2 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס במסיבת העיתונאים
שרון אלרעי פרייס במסיבת העיתונאים
ד"א שרון אלרעי פרייס
(צילום: רפי קוץ)
ראש שירותי בריאות הציבור הציגה היום (א') נתונים על הידבקות ילדים בקורונה ברחבי העולם בצל התפשטות האומיקרון, שלפיהם חלה עלייה משמעותית בתחלואה בחו"ל, פי 6 לדבריה, ועלייה יותר מתונה בתחלואה המקומית.
בדיון של קבינט המומחים הלאומי אמרה ד"ר שרון אלרעי-פרייס כי "עלייה בתחלואה המקומית נצפית בעיקר בבני 15-12 (ככל הנראה בעיקר בווריאנט דלתא, וסביר שעקב דעיכת הבוסטר)". בהמשך הוסיפה ד"ר אלרעי-פרייס כי "צוינה עלייה משמעותית באשפוז ילדים בדרום אפריקה ובניו יורק", זאת בהמשך לאזהרת רשויות הבריאות בניו יורק באשר לזינוק בנתוני האשפוז בקרב ילדים.
כמו כן, בעקבות היעדר החתימה של מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, על הצו שמורה על מתן החיסון הרביעי לבני ובנות 60 ומעלה, עובדי מערכת הבריאות ומדוכאי החיסון, קבינט המומחים הלאומי הבהיר כי "אי-החלטה בשבוע הקרוב לאפשר מתן מנה רביעית לאוכלוסיות בסיכון, הינה כשלעצמה החלטה בעלת השפעה פוטנציאלית גדולה על בריאות הציבור".
הדברים נאמרו בעקבות הביקורת הציבורית הנרחבת שהתעוררה מצד בכירים במערכת הבריאות בדבר ההמלצה שהתגבשה בשבוע שעבר בישיבת הצוות לטיפול במגיפות (צט"מ) בעניין החיסון הרביעי, וזאת בהיעדר נתונים מספקים לצורך גיבושה. מפרופ' אש נמסר אתמול באשר לחתימה על החיסון הרביעי כי "ממשיכים לעקוב אחרי נתונים מדי יום ועל פי זה ייקבע העיתוי". יש לציין כי לפורום אין משמעות אופרטיבית וכי בעבר חלק מהמלצותיו לא התקבלו. בקבינט חברים בנוסף לאש, פרופ' רן בליצר, פרופ' גליה רהב, ד"ר שרון אלרעי פרייס, פרופ' ארנון אפק, ד"ר עדי ניב יגודה ובכירים נוספים במערכת הבריאות.

המאבק באומיקרון - כתבות נוספות

מסיכום הדיון עלה כי בהמשך לעמדת משרד הבריאות בשבועות האחרונים, שלפיה התפשטות האומיקרון בקהילה תייתר את הגבלות הכניסה והיציאה לישראל - המומחים תומכים בכך. "מגבלות התיירות והניטור בנתב"ג הוכחו כמדיניות מונעת נכונה וחשובה לצמצום קצב כניסת התחלואה של האומיקרון והתפשטותה ברחבי ישראל", כתבו המומחים. "מדיניות זו בוצעה מוקדם וקנתה זמן יקר לעודד פעילות התחסנות, צבירת תרופות, ושמירת משק פתוח עד לצבירת מידע על חומרת התחלואה באומיקרון. במדינת ישראל, להבדיל ממדינות אירופיות רבות היקף התחלואה הקהילתית עודנה מוגבלת ביותר. עם זאת, אנו מתקרבים במהירות לנקודה בה מדיניות זו לא תועיל בשל עליה מהירה בהתפשטות מקומית של זן אומיקרון, ויש להיערך לביטולה".
בהמשך כתבו כי "להערכת הפורום, בתוך כשבוע ולכל היותר שבועיים תוכח התפשטות נרחבת של אומיקרון בקהילה מעל ומעבר לפוטנציאל ה'ייבוא' מחו"ל (אלפי מקרי אומיקרון 'מקומיים'), ויהיה מקום לחזור למדיניות הקודמת - לאפשר נסיעת ישראלים לכל מדינה, תוך ניטור קפדני ובידוד הנכנסים עד לקבלת תשובה שלילית ביום 3. יש להתחיל להיערך לכך כבר כעת".
2 צפייה בגלריה
נחמן אש, רן בליצר
נחמן אש, רן בליצר
אש מתעכב עם החתימה על החיסון הרביעי. הקבינט הזהיר
(צילום: עמית שאבי, יובל חן)
עניין נוסף שבו דנו המומחים הוא באשר ליעילות התו הירוק, וזאת בהמשך לדברי בכירים במשרד הבריאות בשבועות האחרונים שמבוססים על מחקרים אחרונים בנושא, ולפיהם החיסון מגן במידת פחותה יותר נגד זן האומיקרון בכל הנוגע להדבקה - אך מגן בצורה מספקת מפני התפתחות מחלה קשה. "לפי הידוע, התו הירוק שומר עדיין על מטרתו האפידמיולוגית של הקטנת ההדבקות בחללים סגורים בסיכון גבוה, אך פחות מבעבר - ואנו צופים מספר לא מבוטל של הדבקות אשר יתקיימו בפעילות בחלל סגור תחת תו ירוק". עם זאת, המומחים המליצו על המשך המדיניות של התו אך הדגישו כי במידה והחיסון הרביעי יינתן - אין להחיל עליו את התו הירוק.
המומחים דנו גם על הפטור מבידוד למחוסנים במנה שלישית, סוגיה שנידונה גם בקרב ראש הממשלה נפתלי בנט ובכירי מערכת הבריאות בימים האחרונים, וזאת בשל הצפי לתחלואה ניכרת של זן האומיקרון שתכניס אלפים לבידוד. "מרגע שהשלכות הבידוד מכבידות על תפקוד סביר של המשק ומערך בריאות הציבור, להחזיר הגלגל לאחור ולהתייחס באופן זהה לאומיקרון ודלתא בכל הנוגע להנחיות בידוד, והחזרת פטור מבידוד לחשופים שחוסנו ב-3 מנות", כתבו המומחים. עם זאת, דעת מיעוט תמכה בפטור מבידוד כבר כעת למחוסנים בשלוש מנות. הפער בין שתי העמדות מוערך בשבוע-שבועיים לכל היותר.