"מישהו כאן השתגע, מישהו התבלבל לחלוטין. מנהלים וגננות הם לא סלקטורים, הם אנשי חינוך. הם לא פקחי קורונה". כך אמרה בצהריים (ראשון) מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד בוועדת החינוך, כשהיא תוקפת בחריפות את החלטת השרים בקבינט הקורונה לאפשר כניסת ילדים לגנים ולבתי הספר היסודיים אחרי חופשת סוכות רק לאחר אישור על בדיקת קורונה שלילית.
לפי ההחלטה שקיבלו השרים, ההורים יצטרכו לחתום על הצהרה שלפיה ביצעו לילדיהם בדיקת קורונה מהירה מסוג אנטיגן, ותוצאת הבדיקה הייתה שלילית. היועץ המשפטי לממשלה אישר את הנוסח שהובא הבוקר להכרעת השרים - אבל בן דויד מתנגדת לכך בתוקף.

2 צפייה בגלריה
 יפה בן דויד בועדת החינוך
 יפה בן דויד בועדת החינוך
"אנחנו לא פקחים". יפה בן דויד בכנסת
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
"אנחנו לא פקידי קורונה ולא פקחי קורונה", אמרה מזכ"לית הסתדרות המורים וביקשה מחברי ועדת החינוך לא לאשר את התקנה הקובעת שמנהל או גננת ימנעו כניסת תלמיד שלא נבדק באנטיגן לבית הספר. היא אף איימה לעתור לבג"ץ.
"מבקשים ממנהל בית ספר או מגננת למנוע כניסת תלמידים שלא בוצעה להם בדיקת קורונה, מישהו כאן התבלבל לחלוטין", הוסיפה. "מנהלים וגננות אינם סלקטורים, הם אנשי חינוך ובונים את מערכת היחסים שלהם על יחסי אמון. מנהלים וגננות אמרו לי שזו גזירה שלא יוכלו לעמוד בה. התפקיד שלהם להכיל את התלמידים וליישם חוק חינוך חובה. מישהו השתגע, אני קוראת לכם לא לאשר את התקנה הזו".
בן דויד הוסיפה: "אתם סומכים על ההורים שיהיו מספיק אחראים , אבל יש הורים שאינם אחראים ולכן יש צורך בנאמן קורונה, חיצוני למערכת, שגם יבצע את הבדיקות".
2 צפייה בגלריה
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
"אתם סומכים על ההורים, אבל יש הורים שאינם אחראים". תלמיד עם ערכת בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
(צילום: EPA)
דרגי המקצוע במשרדי הבריאות והחינוך הציגו צורך מקצועי לחייב אישור הורים לביצוע בדיקה ביום החזרה ללימודים לאחר החגים. לאחר בחינת הסוגיה מסר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי, כי אין מניעה משפטית לחייב הצגת אישור הורים לביצוע הבדיקה ביום החזרה לבית הספר, 30 בספטמבר. בהתאם לכך נכללה גם הוראה זו במסגרת תקנות החינוך שאושרו בקבינט הקורונה. עם זאת, בחלק מהגנים ובתי הספר הילדים יחזרו כבר יום לפני כן, לצהרונים.
פרופ' חגי לוין מאיגוד רופאי בריאות הציבור קרא בישיבה להפעיל לאלתר את מודל הכיתה הירוקה ולא להמתין לסיום הפיילוט. "ילדי ישראל לא יכולים לחכות לפיילוט של הכיתה הירוקה, הבידודים כיום גורמים יותר נזק מתועלת", אמר. "יש פתרונות מקצועיים מדויקים ומאוזנים יותר כדוגמת מגן חינוך כולל בדיקות מהירות וכיתה ירוקה. חייבים לאפשר לילדים להיבדק בבתי הספר, כולל הבדיקה לאחר סוכות. חייבים לקדם פתרונות ארוכי טווח בגישה קהילתית במקום להפיל את כל האחריות על ההורים והילדים".
משרד הבריאות ומשרד ראש הממשלה התעקשו לפני ההחלטה שתהיה חובה לבצע בדיקת אנטיגן, ואילו שרת החינוך יפעת שאשא ביטון סברה שעדיף לא להתנהל בשיח שמחייב את ההורים. בכל מקרה, רק מגיל שלוש תהיה חובה להציג אישור, ובמעונות היום לא תהיה חובה שכזו.
ב-ynet פורסם לראשונה על הדרישה לחייב קיום בדיקה ביתית כתנאי לכניסה לבתי הספר אחרי סוכות. גם לפני 1 בספטמבר התקיים מבצע אנטיגן, ובו נשלחו ערכות להורים, אך לאחר התייעצויות משפטיות אז לא הוצב תנאי זה של מתן אישורים.