5 צפייה בגלריה
המחאה בתל אביב
המחאה בתל אביב
המחאה בתל אביב
(צילום: REUTERS/Nir Elias)
המהפכה המשפטית מתקדמת בצעדי ענק: ביום שני תצביע מליאת הכנסת בקריאה ראשונה על הצעת החוק לביטול עילת הסבירות. אלא שבניגוד לטענות של גורמים פוליטיים, יושב ראש ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) מצהיר שאינו מתכוון לרכך את הצעת החוק שתובא בהמשך לקריאה שנייה ושלישית. ההערכה במערכת הפוליטית היא שסירובו של רוטמן לרכך את נוסח החוק עשוי לגרום למשבר קואליציוני. ראש הממשלה בנימין נתניהו, ככל הנראה, ירצה לרכך את הנוסח לקראת ההצבעה הסופית, מחשש להתגברות המחאה ולביקורת בינלאומית - מה שיוביל להתנגשות מימין.

רוטמן טוען כי נוסח הצעת החוק מרוכך כבר עתה. "רק החלטות של נבחרי ציבור המבטאות עמדות ערכיות וציבוריות ועומדות במבחן הציבור לא תובאנה להכרעות בג"ץ". לדבריו, עילת הסבירות אינה משמשת את בית המשפט או את היועץ המשפטי למניעת שחיתות או למניעת פעילות בלתי חוקית.
"באמצעות עילת הסבירות, בית המשפט חייב שר לתת פרס ישראל למי שתמך בהחרמה של אקדמאים ישראלים, או למנות לתפקיד רשמי רם מעלה את מי שקראה לסרבנות", אמר רוטמן. "באמצעות עילת הסבירות ניסה היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט לחייב את השר אמיר אוחנה למנות לתפקיד פרקליט המדינה את מומי למברגר, המינוי היחיד הסביר בשירות המדינה, והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה טענה שממשלת לפיד היוצאת חייבת למנות את מני מזוז לכהונה של שמונה שנים כיו"ר הוועדה למינוי בכירים, שתסנדל שתי ממשלות עתידיות, כי זו האופציה הסבירה היחידה".
5 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, רוטמן. "עילת הסבירות היא כלי לא דמוקרטי"
(צילום: יואב דודקביץ')
רוטמן טוען שמדובר "בכלי משפטי רב עוצמה - לא דמוקרטי, שמעיף מההגה את נבחרי הציבור, וקובע ששיקול הדעת הסופי והבלעדי בכל סוגיה נמצא רק בידי בית המשפט, בניגוד מוחלט לעיקרון הפרדת הרשויות". רוטמן הביע התנגדות לחידוש השיחות בבית הנשיא, בניגוד לקריאות של ראשי האופוזיציה. "ידועים דבריו של אלברט איינשטיין על מי שעושה אותו דבר שוב ושוב אך מצפה לתוצאות אחרות. מי שבזבז את כל הזמן בבית הנשיא לטובת התנגדות טוטאלית ופיצוץ הדיונים ללא כל סיבה".
מבין התוכניות הרבות של שר המשפטים יריב לוין ורוטמן, ביטול עילת הסבירות הוא החוק היחיד שמקודם בכנס הנוכחי של הכנסת. אבל הקואליציה כבר מתחילה לסמן מטרות לאחרי פגרת הקיץ - ובראשן שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים.
5 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה. בקואליציה מסמנים מטרות לאחר פגרת הקיץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כפי שרוטמן הצהיר השבוע, אחרי סיום החקיקה בכנסת על ביטול עילת הסבירות, בקואליציה יפעלו לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים. ההערכה הרווחת במערכת המשפט היא ששיטת הסניוריטי בבחירת נשיא העליון תבוטל, נציגי לשכת עורכי הדין יוצאו מהוועדה ויבוטל "הרוב החוסם" של שופטי בית המשפט העליון בבחירת שופטי עליון. ההערכה היא שלאחר שעילת הסבירות תעבור, נתניהו יחל לבנות יחד עם לוין את הנוסחה שעל פיה יוגש תיקון לחוק שישנה את הרכב הוועדה.
בחודש אוקטובר הקרוב יסיימו את כהונתן נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות והשופטת ענת ברון. כל עוד לא תוקם הוועדה לבחירת שופטים, לא ימונו שופטים במקומן ובית המשפט העליון יתפקד בהרכב של 13 שופטים. בהתאם להתנגדותו הנושנה של השר לוין לשיטת הסניוריטי, השופט הוותיק ביותר יצחק עמית לא ימונה לנשיא העליון, ולכן, מי שיכהן כנשיא בפועל יהיה המשנה של חיות, עוזי פוגלמן.

גורמים בליכוד: חשש שרה"מ יקפיא את החקיקה

בינתיים, מתיחות שיא במערכת הפוליטית לקראת ההצבעה ביום שני על החוק לביטול עילת הסבירות בקריאה ראשונה: בעוד ארגוני המחאה הודיעו כי ימשיכו להפגין כל עוד החקיקה נמשכת, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ קראו לראש הממשלה נתניהו לחדש את השיחות בבית הנשיא כדי להגיע לפשרה. לדברי בכיר בליכוד, ראש הממשלה נתניהו מסרב בשלב הזה לחזור לשיחות, בעקבות לחץ כבד שמפעילים עליו שר המשפטים יריב לוין ושרים נוספים מהאגף הימני. למרות זאת, ההערכה בליכוד היא שלמרות הלחץ שמופעל עליו, נתניהו היה מעוניין להמשיך בשיחות עם האופוזיציה.

5 צפייה בגלריה
המחאה באיילון
המחאה באיילון
המחאה באיילון
(צילום: REUTERS/Nir Elias)
"שיחות בבית הנשיא טובות לשני הצדדים, נתניהו מרוויח זמן והאופוזיציה יכולה להרגיע את המחאה", אמר בכיר בליכוד. "נתניהו רוצה את עילת הסבירות רק בשביל להחזיר את דרעי. הרפורמה המשפטית פחות מעניינת אותו". בליכוד חוששים שנתניהו יעשה את מה שעשה בשלהי כנס החורף של הכנסת: יקפיא את החקיקה כדי לפתוח במגעים מול האופוזיציה. "כך יתמסמס כנס נוסף של הכנסת בלי שעברה שום חקיקה הקשורה לרפורמה המשפטית", אומרים במפלגה.
יו"ר האופוזיציה לפיד מוכן לחדש את השיחות גם אם הכנסת תעביר ביום שני בקריאה ראשונה את חוק עילת הסבירות – כל עוד חוקי הרפורמה לא עברו באופן חד-צדדי בקריאה שניה ושלישית. יו"ר המחנה הממלכתי גנץ קרא לנתניהו לחזור לשולחן המו"מ. "אם ההפיכה תעבור, נבטל את כולה אחרי הבחירות הבאות, והיא תהפוך לכתם בהיסטוריה שיהיה על שמך". לעומתם, מיכאלי וליברמן מתנגדים לחידוש השיחות.
"חבל שגנץ לא נענה לקריאות ראשי הקואליציה שקראו לו במשך חודשים להגיע להסכמות", אמרו בהודעת הליכוד. "הוא מרח את הזמן ונשבר תחת לחץ איומי ראשי המחאה וברח מהבנות שכמעט הבשילו להסכמות, ונטש את השיחות בבית הנשיא".