1 צפייה בגלריה
פרופ' גולדרייך, היועמ"ש מנדלבליט והשרה שאשא ביטון
פרופ' גולדרייך, היועמ"ש מנדלבליט והשרה שאשא ביטון
פרופ' גולדרייך, היועמ"ש מנדלבליט והשרה שאשא ביטון
(צילום: אלכס קולומיסקי, מוטי קמחי, מתוך ויקיפדיה)
בזמן שבמשרד החינוך כבר פרסמו הנחיות להצעת מועמדים להענקת פרס ישראל לשנת תשפ"ב, נדמה כי עדיין לא נאמרה המילה האחרונה בכל הקשור להחלטה לשלול את הפרס מאחד הנבחרים בשנת תשפ"א. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט קבע בתגובה לעתירה שהוגשה לבג"ץ כי יש להעניק לפרופ' עודד גולדרייך את פרס ישראל.
בפברואר השנה קבעה ועדת השופטים של פרס ישראל פה אחד להעניק ביום העצמאות את הפרס לפרופ' גולדרייך על תרומות מעמיקות ופורצות דרך בתחומי מחקריו. שר החינוך באותה התקופה יואב גלנט ביטל את ההחלטה עקב תמיכה לכאורה של מדען המחשב בתנועת החרם על ישראל BDS. בעקבות כך הוגשה עתירה ראשונה לבג"ץ, ואז החליטו השופטים להעביר את הנושא לפתחה של שרת החינוך המכהנת יפעת שאשא ביטון.
גם שאשא ביטון החליטה בחודש שעבר למנוע את הענקת הפרס לפרופ' גולדרייך. שרת החינוך הסבירה כי "ההחלטה נובעת מחתימתו על עצומה הקוראת להחרים את אוניברסיטת אריאל. מטרתו העיקרית של פרס ישראל היא לעודד יצירה ישראלית, מצוינות ומחקר. קריאה לחרם על מוסדות אקדמיים בישראל, חותרת תחת מטרה זו, שכן היא מבקשת לגדוע את היצירה, המגוון וחופש הדעות".
לשיטתה של השרה שאשא ביטון, מדובר במקרה חריג המצדיק את ביטול הפרס חרף הישגיו המקצועיים הבולטים והמרשימים של פרופ' גולדרייך בתחום מחקרו: "כשרת החינוך ויו"ר המל"ג, אינני יכולה להעניק את פרס ישראל על הישגים אקדמיים, מרשימים ככל שיהיו, למי שקורא לחרם על מוסד אקדמי ישראלי", ציינה אז שאשא ביטון.

ועדת השופטים להענקת פרס ישראל עתרה לבג"ץ נגד שרת החינוך. בתגובת המדינה לעתירה, קובע היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט כי "על יסוד פסיקתו של בית המשפט הנכבד בנושא, החלטת שרת החינוך לדחות את המלצתה של ועדת השופטים להעניק את פרס ישראל בתחום חקר המתמטיקה, חקר מדעי המחשב לפרופ' גולדרייך, אינה נתמכת בתשתית הראייתית הדרושה לשם כך בהתאם לאמות המידה המחמירות שקבע בית משפט נכבד זה לעניין התחשבות בשיקולים 'חיצוניים'.
"לפיכך, החלטה זו אינה יכולה אפוא לעמוד מבחינה משפטית, ויש מקום ליתן סעד שיורה על אישור המלצתה של ועדת השופטים כך שפרס ישראל לשנת התשפ"א בתחום חקר המתמטיקה, חקר מדעי המחשב, יוענק לפרופ' גולדרייך, כפי שקבעה ועדת השופטים המקצועית.
עוד נאמר בתגובת המדינה: "כן תוזכר הצהרת המדינה, במסגרת העתירה הקודמת, כי ככל שלבסוף יוחלט על הענקת פרס ישראל לפרופ' גולדרייך, בין אם בהחלטה מלכתחילה של שר/ת החינוך ובין אם בעקבות הכרעה שיפוטית, הפרס יוענק לו בטקס פרסי ישראל הקרוב, לשנת התשפ"ב, או במועד לפני כן, שלא במסגרת הטקס השנתי של פרסי ישראל, לפי בחירתו של פרופ' גולדרייך".
שרת החינוך שאשא ביטון מסרה בתגובה להודעת היועץ המשפטי לממשלה: "משום שבית המשפט בחר להעביר אליי את ההכרעה, אני מקווה שיכבד את הכרעתי. נימקתי את עמדתי בצורה ברורה: מי שקורא להחרים מוסד אקדמי בישראל אינו ראוי לפרס ישראל על הישגים אקדמיים".
בהכנת הכתבה השתתף מאיר תורג'מן