהרות בפרשה. עו"ד ברק מסרה: "אני מלווה פרשה חמורה זו מקרוב כבר מספר שנים. מדובר במקרה מזעזע, מהחמורים שאירעו במדינת ישראל לחיילות במסגרת שירותן הצבאי. מפקדים במדינת ישראל סרסרו בחיילות צה"ל ובסוהרות ביחד עם מחבל פעיל טרור עם דם על הידיים לצורך סיפוק צרכיו המיניים".
עו"ד קרן ברקעו"ד קרן ברקצילום: עמיר צוק
לדברי עו"ד ברק, "מדינת ישראל לא יכולה להתנער עוד מנשים אלו. על המדינה לתמוך בהן, לשקם אותן ולהכיר בהן כפי שהיא מכירה בכל אדם שנפגע בפעולת טרור שבוצעה על ידי מחבלים. יש למצות את הדין עם כל המעורבים בפרשה ולחקור עד כמה רחוק הגיע קשר השתיקה וזאת במטרה שתדע כל אם עברייה שהיא שולחת את בתה לשרת בצבא ערכי ובו מפקדים ראויים".