4 צפייה בגלריה
מחאה מול שגרירות רוסיה בעקבות המלחמה עם אוקראינה
מחאה מול שגרירות רוסיה בעקבות המלחמה עם אוקראינה
המחאה מול שגרירות רוסיה
(צילום: AFP)
שגרירות רוסיה בישראל פרסמה הערב (יום ראשון) פוסט שאלות-תשובות מפורט במענה לביקורת שהופנתה כלפי מוסקבה בישראל ובעולם. השגרירות הרוסית התייחסה גם לחשש הישראלי מהפסקת התיאום הביטחוני בין צה"ל לצבא רוסיה בכל הקשור לסוריה, והבטיחה כי "המנגנון הוכח כיעיל - וימשיך לעבוד".
לפי השגרירות, "אנחנו לוקחים בחשבון את הדאגות הלגיטימיות של ישראל ושומרים על קשר הדוק עם עמיתינו הישראלים. אנחנו לא רוצים שישתמשו בשטח סוריה כדי לפעול נגד ישראל או נגד כל מדינה אחרת".
הפוסט של השגרירות פורסם אחרי ההפגנות שהתקיימו מול בניין השגרירות בתל אביב, כמחאה נגד המלחמה באוקראינה. השגרירות, שלא משיבה לשאלות של עיתונאים ישראלים, התייחסה גם לתגובה הישראלית למלחמה ומסרה כי "אנחנו מביעים תקווה שישראל תנקוט גישה חכמה ודיפלומטית, ותתייחס בהבנה הראויה לסיבות שהניעו את ההנהגה הרוסית להחליט על המבצע הצבאי - במיוחד ההגנה על האזרחים בדונבאס והדה-נאציפיקציה של אוקראינה".

4 צפייה בגלריה
תיעוד מתקיפת צה''ל בסוריה
תיעוד מתקיפת צה''ל בסוריה
שריפה בנמל לטקיה אחרי תקיפה ישראלית בסוריה. ארכיון
(צילום: EPA)
לפי השגרירות הרוסית, "לרשות עמיתינו הישראלים עומדים חומרים רלוונטיים שמסייעים להם להבין טוב יותר את עמדתנו. הם כוללים את העדויות להאשמת ההנהגה הצבאית-פוליטית באוקראינה בפשעי מלחמה". כמו כן, ציינה השגרירות "פשעים נגד האנושות, הפרת זכויות אדם, אפליה, פשעי מלחמה וטיהור אתני שבוצעו על-ידי ממשלת אוקראינה בדונבאס". הקהילה הבינלאומית, נדגיש, דחתה טענות אלה, ובמערב טוענים שרוסיה מפיצה מידע כוזב במטרה להצדיק את המבצע הצבאי באוקראינה.
על כך שישראל הציעה לתווך בין אוקראינה לרוסיה נמסר כי "בנט הציע את שירות התיווך בישראל כדי להפסיק את פעולות האיבה. פוטין הודיע לו כי המשלחת הרוסית נמצא בעיר גומל בבלארוס ומוכנה למו"מ עם קייב". השגרירות הרוסית גם טענה כי מטרת המבצע היא לא לכבוש את אוקראינה.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ראש הממשלה נפתלי בנט עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
פגישת בנט ופוטין בסוצ'י באוקטובר
(צילום: AP)
בצהריים שוחח ראש הממשלה נפתלי בנט עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מלשכתו של בנט נמסר כי "השניים שוחחו על המצב בין רוסיה לאוקראינה". סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס דיווחה כי לפי הקרמלין, השיחה הייתה ביוזמת ישראל, וכי בנט הציע בה לתווך במגעים בין רוסיה לאוקראינה. השיחה בין השניים התקיימה לפני שאוקראינה הודיעה שיתקיימו שיחות עם רוסיה בגבול עם בלארוס. ארה"ב עודכנה בשיחה של בנט עם פוטין לפני שהתקיימה וגם אחריה.
בנט יצא מישיבת הממשלה כדי לקיים את השיחה וחזר אחרי 40 דקות. גורם מדיני אמר כי בנט הביע את דאגתו מהמצב באוקראינה, ומהאפשרות שהלחימה תחריף ותביא לנזק הומניטרי רב. פוטין אמר כי הוא נכון למשא ומתן. ראש הממשלה ציין כי "ישראל מוכנה לסייע ככל שתתבקש ובכל עת ביישוב המשבר ובקירוב הצדדים, נוכח מעמדה המיוחד אשר מאפשר לה להשיג אוזן קשבת מכולם". שני המנהיגים סיכמו לשמור על קשר רציף בין רוסיה לישראל.
4 צפייה בגלריה
איילת שקד בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
איילת שקד בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
האריכה בחודשיים את אישור שהייתם של תיירים מאוקראינה. שקד
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
בפתח ישיבת הממשלה הודיע בנט כי ישראל תשלח לאוקראינה מטוס עם 100 טונות של סיוע הומניטרי. ראש הממשלה אמר כי יועברו לאוקראינה בין היתר ערכות לטיהור מים, ציוד רפואי ותרופות, אוהלים, שמיכות ושקי שינה. במשרד החוץ נערכים להכנת המטוס, שצפוי לצאת מישראל ביום שלישי לבירת פולין ורשה. הציוד צפוי לעבור מנמל התעופה בוורשה למעבר הגבול בין פולין לאוקראינה באמצעות משאיות, ויימסר לרשויות האוקראיניות בידי אנשי שגרירות ישראל.
"זוהי הרוח והמסורת שלנו כעם, תמיד להושיט יד ולסייע בעת צרה. אני גאה בכך", אמר בנט. "במקביל, משרד החוץ ועובדיו עושים לילות כימים על מנת לסייע לישראלים שנמצאים בגבול ורוצים לצאת משם הביתה. בשם אזרחי ישראל, אני מביע תקווה שהסכסוך הזה ייפתר במהרה ושהמלחמה הזו לא תתפתח עוד יותר. כולנו מתפללים לשלומם ולביטחונם של אזרחי אוקראינה".
בתוך כך, שרת הפנים איילת השקד החליטה להאריך בחודשיים את אישור שהייתם של תיירים מאוקראינה. "החלטתי לאפשר לתיירים מאוקראינה השוהים בישראל כדין ומעוניינים להאריך כרגע את שהותם לקבל הארכה של חודשיים, בתקווה כי המצב באוקראינה יחזור לסדרו בהקדם", אמרה שקד. "אין צורך להגיע ללשכות, זה יקרה באופן גורף".

סיון חילאי השתתפה בהכנת הכתבה.