נס נוסף בפעולות החילוץ בטורקיה: אישה בת 42 חולצה הבוקר (ד') מהריסות בניין בעיר קרמנמרש בדרום המדינה, 222 שעות אחרי רעידת האדמה הקטלנית - יותר מתשעה ימים. בתיעוד נראית האישה, מליקה איממולו, מועברת באלונקה לאמבולנס כשמסביבה אנשי צוות רבים.

11 צפייה בגלריה
רעידת אדמה טורקיה קרמנמרש אישה חולצה אחרי 222 שעות בהריסות
רעידת אדמה טורקיה קרמנמרש אישה חולצה אחרי 222 שעות בהריסות
הצוותים מחלצים את מליקה בת ה-42 מהריסות הבניין שקרס בקרמנמרש
(צילום: רויטרס)
בעדכון על מניין הקורבנות אמר נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן כי מספר ההרוגים במדינה עומד על 35,418. מספר ההרוגים בסוריה השכנה, כשספגה גם היא נזק אדיר ברעש, הוא כרגע 5,814. אתמול, אחרי שתשעה אנשים חולצו בחיים מההריסות, הבטיח ארדואן להמשיך בפעולות החילוץ וההצלה.
סוכנויות האו"ם הדגישו כי חלון ההזדמנויות למציאת ניצולים בהריסות הבניינים הולך ונסגר, וכי הצוותים הפועלים בשטח עוברים בהדרגה למקד את מאמציהם בהענקת סיוע למאות אלפי התושבים שנעקרו מבתיהם בעיצומו של החורף, וזקוקים למזון ולמקלט.
11 צפייה בגלריה
פהאז וסאהר גאנם, חולצו אחרי 209 שעות
פהאז וסאהר גאנם, חולצו אחרי 209 שעות
פהאז וסאהר גאנם, חולצו אחרי 209 שעות מההריסות
(צילום: AFP, רויטרס)
אלפי בניינים קרסו ברעש האדמה. אחד האזורים שספגו את הנזק הקשה ביותר הוא מחוז הטאי. לפי שר הפנים סולימאן סוילו חצי מהבניינים בהטאי נהרסו, ספגו נזק כבד או צריכים להיהרס בהקדם.
טורקיה החלה להתמקד בשיקום מוקדי ההרס, וקוראת לתושבים שבתיהם לא נפגעו לשוב הביתה: שר התיירות מסר כי התושבים העקורים יכולים להתעדכן באמצעות מערכת ממשלתית על מצבו של בניין המגורים שלהם. "אנחנו רוצים שאזרחים יעקבו אחרי המצב של הבניין שלהם באינטרנט, ויחזרו לבניינים שמוגדרים כבטוחים בדו"ח של משרד השיכון, כדי להתחיל להחזיר את החיים למסלולם", אמר נורי ארסוי. "אנחנו נהרוס בהקדם את הבתים שצריכים להיהרס, ונבנה במקומם בתים בטוחים".
11 צפייה בגלריה
הריסות בקרמאנמרש
הריסות בקרמאנמרש
ההריסות בקרמנמרש
(צילום: AP)
במקביל הודיעה היום משטרת טורקיה על מעצרם של 78 אנשים שנאשמים ב"יצירת פחד ובהלה" ברשתות החברתיות. אותם גולשים, כך לטענת הרשויות בטורקיה, "שיתפו פרסומים פרובוקטיביים" על רעידת האדמה שהכתה במדינה. 20 מהם מוחזקים במעצר לפני משפט.
בסך הכול האשימו הרשויות בטורקיה 613 אנשים ב"פרסומים פרובוקטיביים" ברשת, והליכים משפטיים ראשוניים נפתחו נגד 293 מהם. מתוכם הורה התובע הכללי לעצור 78 בני אדם. טורקיה הודיעה כי בנוסף הושבתו 46 אתרים בגין "הונאת פישינג" וניסיון לגזול את התרומות לקורבנות הרעש. כמו כן נסגרו 15 עמודים ברשתות החברתיות שהתחזו לחשבונות של גופים ממשלתיים.
11 צפייה בגלריה
אדיאמן טורקיה
אדיאמן טורקיה
קוברים את ההרוגים בעיר אדיאמן
(צילום: EPA)

באוקטובר אישר הפרלמנט הטורקי חוק שקובע כי עיתונאים וגולשים ברשתות החברתיות שיפיצו מידע שקרי יישלחו לעד שלוש שנות מאסר. החוק עורר דאגה בקרב ארגוני זכויות אדם ומדינות באירופה. המתנגדים חוששים מפגיעה בחופש הביטוי לקראת הבחירות לנשיאות ולפרלמנט שיהיו השנה. מפלגת השלטון של ארדואן, "הצדק והפיתוח", אמרה שהחוק הכרחי למאבק בפרסומים שקריים ברשתות החברתיות, ודחתה את הטענה שהוא ישתיק את האופוזיציה.
בימים שאחרי האסון נשמעה בטורקיה ביקורת קשה על התגובה של ממשלת ארדואן לרעידת האדמה. מתנגדי ארדואן טענו שהשלטון מצנזר את הביקורת הזאת בכלי התקשורת שמזוהים עמו. ברביעי אחר הצהריים חסמה טורקיה את הגישה לטוויטר במשך 12 שעות, ומסרה כי היא עשתה זאת בגלל הפצת מידע שקרי. האופוזיציה זעמה, וכך גם גולשים שהשתמשו ברשת החברתית כדי לבקש מהציבור לסייע למצוא את יקיריהם הנעדרים, או לפרסם פרטים על פעולות החילוץ.
פהרטין אלטון, ראש מערך התקשורת בלשכת הנשיאות, אמר אתמול שטורקיה סובלת מ"זיהום מידע חמור" וכי הרשויות יפרסמו עדכון יומי שבו יופיעו גרסאות מתוקנות של דיווחים שקריים. לפי אלטון בשבוע של רעידת האדמה נודע לממשלה על 6,200 פרסומים ועדכונים שקריים.