6 צפייה בגלריה
(צילום: אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ')
בזמן שראש הממשלה בנימין נתניהו מתעלם מאיומיו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שמבקש לקבל עוד כספים למשרד הנגב והגליל שבידי השר יצחק וסרלאוף ממפלגתו - כמה ראשי רשויות מהנגב והגליל, חלקם מזוהים עם הליכוד, שיגרו אמש (ראשון) מכתב דחוף לנתניהו בדרישה שלא לקצץ מתקציב המשרד.
בין החותמים נמנים ראש העיר בית שאן ג'קי לוי, ראש העיר נוף הגליל רונן פלוט, ראש המועצה האזורית מרחבים שי חג'ג', ראש העיר נתיבות יחיאל זוהר, ראש העיר דימונה בני ביטון, ראש מועצת חצור הגלילית שמעון סויסה, ראש העיר מגדל העמק אלי ברדה וראש העיר אופקים איציק דנינו.
6 צפייה בגלריה
מכתב ראשי הרשויות מהנגב והגליל לראש הממשלה בנימין נתניהו
מכתב ראשי הרשויות מהנגב והגליל לראש הממשלה בנימין נתניהו
מכתב ראשי הרשויות לנתניהו
במכתב ציינו ראשי הרשויות כי הם שמחו לשמוע בתחילת כהונת הממשלה כי בכוונתה להעביר למשרד הנגב והגליל תקציב של שני מיליארד שקלים בשנה, אך ש"במהלך החודשים האחרונים עמדנו מול שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי ואנשי משרדו, ולצערנו התברר לנו השבוע כי מההבטחות הגדולות נותר סכום קטן הרבה יותר שמספיק אך בקושי לקיום הפרויקטים הקיימים, ובוודאי לא יאפשר שינוי אמיתי, עמוק ומשמעותי במצב הדברים".
עוד ציינו ראשי הרשויות במכתב כי "אתגרי המשילות, הביטחון האישי, גידול האוכלוסייה וצמצום הפערים העומדים בפנינו מצריכים השקעה ממשלתית מסיבית. הקיצוץ המסתמן פוגע אנושות ביכולת שלנו להתמודד עם אתגרים אלה. אנו קוראים לך ראש הממשלה - בידך למנוע אחת ולתמיד את התרחבות הפערים בין המרכז לנגב והגליל. עצור את הקיצוץ!".
בעוצמה יהודית צפויים לקיים היום ישיבת סיעה שבה יחליטו האם להצביע בעד או נגד תקציב המדינה. לפי שעה, בן גביר לא זומן לפגישה אצל ראש הממשלה נתניהו. בעקבות הקיצוץ הדרסטי שהטיל שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בתקציב משרד הנגב והגליל, שוחח השר יצחק וסרלאוף עם ראשי ערים וראשי רשויות מהנגב והגליל והסביר כי תוכניות אסטרטגיות לפיתוח והזנקת הנגב והגליל ייסגרו.
6 צפייה בגלריה
יצחק וסרלאוף
יצחק וסרלאוף
"היעדר התקציב יחייב ביטול של תוכניות רבות ומגוונות וקיצוץ משמעותי של פרויקטים". שר הנגב והגליל
(צילום: משה מזרחי)
"אנחנו מבינים שאם לא יאושר תקציב נגב גליל המוגדל, ניפגע בחיזוק ההתיישבות באזור פתחת ניצנה, בשכונה חדשה בכמהין עם עלויות פיתוח מטורפות, ביישוב החדש ניצנה ובבאר מילכה", אמר ראש המועצה האזורית רמת נגב, ערן דורון. לדבריו, הדבר עלול לפגוע גם בחיזוק התעסוקה: "מפרויקטים כמו השמשת מרכז חולות והפיכתו למרכז תעסוקה אזורי, או הקמת האבים ופיתרון לכאלה שלא יכולים לעשות נסיעות ארוכות, כמו אימהות שרוצות וצריכות להוציא את ילדיהן ולהיות שם כשהם חוזרים מבי הספר או מהגן. נושא התעסוקה וחיזוק ההתיישבות ופיתוח מרכזי צעירים, תרבות וספורט עלולים להיפגע".
ראש מועצת בני שמעון, ניר זמיר, אמר כי "אנחנו מבקשים לא לפגוע במשרד הנגב והגליל, זה יפגע בפריפריה. חשוב לתת למשרד, לא על חשבון אף משרד אחר, ולתת תקציבים. זו הציונות האמיתית של 2023. זה עלול לפגוע במרכזי הצעירים, באוכלוסייה הוותיקה ובכל הקשור לפיתוח אזורי תעסוקה וקידום התעסוקה בנגב".
6 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השרה אורית סטרוק. בן גביר דורש שתקציבים ממשרדה יועברו למשרד הנגב והגליל
(צילום: יואב דודקביץ')
השר לפיתוח הנגב והגליל יצחק וסרלאוף הזהיר במכתב לשר האוצר סמוטריץ' כי "היעדר התקציב הקואליציוני יחייב ביטול של תוכניות רבות ומגוונות וקיצוץ משמעותי של פרויקטים קיימים ומצליחים לצמצום פערים בין הפריפריה למרכז. נבחרנו על מנת להביא שינוי בסדרי העדיפויות של מדינת ישראל, ולהעלות את הנגב והגליל לראש סולם העדיפויות. מבחירתך לקצץ באופן עמוק ודרסטי כל כך בתקציב משרדי, ניכר שתושבי הנגב והגליל לא עומדים בראש מעייניך".
מנגד, כמה ראשי רשויות בצפון לא כל כך מתרשמים מהמשא ומתן, וטוענים שאין באמת תוכניות שייפגעו כתוצאה מאי העברת הכספים שמבקש בן גביר, מאחר שמדובר בכספים קואליציוניים "חדשים" שאמורים לממן תוכניות חדשות שהשר רוצה לקדם. לטענתם, לא נעשו שום תוכניות קונקרטיות לכספים שעוצמה יהודית טוענת שמשרד הנגב והגליל אמור היה לקבל.
ח"כ יואב סגלוביץ' מיש עתיד אמר הערב במליאת הכנסת שבן גביר עוסק בתקציבי משרד הנגב והגליל כדי להסיח את הדעת מכך שלא קיבל את התקציב שדרש למשרדו. "זוכרים מישהו ששמו בן גביר? אחד הדברים שהוא אמר זה 'אני הבאתי תוספת של תשעה מיליארד שקלים, דו-שנתי'", אמר סגלוביץ. "בהנחה שהתקציב שמונח לפנינו הוא גלוי ולא סמוי - אין תשעה מיליארד בתקציב המשרד לביטחון לאומי כתקציב תוספתי, וכשמישהו אומר שיש - זה שקר. אין גם חמישה מיליארד, מה שיש זה שר פוחז ושקרן. גם תקציב להקמת משמר לאומי אין, כי הוא הוקם כבר בממשלת בנט-לפיד. בעוצמה יהודית מבקשים עכשיו כספים למשרד הנגב והגליל - זו כנראה הסחת דעת".
6 צפייה בגלריה
יואב סגלוביץ
יואב סגלוביץ
"בן גביר מסיח את הדעת מכך שלא קיבל את התקציב שדרש למשרדו". ח"כ סגלוביץ'
(צילום: רפי קוץ)
ח"כ מאיר כהן מיש עתיד העביר ביקורת במליאה על חלוקת כספי ההסכמים הקואליציונים. "מי מעביר כמעט 14 מיליארד שקל?", תהה. "למה לא לשים את הכסף הזה במקומות שצריך? אתם תצליחו להעביר את התקציב הזה כי יש לכם רוב, אבל הציבור שלכם לא אוהב את זה. גם הם שואלים האם זה הדבר הנכון לעשות, והתשובה היא לא. הביזה הזו נצרבת בתודעה הציבורית ואתם תשלמו על זה. אין לי דבר נגד לימוד תורה, אבל בין זה לכך שאנחנו יוצרים אזרחים עתידיים שחלקם לא יוכלו לצאת לעבוד? רק כי המנהיגות שלהם חשבה שככה צריך לקחת בשבי את העתיד שלהם. הפגיעה ביציאה שלהם לשוק המודרני תפגע במצב הכלכלי של הציבור עצמו ותגביל את היכולת של החרדים הבוגרים להתפרנס בכבוד. לא רק האוכלוסייה החרדית תיפגע, אלא כל המדינה".
ב-ynet כבר דווח על המשבר העמוק בין בן גביר לסמוטריץ' בימים האחרונים, גם סביב התקציב. בפגישה עם ראש הממשלה נתניהו ביום רביעי אמר בן גביר כי הוא לא מצפה לתקציב נוסף - אלא להעברת תקציבים ממשרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות של השרה אורית סטרוק, ממפלגת הציונות הדתית של שר האוצר סמוטריץ', למשרד הנגב והגליל שתוקצב ב-450 מיליון שקל לשנתיים.
6 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
מוקש החרדים בדרך לאישור התקציב פורק. השר גולדקנופף
(צילום: יונתן זינדל)
גורם בסביבת בן גביר אמר ל-ynet ביום שבת כי חברי המפלגה זועמים ועדיין לא קיבלו החלטה האם להצביע בעד או נגד התקציב. "ראשי הרשויות בנגב ובגליל מרגישים שדפקו אותם. שר הנגב והגליל תכנן תוכניות חשובות לצעירים ולפיתוח היישובים ובסוף בא שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ודואג רק לסיעה שלו, מעביר 1.3 מיליארד שקל לאורית סטרוק למשרד שלה. היו לסמוטריץ' ולאיתמר שיחות קשות. בבחירות הלכנו לקמפיין משותף. 14 מנדטים שקיבלנו זה הרבה מהנגב ומהגליל. אתה לא יכול לפגוע בהם. הפכת לשר כדי לדאוג לאנשים האלה, אי אפשר לדאוג רק למגזר".
גורמים בסביבת בן גביר אמרו עוד כי "נתניהו אמר שלא היה מודע לפערים התקציביים בין המשרדים ואמר שיבדוק את הנושא, אבל קשה לדעת מה יעשה. משרד האוצר טוען שהתקציב השמן של סטרוק זה הקופה הקטנה של בצלאל. איתמר לא שש להפיל ממשלה, אבל יידרש לקבל החלטות יחד עם הסיעה בהתאם למה שיקרה ביומיים הקרובים".
מוקדם יותר מוקש אחד בדרך לאישור התקציב פורק, כשלאחר פגישה משולשת בין ראש הממשלה נתניהו, שר האוצר סמוטריץ' ויו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף, הגיעו הצדדים להסכם שיאפשר את תמיכת יהדות התורה בתקציב. ההסכם כולל בין השאר מענק חד פעמי לאברכים בסך 1,173 שקל - שישלים את ה"פער בתשלום החודשי" מתחילת השנה עד חודש יוני. באוצר אמרו כי האברכים יקבלו רטרואקטיבית את הקצבאות שדרשו - אבל מתוך הכספים הקואליציוניים שהובטחו ליהדות התורה. מדובר בסכום של כ-250 מיליון שקל. הסכמות עם עוצמה יהודית עדיין אין.