3 צפייה בגלריה
שר האוצר סמוטריץ' ונשיא ארה"ב ביידן
שר האוצר סמוטריץ' ונשיא ארה"ב ביידן
שר האוצר סמוטריץ' ונשיא ארה"ב ביידן
(צילום: נדב אבס, AFP)
שר האוצר יגיע לביקור בוושינגטון, יחלוף על פני הבית הלבן - אך לא יורשה להיכנס אליו. אחרי שדובר מחלקת המדינה של ארה"ב נד פרייס כינה "חסרת אחריות, פוגענית ומגעילה" את הצהרת שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' "למחוק את חווארה", הודיע אמש (חמישי) הבית הלבן רשמית כי יו"ר הציונות הדתית לא ייפגש עם מקבילתו האמריקנית ג'נט ילן או עם אף גורם בממשל בארה"ב.
השר סמוטריץ' יגיע ביום ראשון לוושינגטון לראשונה מאז מונה לתפקידו בממשלה החדשה, וישתתף בכנס השנתי של הבונדס, החברה הממשלתית לגיוס כספים מיהדות התפוצות. בתחילת השבוע, אחרי רצח האחים הלל ויגל יניב מהר ברכה בחווארה, עורר השר סמוטריץ' סערה כשעשה "לייק" לציוץ של סגן ראש מועצת שומרון דוד (דוידי) בן ציון שבו כתב "את הכפר חווארה צריך למחוק היום" בזמן שמתפרעים יהודים הציתו בתים וכלי רכב בעיירה הפלסטינית.

ביום רביעי נשאל השר סמוטריץ' על תמיכתו בפוסט של סגן ראש מועצת שומרון, ואמר: "למה עשיתי לייק לציוץ? כיוון שאני חושב שאת הכפר חווארה צריך למחוק". אחר כך אמר שר האוצר: "המדינה היא זו שצריכה למחוק את חווארה". מחלקת המדינה האמריקנית גינוי חריף לדבריו של סמוטריץ', ודובר המחלקה נד פרייס אמר כי "מדובר בהתבטאות בלתי אחראית ודוחה, היא מגיעה לכדי הסתה ואלימות". הוא אף קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לגנות את דברי השר.
דוברת המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב סירבה אמש לציין בהתייחס לשאלות ynet האם ההחלטה התקבלה בגלל התבטאויותיו האחרונות של שר האוצר, שאף קרא לארה"ב "לא להתערב בעניינינו הפנימיים" על רקע המחלוקות בסוגיית המהפכה המשפטית, והאם התקבלה בקשה מצד סמוטריץ' ואנשיו לפגישות עם בכירים אמריקנים. כך או כך, מדובר באיתות ברור מצד ממשל ביידן שלאמירות השר יש מחיר.
3 צפייה בגלריה
מתנחלים הציתו אש בחווארה בעקבות הפיגוע
מתנחלים הציתו אש בחווארה בעקבות הפיגוע
הפרעות בחווארה
3 צפייה בגלריה
סמוטריץ' סימן לייק בציוץ התומך באלימות בחווארה
סמוטריץ' סימן לייק בציוץ התומך באלימות בחווארה
ה"לייק" שעשה השר סמוטריץ' לציון של סגן ראש מועצת שומרון
בימים האחרונים הולכת וגוברת המחאה בקרב הארגונים היהודיים בארה"ב לקראת ביקור שר האוצר בוושינגטון. ג'יי סטריט, ועידת הנשיאים ואיגוד הקהילות הרפורמיות קראו לממשל ביידן להחרים את סמוטריץ' ולא לאשר לו אשרת כניסה בעקבות התבטאויותיו על חווארה ועמדותיו הקיצוניות נגד מיעוטים וקהילת הלהט"ב.
UnXeptable - תנועת המחאה של הישראלים בארצות הברית - מארגנת הפגנה מחוץ לכנס שבו ינאם סמוטריץ' בוושינגטון, ב-12 במרץ.
הקריאות הללו מצטרפות לאמירות דומות שעלו מהשטח בחודשים האחרונים. Americans for Peace Now, השלוחה האמריקנית של "שלום עכשיו", הפיצה עצומה שקוראת לביידן להכריז על סמוטריץ' כאישיות לא רצויה במדינה, ותוך פחות מיממה גייסה יותר מ-1,100 חתימות.
במקביל, יותר מ-330 רבנים ומנהיגי קהילות יהודיות ברחבי המדינה, בהם מנהיגי הקהילות הקונסרבטיביות והרפורמיות הגדולות ביותר באזור וושינגטון הבירה, שיקגו ולוס-אנג'לס, הצהירו כבר כי יחרימו את מנהיגי הציונות הדתית בממשלה החדשה, ולא יאפשרו להם לבקר בקהילותיהם או לדבר בבתי הכנסת שלהם.
גם בעולם הערבי ממשיכים לגנות את סמוטריץ' על דבריו. משרד החוץ במצרים פרסם הודעה שבה נכתב: "אמירות אלו מייצגות הסתה מסוכנת לאלימות שאינה מתקבלת על הדעת וזאת בניגוד לערכי המוסר. מדובר באמירות חסרות אחריות שמצופה להיות לבעל תפקיד בכיר".
עוד קראו בקהיר: "להפסיק את פעולות ההסתה נגד הפלסטינים ולעצור את הצעדים החד-צדדיים על-מנת להגיע לרגיעה בין הצדדים ובשביל להכין את הקרקע לקראת חידוש תהליך השלום על בסיס עקרון פתרון שתי המדינות".
במשרד החוץ של איחוד האמירויות אמרו אתמול: "מדובר בהצהרות גזעניות של שר האוצר הישראלי". הודעת הגינוי ציינה את חשיבות קידום ערכי הסובלנות והדו-קיום, כחלק מהמאמצים לצמצם את ההסלמה וחוסר היציבות באזור.
מטעמו של סמוטריץ' נמסר בתגובה: "שר האוצר נוסע להשתתף באירוע השנתי של ארגון הבונדס שיתקיים בארה"ב". בסביבת השר ציינו כי הוא לא ביקש להיפגש עם בכירים אמריקנים. סמוטריץ' אף פרסם הבהרה בעקבות דבריו וציין: "למען הסר ספק, בדבריי לא התכוונתי למחוק את הכפר חווארה אלא רק לפעול באופן ממוקד נגד המחבלים ותומכי הטרור בתוכו ולגבות מהם מחיר כבד כדי להשיב את הביטחון לתושבי האזור".
בתגובת לפניית ynet נמסר מהבית הלבן: "הבהרנו את השקפתנו - אנחנו מתנגדים להצהרות או לפעולות של כל צד שמחריפות את המתחים. אנחנו עדיין מודאגים מאוד מהאלימות המתמשכת באזור. אנו קוראים לישראל ולרשות הפלסטינית להגן מפני אובדן נוסף של חיי אזרחים".
בהכנת הכתבה השתתף