בתגובה לעשרות השיגורים מרצועת עזה דובר צה"ל הודיע בלילה שבין חמישי לשישי על תקיפת תוואי של מנהרת טרור בבית חאנון, ואחת נוספת בחאן יונס וכן שני אתרים לייצור אמצעי לחימה חמאס ברצועת עזה. אחת הטייסות שהייתה חלק מתקיפת המנהרות, החליטה על דעת עצמה להגיע לטייסת אחרי ארוחת החג, לאחר שהבינה כי הגזרה מתחממת. היא תיארה איך לראשונה יישמה את האימונים המפרכים וסיפרה על תחושת האחריות שיש במשימות מהסוג הזה.
סגן י' (24) התגייסה לצה"ל ב-2017, ובשנה וחצי האחרונות היא משמשת כטייסת ביחידת 109. אתמול בלילה היא תקפה לראשונה יעדים בעזה, בשיחה עם ynet אמש היא שחזרה: "זו פעם ראשונה שיצא לי לתקוף בעזה. אני לא יכולה להגיד שהייתה אפס התרגשות, אבל בסוף זו המשימה שאני מתאמנת עליה ומוכנה אליה וזה לא מאוד שונה מהאימונים עצמם חוץ מזה שהפצצות יצאו".
3 צפייה בגלריה
סגן י'
סגן י'
סגן י'
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
תוואי התקיפה של צה"ל ברצועה
תוואי התקיפה של צה"ל ברצועה
אחת ממנהרות הטרור שהותקפה
(צילום: דובר צה"ל)
לדבריה, יש תחושה גדולה של אחריות. "אני תקפתי אתמול את המנהרות בעזה. האחריות היא גדולה. גם לא לפגוע באזרחים תמימים וגם תחושה שהמשימה מצילה חיי אדם מהצד שלנו. אני רואה איך עושים את כל המאמצים מסביבי לוודא שאף אחד לא ייפגע".
י' שחגגה עם משפחתה את ליל הסדר, החליטה כאמור פשוט להגיע לטייסת אחרי ששמעה על הסלמה שמתפתחת. "הייתי בערב חג עם המשפחה. ראיתי שהמצב מתחמם והחלטתי מעצמי לבוא לטייסת ורציתי להיות פה כדי לתת יד", היא מספרת. "הודעתי למשפחה שאני נוסעת לצפון. אחרי כמה שעות החליטו לקרוא לעוד כוח סדיר ומילואים. אנחנו מוכנים לתרחישים האלה. יודעים בדיוק מה צריך לעשות גם במצב של לחימה וגם במצב של הסלמה. הכול מאוד מסודר וכל אחד יודע מה הוא צריך לעשות. יש חברה שטסים ויש חברה קרקע והכל רץ כמו מכונה משומנת".
"יש מקום לטעויות במשימות כאלה, אבל בגלל זה יש שניים בקוקפיט וזה לא מכונה שהולכת על עיוור", מסבירה סגן י', "לרוב גם טסים יותר ממטוס אחד והמשימה היא לקחת את המטוס עם החימוש ולהביא אותו למטרה ויש לנו את כך הכלים לעשות את זה. גם אם דברים משתבשים בדרך, אנחנו יודעים לתפעל את המצב היטב. בשביל זה אנחנו מתאמנים ומוכשרים לבצע את המשימות האלה. מן הסתם לא הייתי רוצה שהמצב יחמיר והייתי רוצה שיהיה שקט לשני הצדדים וזה החשש העיקרי אבל בשביל זה אנחנו פה".
3 צפייה בגלריה
סגן י'
סגן י'
(צילום: דובר צה"ל)
הטייסת ציינה כי למרות דבריהם של חלק מחברי הממשלה נגד "הסרבנים", כלשונם, אנשי המילואים התייצבו לטיסות. "כשהמצב התחמם החליטו להחזיר הרבה אנשים, וכל שאר הטייסים הסדירים הגיעו וגם הרבה מילואים. אני יכולה להבטיח שכל האנשים שביקשו מהם להגיע הגיעו", היא אומרת בביטחון. "כשמדובר בביטחון המדינה אף אחד לא יסרב. בסוף צה"ל כצה"ל הוא גרעין חזק. ברגע שיש משהו מבצעי - אין שום דילמה ואנשים יגיעו ואין מה לחשוש. אני לא דואגת שאנשים לא יגיעו כשצריך אותם. פוליטיקה לא מעניינת. באים כשקוראים לנו ועושים את המשימה שמבקשים. אנחנו פה בכוננות 24/7 גם בשגרה וגם כשהמצב מחמיר ומוכנים לכל דבר שלא יבוא".
מי שעוד פעלה אתמול בלילה במסגרת התקיפות תחת אחריות טייסת 109 היא סגן אלמוג, קצינה בגף הטכני של חיל האוויר. "הייתי בבית בנהריה עם המשפחה, שמענו בומים וראינו יירוטים מהמרפסת, ישר רציתי לחזור. רק חיכיתי שיקפיצו אותנו ולא עבר הרבה זמן וזה קרה", היא משחזרת. אלמוג אמרה כי "המשימה העיקרית של הגף טכני בטייסות היא הפקחת גיחה מבצעית - החל מבדיקת הטכנאי את המטוס לתליית החימושים והוצאת הגיחה, במשפט זה נשמע קל אך מלא בעבודה ואחריות גדולה על הכתפיים של הטכנאים. המשימה שלי כקצינה באירועים מבצעיים זה ניהול פיקוח ובקרה - לראות שהכול קורה כמו שצריך, לדאוג למעטפת לוודא כשירות וביצוע המשימה על הצד הטוב ביותר".
עוד היא סיפרה כי "החברה בגף הטכני הרגישו תחושת שליחות מטורפת, הגנה על הבית. בסוף על הזרוע יש לנו את דגל המדינה לשם כך אנחנו פה ערוכים ומוכנים לכל משימה שנקבל לבצע אותה על הצד הטוב ביותר לא משנה באיזה זמן גם אם זה בחג, אנחנו כאן כדי לשמור על הבית שהמטוס וצוותי האוויר יצאו בשלום ויחזרו בשלום".
פורסם לראשונה: 00:39, 08.04.23