עימות חסר תקדים בין מי שצפוי להתמנות לשר בכיר לבין שירות הביטחון הכללי: בכירים בשב"כ תקפו הערב (יום א') בחריפות את יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', אחרי שזה האשים בנאומו מעל בימת הכנסת - שציינה בישיבה מיוחדת 27 שנים לרצח ראש הממשלה המנוח יצחק רבין - כי שירותי הביטחון הם אלו ש"עודדו" את הרוצח, יגאל עמיר. הגורמים הביעו "זעזוע" מהדברים: "דווקא ביום הזה, נבחר ציבור בחר לעודד קונספירציות ולהכפיש ארגון שכל ייעודו סיכול טרור באשר הוא והגנה על ביטחון המדינה. יש לגנות התבטאויות המעודדות שיח קיצוני".
4 צפייה בגלריה
טקס זיכרון ליצחק רבין במליאת הכנסת
טקס זיכרון ליצחק רבין במליאת הכנסת
שיבח את בני משפחת רבין על כך שלא נאמו: "מסר של שותפים". סמוטריץ'
( צילום: שלו שלום)
בתגובה לדברי בכירי השב"כ, אמר סמוטריץ' כי "מצער מאוד שהשב"כ מתנער מאחריות לכשליו ברצח רבין ולקביעה החד משמעית של ועדת שמגר על אחריותו בהפעלת הסוכן 'שמפניה' שביצע פרובקציות ותרם במעשה ובמחדל לרצח הנורא ומוסיף חטא על פשע ותוקף נבחר ציבור בשל כך. חוסר היכולת של גוף ממלכתי לקבל ביקורת עניינית ולתקן צריכה להדאיג כל אזרח ישראלי".
סמוטריץ' טען בנאומו בכנסת מוקדם יותר כי שירותי הביטחון השתמשו במניפולציות כדי לעודד את יגאל עמיר לרצוח את יצחק רבין. "לא המילים הקשות גרמו לרצח ראש הממשלה, אלא רוצח שפל בדמות יגאל עמיר. מי שכשל בשמירה עליו הם לא אנשי הימין והציונות הדתית, לא המתנחלים, אלא שירותי הביטחון שלא רק כשלו בשמירה עליו, אלא גם השתמשו במניפולציות חסרות אחריות שעד היום לא נחשפו במלואן כדי לעודד את הרוצח לבצע את זממו", הוא אמר.
יו"ר הציונות הדתית, שנאם מעל דוכן הכנסת לרגל ציון 27 שנים לרצח רבין, התייחס בדבריו לסוכן השב"כ לשעבר אבישי רביב, שנגדו נטען כי ידע על כוונתו של יגאל עמיר לרצוח את רבין. נגד רביב, סוכן שב"כ שזכה לכינוי "שמפניה", הוגש כתב אישום בגין אי מניעת רצח ראש הממשלה. רביב טען כי דיווח למפעיליו על כוונתו של עמיר לפגוע בערבים אולם הם לדבריו לא עשו דבר, וטען כי סוכנים נוספים ידעו על כוונותיו של עמיר לרצוח את ראש הממשלה, אך נמנעו מלדווח על כך.
4 צפייה בגלריה
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
ראש השב"כ רונן בר. בארגון הזדעזעו
(צילום: יאיר שגיא)
רביב טען ששמע את עמיר מתבטא על "דין רודף" שחל על רבין, אבל אמר שלא סבר שמדובר בכוונה רצינית - ולכן נמנע מלדווח עליה. רביב טען עוד כי מעולם לא תודרך להתמקד בהשגת מידע על כוונות אנשי ימין לפגוע באישיות ציבורית. ראש היחידה להפעלת סוכנים בשב"כ, המכונה "עדין", העיד במשפט כי רביב לא ידע על הכוונה לרצוח את רבין. רביב, יש לציין, זוכה לבסוף פה אחד מהעבירה המיוחסת לו.
בנאומו אחר הצהריים, סמוטריץ' שיבח את בני משפחתו של רבין על שבחרו שלא לנאום ביום הזיכרון הממלכתי. "זה מסר של פיוס. בואו נהיה שותפים", פנה אליהם. "לרבין זכויות גדולות בתקומת עם ישראל בארצו, אבל הוא גם היה ראש ממשלה שהוביל את מדינת ישראל לתהליך הרסני שאותותיו ניכרים עד היום בדמות הסכמי אוסלו. אמרנו את זה אז ומותר לומר זאת גם היום".
4 צפייה בגלריה
אבישי רביב
אבישי רביב
אבישי רביב. זוכה בסופו של דבר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לדבריו, "אנחנו חיים במדינה דמוקרטית ובמדינה דמוקרטית מותר להביע התנגדות, כן גם קולנית, נגד מהלכי הממשלה. זו נשמת אפה של הדמוקרטיה הישראלית. מותר להפגין, מותר לזעוק וכן מותר גם לומר מילים קשות ולא כל מילה קשה היא הסתה".
דברי סמוטריץ' נגד השב"כ עוררו שלל גינויים במערכת הפוליטית, והערב הצטרף אליהן גם ראש השב"כ לשעבר מהליכוד, ח"כ אבי דיכטר. "אני מגנה בכל תוקף את אמירתו המנותקת מהמציאות של יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטירץ', המאשים את אנשי שירות הביטחון הכללי בטענה שעודדו את יגאל אמיר לרצוח את רה"מ יצחק רבין ז"ל. אמירה זו פוגעת בשמם הטוב של הארגון ואנשיו שעושים לילות כימים כדי להגן על אזרחי מדינת ישראל".
השרה היוצאת להגנת הסביבה תמר זנדברג זעמה גם היא על דברי סמוטריץ'. "שיא החוצפה עד כה נשבר כששר מיועד השתמש באזכרה הפרלמנטרית לרבין כדי להפיץ תיאוריית קונספירציה ולהאשים את השב"כ ברצח", אמרה זנדברג. "יש רק לקוות שהשיא לא יישבר שוב בשנה הבאה כשיעלה לנאום זה שתלש את הסמל של הקדילאק".
ח"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה כתב בתגובה: "הסכם קואליציוני ראשון בין נתניהו והציונות הדתית: סמוטריץ' ימלא את מקומו בתפקיד הקוזק הנגזל. נאום מביש בישיבת הזיכרון לרה"מ רבין בכנסת".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ בהצהרה לתקשורת
בני גנץ בהצהרה לתקשורת
"ההאשמות כלפי שב"כ - קונספירציה". גנץ
(צילום: שלו שלום )
הערב גינה את דברי סמוטריץ' גם שר הביטחון היוצא בני גנץ: "מי שרצח את רבין - היה הרוצח המתועב יגאל עמיר. מי שהסיתו ויצרו את אווירת ההסתה הם מנהיגי הציבור. ומי שניסה לשמור על רבין, הפיק את הלקחים ומבצע את תפקידו בשמירה על אישי ציבור באופן מסור ומקצועי הוא שירות הביטחון הכללי. ההאשמות כלפי השב"כ הן קונספירציה שדינה להימחק מהשיח ולא להינשא על ידי מנהיגי ציבור ושרים בכירים לעתיד".