ועדת החוקה אישרה היום (שלישי) לקריאה ראשונה בכפוף לרביזיה את צמצום עילת הסבירות - החוק היחיד מתוך חוקי המהפכה המשפטית שמקודם בכנס הנוכחי של הכנסת. ההצעה אושרה ברוב של תשעה מול חמישה חברי כנסת, לאחר מהומות שהתפתחו בין יו"ר הוועדה שמחה רוטמן לבין חברי האופוזיציה, לאחר שרוטמן לא אפשר למשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גיל לימון, לשאת את דבריו באשר לחוק לפני ההצבעה. במקביל, חברי הכנסת יצחק קרויזר (עוצמה יהודית) ומשה סולומון (הציונות הדתית) הגישו את מועמדותם לוועדה לבחירת שופטים - שהבחירות אליה יתקיימו בשבוע הבא. ynet העביר את ועדת החוקה בשידור חי.
לפני אישור הצעת החוק, הורה יו"ר הוועדה רוטמן על יציאה להפסקה, שלאחריה תחל ההצבעה. חברי הכנסת זעמו על כך שלא נתן למשנה ליועמ"שית, עו"ד גיל לימון, את זכות הדיבור. רוטמן החל בהצבעות שמיות, ואז החלה מהומה בין חברי הכנסת מהאופוזיציה לרוטמן. ח"כ להב-הרצנו: "לא ניתן לכם לעשות את המחטף הזה, ישראל לא תהיה דיקטטורה", אורית פרקש הכהן: "זה ביזיון". היועצת המשפטית לכנסת שגית אפיק החלה בוויכוח עם רוטמן על ניהול ההצבעה, ודרשה שיתחיל מחדש את ההצבעה.
3 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט - הצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון - עילת הסבירות)
ועדת החוקה, חוק ומשפט - הצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון - עילת הסבירות)
הצעת החוק צפויה להשתנות עד אישורה הסופי. יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, הבוקר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
"שמוק"  - ח"כ יוליה מלינובסקי לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' בוועדת החוקה
"שמוק"  - ח"כ יוליה מלינובסקי לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' בוועדת החוקה
השר סמוטריץ' דיבר, ח"כ מלינובסקי סיננה: "שמוק"
(צילום: ערוץ כנסת)
רגע לפני שרוטמן הכריז על אישור הצעת החוק לקריאה ראשונה, היועצת המשפטית של הכנסת דרשה מהיו"ר רוטמן לאפשר את השמעת עמדת היועמ"שית. בהמשך ההצבעה אושרה לקריאה ראשונה, כשתשעה הצביעו בעד וחמישה נגד. ח"כ אפרת רייטן מהעבודה אמרה: "יש פה הפיכה משטרית, ככה זה נראה". ח"כ יואב סגלוביץ' מיש עתיד לרוטמן: "ההתנהלות שלך נגד החוק, זה לא יעבור".
לאחר הסערה במהלך ההצבעה ניתנה האפשרות לעו"ד לימון לדבר. המשנה ליועמ"שית הסביר את הפגמים בהצעה: "הצעת החוק תפגע ביכולת של הייעוץ המשפטי לממשלה לקדם את השמירה על שלטון החוק ולא ניתן יהיה לבלום החלטות שרירותיות ובלתי מקצועיות באופן קיצוני במהלך גיבושם. בהתייחס למה שנאמר פה היום - אין חלילה טענה שהשרים רוצים לפעול בצורה לא סבירה.
"אני עובד הרבה שנים עם הרבה שרים, זה עניין של כל ממשלה, שהחלטות כאלה למשל בתקופת בחירות שמנסים להקים ישוב חדש ערב הבחירות. אלו דברים שלא עומדים בעילת הסבירות ויכולת הריסון, או החלטות אחרות שרוצים לשנות סדרי עולם רק לפני הקמת ממשלה. אם לא תהיה עילת סבירות לא יהיה לאף גורם במדינה הזאת כלי למנוע את זה, לא לייעוץ המשפטי לממשלה ולא לבית המשפט. החלטות שמקבלים שרים בממשלה אלה החלטות פרטניות.
"זו פגיעה קשה בשלטון החוק ובשומרי הסף, עצם האפשרות להפוך אותם למשרות אמון, לפטרם, לרבות בכירים כמו נגיד בנק ישראל ובכירים נוספים. ההצעה תהפוך תפקידים של שומרי סף על ידי דרך מינויים ופיטורם ללא עצמאים ותלויים בדרג הפוליטי". הוא הוסיף: "היו כל מיני גרסאות שדנו עליהן, שאפשר לשנות את עילת הסבירות, אין טעם להתייחס להצעה כזו או אחרת, אבל אם תסתכלו בהשוואה בין מה שקורה במדינות אחרות, אני לא שמעתי אף אחד שאומר שביטול הסמכת של בית המשפט שלא ידון ולא יפסוק באמצעות עילת הסבירות, זו הצעה הכי קיצונית שיכולה להיות בהקשר הזה".
בתגובה לאישור ההצעה הוציאו ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הודעה משותפת: "מאז הקמת הממשלה החדשה אנו עדים לדריסה מוחלטת של כנסת ישראל ושל הדמוקרטיה הישראלית. ההצבעות היום בוועדת חוקה הן מהלך חד צדדי בוטה שפוגע באזרחי ישראל וקורע את העם.
"אפשר גם אחרת. אפשר להגיע להסכמות, אפשר לעשות שינויים במערכת המשפט למען אזרחי ישראל ולא למען עריצות הרוב ומינויים מושחתים. ביטול עילת הסבירות ללא האיזונים המתאימים, עליהם היה צריך לדון בבית הנשיא, הוא מבוא לשחיתות. החוק הזה לא נועד לשמור על האזרחים, אלא לשמור על הפוליטיקאים. אנחנו קוראים לנתניהו לא להעלות את החוק למליאה. הוא יודע שאפשר להגיע להסכמות שיבטיחו ודאות לכלכלה, לביטחון, ליחסי החוץ. גם היום הוא בחר בדרך החד-צדדית. התנהלותו של נתניהו ממשיכה לפרק את החברה הישראלית".

לאחר ההצבעה הגיע לדיון שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. "באתי לומר תודה ליו"ר, שמוביל תיקון חשוב בדמוקרטיה הישראלית ובמערכת המשפט הישראלית. זה צעד ראשון, זו הצעה ראשונה ויבואו צעדים נוספים באחריות בשיקול דעת, בשיח עם כל מי שרוצה להיות שותף בשיחה הזה", אמר שר האוצר. ח"כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו התפרצה לדבריו, והוא אמר לה בתגובה: "היית יו"ר ועדה, את יודעת מה זה לנהל שיח מכובד". בזמן שדיבר אמרה מלינובסקי: "הפכת לשמוק". לא ברור אם הדברים כוונו אליו או ליו"ר הוועדה רוטמן.
הדיון החל בסערה כשח"כ משה סעדה מהליכוד התקומם על ההפגנות שהיו אתמול בנתב"ג ובמוקדים נוספים: "מרי אזרחי פירושו לעשות מעשה עברייני. בסוף אתם תשלמו את המחיר, כי הציבור מדיר רגליו מההפגנות האלה. אנחנו נחוקק ואתם תמשיכו באיומים". ח"כ נעמה לזימי מהעבודה השיבה לו: "הציבור ייצא בהמוניו נגדכם, אל תגיד לי מה הציבור הישראלי עושה".
חברי הכנסת מהאופוזיציה התייחסו לדחיית הבחירות לרבנות הראשית, שהלילה אושרה סופית במליאת הכנסת. ח"כ גלעד קריב מהעבודה אמר: "הכשרנו חוק שחיתות מהדרגה הראשונה. אתם קואליציית השחיתות וההרס, ואתם מתכננים להביא הערב חוק לביזוי הליך הבחירות בטבריה (תיקון חוק הבחירות ברשויות המקומיות). זה ניתוק מוחלט כשחיילי צה"ל בג'נין ואתה (ח"כ רוטמן) ממשיך לחוקק באמוק". ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד אמרה לרוטמן: "אתה לא תשנה פה חוק יסוד כאילו שינית איזה סעיף קטן. אתם התרגלתם לעשות בכנסת כבשלכם, אז אתם רוצים לעשות את זה עכשיו גם במערכת המשפט. אתה יו"ר הוועדה, לא יו"ר המדינה".
ח"כ נעמה לזימי הוצאה החוצה מהדיון אחרי שהתפרצה לדבריו של ח"כ יצחק קרויזר, שאמר: "אני שמח שהתקיימה ההפגנה בזמן המבצע כי זה הוכיח לכולנו מה המלחמה על הדמוקרטיה שווה, שיש אנשים שמוכנים לשתק את איילון, להלחיץ אנשים שהגיעו לארץ". ח״כ לזימי צעקה: "זה נשמע למישהו הגיוני? אתה מדבר איתנו על נחיתות לנתב"ג? מי אתה בכלל?". בהמשך, הוצאה מהדיון גם ח"כ דבי ביטון (יש עתיד), שהתפרצה לדבריו של יו"ר הוועדה.
3 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
עו"ד גור בליי לצד רוטמן. "אפשר לתת לפחות מענה מסוים לחלק מהקשיים שהעלינו"
(צילום: יואב דודקביץ')
ההצעה הובאה ללא ריכוך בינתיים. לפי נוסח ההצעה, "על אף האמור בחוק יסוד זה, מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון ולא ייתן צו נגד הממשלה, ראש הממשלה, שר משריה או נבחר ציבור אחר בעניין סבירות החלטתם". עם זאת, ב-ynet נחשף כי לקראת האישור הסופי, שצפוי החודש במליאה, ככל הנראה תרוכך ההצעה, ובג"ץ לא יוכל להתערב בסבירות החלטותיהם של ראש הממשלה והשרים, אך כן בסבירות החלטות ראשי ערים.
הלילה, במקביל למבצע "בית וגן" בג'נין ולאחר פיליבסטר ארוך של האופוזיציה שנמשך עד לשעות הבוקר המוקדמות, הצעת החוק לדחיית הבחירות לרבנות הראשית אושרה סופית במליאת הכנסת. במהלך הדיון ח"כ יואב סגלוביץ (יש עתיד) מתח ביקורת על דחיית הבחירות, והזהיר: "מה יגיד האדם שנזקק לשירותי הרבנות? שגם מעל המוסד הזה יש צבע פוליטי". בהמשך היום צפויה לעבור גם הצעת החוק לתיקון חוק הבחירות ברשויות המקומיות כך שיו"ר ועדה קרואה יוכל להתמודד ללא תקופת צינון.
במקביל, לקראת בחירת נציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים בשבוע הבא, ואחרי התרגיל שעשתה הקואליציה בפעם הקודמת, חברי הכנסת יצחק קרויזר מעוצמה יהודית ומשה סולומון מהציונות הדתית הגישו הבוקר את מועמדותם. גם באופוזיציה מתכוונים להגיש מועמדים מטעמם וזאת במטרה למנוע דחייה נוספת של כינוס הוועדה לבחירת שופטים, ובכך לחייב את הקואליציה להצביע למועמד מטעמה, אחרת יסתכנו בכך שייבחר מועמד נוסף מטעם האופוזיציה.

יש עתיד, מצדה, תגיש את המועמדות של חברי הכנסת רון כץ ועידן רול בצהריים. המטרה היא לא לאפשר לקואליציה לעשות תרגיל נוסף בכדי לדחות את הבחירות בעוד חודש. ההנחה היא שהקואליציה לא תסתכן בשני נציגים של האופוזיציה ויבחרו מועמד מטעמם.
התוצאות צפויות ביום רביעי בשעות הצהריים וככל ששר המשפטים יריב לוין יכנס יותר מהר את הוועדה לבחירת שופטים, כך באופוזיציה יהיו מוכנים לחזור לשיחות ההידברות בבית הנשיא. הבחירות יתקיימו ב-12.7 בשעה 11:00 במליאת הכנסת בהצבעה חשאית וייבחר נציג אחד, מאחר שבחודש שעבר נבחרה ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד כנציגת האופוזיציה. כזכור, עריקה של חברי כנסת מהליכוד לטובת מועמדותה של ח"כ אלהרר הביאה לכך שאחרי שבקואליציה משכו את כל המועמדים, מלבד ח"כ טלי גוטליב שסירבה להסיר את שמה, נבחרה לוועדה לבחירת שופטים נציגת כנסת אחת והיא מהאופוזיציה.
מורן אזולאי השתתפה בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 11:33, 04.07.23