בבסיס הבקו"ם בתל השומר החל היום (ב') גיוס ראשון של 120 חיילים מהמגזר החרדי, בצל גל פניות של אלפי חרדים שביקשו להשתתף במאמץ המלחמתי. מדובר במתגייסים שייחשבו כבר מההתחלה למשרתי מילואים, יעברו טירונות 02 שנמשכת שבועיים ולאחר מכן יופנו למקצועות הרפואה הבסיסיים, לנהיגה ועוד. לפחות בחלקם, מדובר בחרדים בעלי ניסיון בתחום ההצלה והרפואה הדחופה והם ישתלבו במהירות כתומכי לחימה במערכה זו.

הכותרת
כלי הסברה או שירות לטרור: הדילמה הישראלית עם אל ג'זירה
26:01
בין אלו שהגיעו הבוקר לבקו"ם נמנה גם איציק בן ה-40, תושב בני ברק ואב לשישה. הוא סיפר בריאיון במשדר ynet live כי הוא עובד סוציאלי וכי תמיד חש צורך "להיות חלק מהמערך הזה", כלומר הצבא. לדבריו, מאז פרוץ המלחמה ניסה לעזור ולסייע: "הרגשתי צורך לעשות יותר. פתאום קיבלתי מידע שיש אפשרות (להתגייס), אז אמרתי 'טוב, נלך על זה'".
כשנשאל מה חשבה על כך אשתו הוא השיב כי היא כבר ידעה שהיה לו רצון להשלים שירות צבאי כלשהו: "ברגע שקיבלתי את הלינק לקישור, אפילו לא חיכיתי דקה. באותו רגע שלחתי, ועניין של שבוע וחצי ואני כבר עומד פה". הוא מגיע מבלי לדעת מה תהיה המשימה שתוטל עליו כחייל: "אין לי מושג מה אני הולך לעשות פה".

1 צפייה בגלריה
מה יהיה גורלו של חוק הפטור מגיוס שהממשלה תכננה לקדם לפני פטור המלחמה? חרדים בבקו"ם, ארכיון
מה יהיה גורלו של חוק הפטור מגיוס שהממשלה תכננה לקדם לפני פטור המלחמה? חרדים בבקו"ם, ארכיון
מה יהיה גורלו של חוק הפטור מגיוס שהממשלה תכננה לקדם לפני פטור המלחמה? חרדים בבקו"ם, ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
איציק מדגיש כי למרות שמשפחתו מעודדת אותו, ההחלטה להתגייס עדיין מורכבת בשל החברה שממנה הוא מגיע והעיר שבה הוא מתגורר: "זה לא קל לקבל את זה. אני מקווה שזה יעבור בשלום". הוא נשאל גם אם הוא סבור שהגיוס הנוכחי עשוי לשנות במעט את השיח בכל הנוגע לגיוס חרדים – לפני פרוץ המלחמה הממשלה עוד תכננה לקדם חוק שיעניק להם פטור נרחב מגיוס – והוא השיב: "זה יכול ליצור הבנה שיש איזושהי אפשרות, אבל צריך לחשוב טוב מה באמת הדרך הנכונה לעשות את זה".
מנתוני אגף כוח אדם בצה"ל עולה כי מאז תחילת המלחמה פנו כ-3,000 חרדים בבקשה להתנדב לצבא, 2,100 מהם כבר מילאו שאלונים וגילו רצינות. צה"ל בוחן כל מועמד לפי התאמתו בטווח הזמן המיידי. לשם השוואה, בשנה רגילה מתגייסים 1,200 חרדים לצה"ל.
מתנדבים חרדים, כך הוחלט, יוכלו להתגייס גם כדי לשמש כ"ידיים עובדות" בסיסיות. הם לא יעברו טירונות, אלא תהליך של צו ראשון ותהליך חיול מהיר. אותם צעירים יתגייסו למקומות שצה"ל זקוק להם באופן מיידי ולתפקידים שאין צורך בטירונות. הם יסייעו בין היתר בנושא הלוויות נופלים ונרצחים, ליווי משפחות נפגעים ובתפקידים באגף הלוגיסטיקה.