השר ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ קרא להקדים את הבחירות ולקיימן כבר בספטמבר. חבר קבינט המלחמה, שנשא הערב (יום ד') הצהרה לתקשורת בחדר סיעתו בכנסת, אמר כי תאריך בחירות מוסכם בספטמבר יאפשר להמשיך בלחימה, ו"ימנע את הקרע בעם". גורמים פוליטיים בכירים: גנץ הציע בשבועיים האחרונים - תאריך בחירות מוסכם בתמורה לפשרה על חוק הפטור הגיוס, בליכוד סירבו. במפלגתו של גנץ מכחישים שנעשתה פנייה.

2 צפייה בגלריה
נתניהו וגנץ. יו"ר המחנה הממלכתי דורש בחירות בספטמבר
נתניהו וגנץ. יו"ר המחנה הממלכתי דורש בחירות בספטמבר
נתניהו וגנץ. יו"ר המחנה הממלכתי דורש בחירות בספטמבר
(צילום: EPA, יואב דודקביץ')
בפתח דבריו אמר גנץ: "דווקא בעת הזו, עם כל הקשיים, עלינו להתאמץ ולשמור על אחדותנו. לא לשים את המחלוקות בצד, אלא לדאוג לנהל אותן באופן שיאפשר לנו להמשיך להילחם יחד. מה שקורה במסדרונות השלטון וברחובות מסוכן צריך להיעצר. אסור לנהוג בחוסר רגישות כלפי משפחות החטופים ונכון היה להיענות לבקשתן לבטל את פגרת הכנסת".
גנץ הוסיף: "אסור לערוך השוואות בין מפגינים לשונאינו. את שונאינו צריך להשמיד, לאחים צריך להקשיב". הוא פנה למשפחות החטופים, ואמר: "אני מרכין את ראשי על כך שלא החזרנו אותם עדיין הביתה. ראש הממשלה חייב להתבטא בנושא באופן ברור, לחזק אותן ולדאוג שכל חברי הקואליציה מתייחסים אליהן באופן הולם".
הוא הדגיש: "חבריי ואני לא נשב בממשלה שלא תפעל באמת להשיב את החטופים. הרצון שלנו להחזיר אותם הביתה אינו נקודת חולשה אלא מקור עוצמה. כשאנחנו מנהלים מלחמה מורכבת וארוכה כל כך, עלינו להסתכל על התמונה הרחבה ויש לנו אתגרים רבים בכלל ובימים אלו בפרט".
הוא קרא, כאמור, לקיים בחירות כבר בספטמבר. "הציבור חייב לדעת שבקרוב נחזור ונבקש את אמונו, שלא נתעלם מאסון 7 באוקטובר ומה שקדם לו. לכן עלינו להגיע לתאריך בחירות מוסכם במהלך חודש ספטמבר, לקראת שנה למלחמה". לדבריו, "מועד בחירות מוסכם כזה ישאיר לנו זמן כדי להמשיך במאמץ הביטחוני, וזה יאפשר לאזרחי ישראל גם לדעת שנחדש בקרוב את האמון ביננו. זה ימנע את הקרע בעם".
2 צפייה בגלריה
מחסומים מסביב למעון ראש הממשלה בירושלים
מחסומים מסביב למעון ראש הממשלה בירושלים
גדרות שהוצבו היום מחוץ למעון נתניהו בירושלים. "חייבים לשמור על החוק וכללי המשחק"
(צילום: לירן תמרי )
בליכוד הגיבו לדבריו של גנץ שקרא לבחירות, ומסרו: "ברגע גורלי למדינת ישראל ובעיצומה של מלחמה, בני גנץ חייב להפסיק לעסוק בפוליטיקה קטנה רק בגלל התפרקות מפלגתו. בחירות עכשיו יביאו בהכרח לשיתוק, פילוג, פגיעה בלחימה ברפיח ופגיעה אנושה בסיכויים לעסקת חטופים. הממשלה תמשיך עד השגת כל מטרות המלחמה".
גם ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד הגיב לדבריו של גנץ: "מדינת ישראל לא יכולה לחכות עוד חצי שנה עד שהממשלה הגרועה, המסוכנת והכושלת בתולדות המדינה תלך הביתה. הממשלה הזו צריכה ללכת הביתה מוקדם ככל האפשר כדי שנוכל להחזיר את החטופים, להחזיר לביתם את המפונים, לנצח את החמאס ולוודא שמישהו מטפל במעמד הביניים הישראלי".
יו"ר הימין הממלכתי גדעון סער, שהתפטר לאחרונה מהממשלה לאחר שסירב להצטרף לקבינט המלחמה תמורת תמיכה בחוק הפטור מגיוס, הגיב לדבריו של גנץ, ובחשבון ה-X שלו כתב: "השר גנץ הוא שותף לקבינט המלחמה הכושל וחסר הרעיונות שקלע את ישראל למבוי סתום במלחמה. בדבריו הערב לא נאמר דבר לגבי הדרך לפתור את האתגרים: איך מכריעים את המלחמה בחמאס ואיך מחזירים את החטופים? מה חייב להשתנות בטיפול בסיוע ההומניטרי? מתי תשתנה המציאות בגבול הצפון ומתי יחזרו המפונים לבתיהם? בשביל סיסמאות חלולות אין צורך לכנס הצהרה חגיגית לתקשורת. שמענו כאלה מספיק".
יאיר גולן, שצפוי להתמודד לראשות מפלגת העבודה, התייחס גם הוא לדבריו של גנץ, ובחשבון ה-X שלו כתב: "דבריו של גנץ הערב לא מותירים יותר ספק: בבחירה בין הצלת מדינת ישראל לבין הצלת ממשלת האסונות של נתניהו – גנץ בחר באופציה השנייה – ולא בפעם הראשונה. כמה טרגי שמי שהתיימר להיות אלטרנטיבה לאיש שהביא עלינו את טבח ה-7 באוקטובר הפך להיות החיקוי החיוור שלו. אזרחי ישראל ראויים ליותר מזה".
גנץ גינה מוקדם יותר כאמור את האלימות בהפגנה הסוערת אמש, ומוקדם יותר מסר: "אסור לנו לקבל אלימות משום צד, אסור לקבל התעלמות מהנחיות המשטרה ופריצת מחסומים כפי שראינו אתמול בלילה בירושלים. מחאה היא לגיטימית, הכאב גם הוא מובן, אבל על החוק וכללי המשחק חייבים לשמור. אנו אחים, עם אחד, באחד מרגעיו הקשים - אסור לנו לחזור ל-6/10".