אנשי ממשל ביידן לא יפגשו את שר האוצר בוושינגטון - וכעת הם שוקלים לאסור לחלוטין את הגעתו למדינה: בכירים אמריקנים אמרו אמש (שבת) כי משרד החוץ בארצות הברית שוקל למנוע את כניסתו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' למדינה, בעקבות דבריו לפיהם "צריך למחוק את חווארה". הנושא נמצא בבחינה של הגוף שאחראי על אשרות כניסה לארצות הברית.
במשרד החוץ האמריקני התקבלו כמה פניות של ארגונים יהודיים, שטענו שלפי חוקי ההגירה בארצות הברית, יש למנוע כניסה של אנשים שמסיתים לגזענות ואלימות. עם זאת, בכיר אמריקני העריך שבסופו של דבר בוושינגטון לא ימנעו את כניסתו של סמוטריץ'. במקביל יש לחצים כבדים על הבונדס, שבכנס שלו בוושינגטון אמור סמוטריץ' לנאום, לבטל את הזמנתו של שר האוצר כדי למנוע את המבוכה.
אמש התייחס לדיווח לפיו שגריר ארצות הברית בירושלים טום ניידס אמר כי הוא "היה רוצה לזרוק את סמוטריץ' מהמטוס" - ציטוט שניידס הכחיש שאמר, וכתב בטוויטר: "אני משוכנע ששגריר ארה"ב לא התכוון להסית להרג שלי כשהוא אמר שצריך לזרוק אותי מהמטוס, בדיוק כפי שאני לא התכוונתי לפגיעה בחפים מפשע כשאמרתי שצריך למחוק את חווארה. אנשים משתמשים לפעמים בביטויים קשים שהם לא מתכוונים אליהם כפשוטם כדי להעביר מסר חריף. זה קורה לכולם".
1 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים במשרד האוצר
מסיבת עיתונאים במשרד האוצר
סמוטריץ'. יישאר מחוץ לוושינגטון?
(צילום: רפי קוץ)
במכתב שהועבר לשגריר ארצות הברית בישראל נכתב כי "סמוטריץ' הוא לא רק פושע מלחמה אלא מסית לג'נוסייד - ולכן לא רק צריך למנוע ממנו ויזה, אלא יש להכניסו באופן קבוע לרשימת הסנקציות".
השדולה הפרו-ישראלית שמזוהה עם השמאל, ג'יי סטריט, אמרה שעל ממשל ביידן לבחון מחדש את אשרת הכניסה של סמוטריץ' לנוכח התבטאותו שמהווה הפרה חמורה של זכויות אדם. ארגונים נוספים שקראו להחרמתו של סמוטריץ' הם קבוצת "רבנים למען זכויות אדם", שטענו כי יש "למנוע את כניסתו לארה"ב של אדם שמסית לפעילות טרור בכוונה לגרום לפציעה חמורה או למוות".
לדבריהם, "הערותיו של סמוטריץ' מסוכנות אפילו יותר כעת, לאחר סיפוח דה-יורה של ישראל של הגדה המערבית, סיפוח שהפך את סמוטריץ' למושל השטח עם פיקוח רחב על רוב תחומי המינהל האזרחי".
במהלך הלילה, התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לדברים שאמר סמוטריץ', ואמר כי "חשוב ששר האוצר סמוטריץ' הבהיר שלא הייתה לו שום כוונה לפגיעה בחפים מפשע או לענישה קולקטיבית. אני מכיר את עמדותיו והן השתקפו בהבהרתו. אף אחד מאיתנו לא חף מטעויות, כולל לא דיפלומטים זרים". נתניהו הוסיף כי "המדיניות של ישראל ברורה: להילחם בתקיפות בטרוריסטים ובתומכי טרור, להימנע מפגיעה בחפים מפשע ומענישה קולקטיבית. עד לרגע זה הרשות הפלסטינית לא גינתה את רצח שני האחים הנפלאים, יגל והלל יניב ז"ל, וצר לי שיש בקהילה הבינלאומית מי שמיהרו לגנות את ישראל אך עדיין לא דרשו גינוי נדרש זה מהרשות הפלסטינית".

בשבוע שעבר כינה דובר מחלקת המדינה של ארה"ב את הצהרת סמוטריץ' על חווארה "חסרת אחריות, פוגענית ומגעילה", וביום חמישי הבהיר הבית הלבן רשמית כי יו"ר הציונות הדתית לא ייפגש עם מקבילתו האמריקנית ג'נט ילן או עם אף גורם בממשל בארה"ב.
סמוטריץ' יגיע היום לוושינגטון לראשונה מאז מונה לתפקידו בממשלה החדשה, וישתתף בכנס השנתי של הבונדס, החברה הממשלתית לגיוס כספים מיהדות התפוצות. בתחילת השבוע, אחרי רצח האחים הלל ויגל יניב מהר ברכה בחווארה, עורר השר סמוטריץ' סערה כשעשה "לייק" לציוץ של סגן ראש מועצת שומרון דוד (דוידי) בן ציון שבו כתב "את הכפר חווארה צריך למחוק היום" בזמן שמתפרעים יהודים הציתו בתים וכלי רכב בעיירה הפלסטינית.
ביום רביעי נשאל השר סמוטריץ' על תמיכתו בפוסט של סגן ראש מועצת שומרון, ואמר: "למה עשיתי לייק לציוץ? כיוון שאני חושב שאת הכפר חווארה צריך למחוק". אחר כך אמר שר האוצר: "המדינה היא זו שצריכה למחוק את חווארה". בהמשך, למרות הדברים המפורשים שעוררו סערה, הוא ניסה להסביר בציוץ: "בדבריי לא התכוונתי למחוק את הכפר חווארה אלא רק לפעול באופן ממוקד נגד המחבלים ותומכי הטרור בתוכו ולגבות מהם מחיר כבד כדי להשיב את הביטחון לתושבי האזור".
פורסם לראשונה: 20:06, 04.03.23