אין בדיקה שלילית? אין לימודים: קבינט הקורונה אישר הבוקר (יום א') במשאל טלפוני כי ללא אישור על בדיקת אנטיגן שלילית, תלמידי גני הילדים ובתי הספר היסודיים לא יוכלו לחזור למערכת החינוך אחרי סוכות. מדובר בעליית מדרגה בניסיון להתמודד עם התפרצות הקורונה במערכת החינוך.
ההורים יצטרכו לחתום על הצהרה שלפיה ביצעו לילדיהם בדיקת קורונה מהירה מסוג אנטיגן, ותוצאת הבדיקה הייתה שלילית. היועץ המשפטי לממשלה אישר את הנוסח שהובא הבוקר להכרעת השרים. בוועדת החינוך אמרה מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד על ההנחיה החדשה כי "המורים והגננות הם לא סלקטורים, הם אמרו לי שזו גזירה שהם לא יכולים לעמוד בה".
2 צפייה בגלריה
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
ערכה של בדיקת אנטיגן בבית ספר בירושלים
תלמיד בית ספר בירושלים עם ערכת הבדיקה
(צילום: EPA)

משרד הבריאות ומשרד ראש הממשלה התעקשו שיהיה מדובר בחובה, ואילו שרת החינוך יפעת שאשא ביטון סברה שעדיף לא להתנהל בשיח שמחייב את ההורים. בכל מקרה, רק מגיל שלוש תהיה חובה להציג בדיקה, ובמעונות היום לא תהיה חובה שכזו.
בדברי ההסבר נכתב כי "תחילתו של גל התחלואה התמקד במספר מוקדי התפרצות מרכזיים, רובם בקרב אוכלוסיית הילדים. מאז, אחוז הילדים המאומתים נע בין 40%-55% מכלל המקרים החדשים היומי, כאשר אחוז הילדים החיוביים מקרב הילדים הנבדקים עומד כיום על 6.9%, נכון לשבוע שעבר".
עוד אישרו היום השרים כי פתיחת כיתה ביישוב אדום בניגוד לתקנות תהיה עבירה מינהלית ופלילית שעונשה קנס של 5,000 שקל לבעלי המוסד. לפי התקנות לימודים בבית הספר בכיתות ח' עד י"ב ביישוב אדום מותרים רק אם לפחות 70% מהתלמידים בכיתה מחוסנים. אחרת יש לקיים את הלימודים בזום.
2 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר ארזים בתל אביב
היום הראשון ללימודים בבית ספר ארזים בתל אביב
ההורים יצטרכו לחתום. בית הספר ארזים בתל אביב
(צילום: רויטרס)
ב-ynet פורסם לראשונה על הדרישה לחייב קיום בדיקה ביתית כתנאי לכניסה לבתי הספר. גם לפני 1 בספטמבר התקיים מבצע אנטיגן, ובו נשלחו ערכות להורים, אך לאחר התייעצויות משפטיות אז לא הוצב תנאי זה של מתן אישורים. מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד טענה לאחר ההכרזה על מבצע "אנטיגן 2" כי מדובר בבזבוז כסף.
הפעם, בניגוד לימים שלפני החופש הגדול, מגן דוד אדום יקבל את האחריות על חלוקת הערכות במקום עובדי בתי הספר, וכל רשות מקומית תקבע היכן יחולקו הבדיקות בנוסף לעמדות הדיגום הרגילות. הורים לבני ובנות 12-3 צפויים לקבל את הזימון בקרוב ויתבקשו לבדוק את ילדיהם ב-29 בספטמבר.
בעקבות המבצע הקודם טענו מנהלים ומורים כי יש גם הורים שלא ידווחו על תוצאות אמת כדי להימנע מבידודים, ויסתירו את התוצאה החיובית של ילדיהם. עם זאת, במשרדי החינוך והבריאות ראו במבצע הראשון כהצלחה, משום שמבחינתם כל תלמיד מאומת שלא ייכנס לבית הספר או לגן הוא רווח נקי - ומבחינתם ההורים גילו אחריות ושיתפו פעולה.
עם זאת במשרדי הממשלה חוששים כי החזרה מחופשת סוכות, אחרי מפגשים עם המשפחה המורחבת ובילויים המוניים, תוביל להתגברות התחלואה - ומתייחסים לסיום תקופת החגים באותה הדריכות כמו אל פתיחת שנת הלימודים.