גדעון להנגהל, אביו של יואל להנגהל (18) שנדקר למוות בסוף השבוע בקריית שמונה, האשים היום (שלישי) כי בנו נרצח על רקע גזעני. "יואל הוא קורבן של גזענות, ישראלי ותיק לא היה נרצח בסיטואציה הזאת", אמר אבי המשפחה שמשתייכת לקהילת בני המנשה ועלתה לפני פחות משנה מהודו. במשטרה מציינים בתגובה כי נכון לעכשיו אין ראיות שתומכות בהאשמות של משפחת הקורבן.
במסגרת חקירת הרצח עצרה המשטרה שמונה חשודים. שניים מהם, צעירים בני 18 שאחד מהם חייל, נמצאים במעצר מאחורי סורג ובריח. במקביל, שישה עצורים בני 13 עד 15 שוחררו לבתיהם. חוקרי היחידה ללוחמה בפשיעה (יל"פ) במרחב כינרת במחוז הצפוני גבו עדויות של עשרות עדי ראייה שנכחו במסיבה, כמה מהם חבריו של המנוח שנמנים גם הם עם קהילת בני המנשה, ואחרים צעירים שבילו באירוע.
מהחקירה עלה כי הצעיר הגיע עם חברתו ושני זוגות נוספים לבילוי בקריית שמונה. עדים שנכחו בזירה סיפרו כי להנגהל שתה משקה אלכוהולי והיה שיכור. בשלב מסוים חשה חברתו ברע, והוא ניסה לאושש אותה. כמה נערים שהיו במקום במסיבת יום הולדת סמוכה שהתקיימה במועדון, הבחינו במתרחש וחשדו כי להנגהל תוקף את חברתו ומסמם אותה. הנערים התקשרו למוקד 100 ולמקום הגיעה ניידת סיור של המשטרה. השוטרים בדקו את טענות הנערים, הסיקו כי מדובר בחוסר הבנה - הרגיעו את הרוחות ועזבו את המקום.
לפי עדי ראייה, בשלב מסוים הצעיר זעם על הנערים שהזעיקו משטרה ואיים עליהם, ובעקבות כך גרם נזק למכונית חונה. להנגהל, שהיה אמור להתגייס בקרוב לצה"ל, נפצע קשה מהדקירה ובהמשך נקבע מותו בבית החולים זיו בצפת.
4 צפייה בגלריה
יואל להנגהל בחג החנוכה
יואל להנגהל בחג החנוכה
יואל להנגהל
(באישור המשפחה)
4 צפייה בגלריה
גדעון ובת שבע להנגהל
גדעון ובת שבע להנגהל
ההורים גדעון ובת שבע להנגהל
(צילום: שרון צור)
ההורים גדעון ובת שבע ספונים בדירתם הקטנה ברחוב הציפורן בנוף הגליל, ממעטים לדבר, מרבים לשתוק ובוהים ברצפה בכאב ובתסכול בעקבות האסון. יואל, בנם הבכור, היה לדבריהם גאוות המשפחה, תלמיד מוערך בישיבה במעלות ותכן להגיע לשירות מבצעי בחטיבת הצנחנים. החלום לראות אותו עם הכומתה האדומה נגוז.
"ליואל לא היה מזל להיות דווקא שם, לצערי יש ישראלים שמזלזלים בבני המנשה", טען האב. "לא האמנו שיהודי ירצח יהודי, בחיים לא חשבנו שזה יקרה. אם היה שם ישראלי ותיק בתחילת הקטטה, זה לא היה נגמר ברצח. הם באו עם ברזלים וסכינים כדי לרצוח, הרבה מהם היו עם סכינים וקסדות". חבריו של הצעיר הגיעו לבית המשפחה ושיתפו את ההורים באירועים שקדמו לרצח.
4 צפייה בגלריה
משפחתו של יואל להנגהל  ז''ל
משפחתו של יואל להנגהל  ז''ל
בני המשפחה בבית בנוף הגליל
(צילום: שרון צור)
4 צפייה בגלריה
שמעון האוקיפ
שמעון האוקיפ
"זה הרצח הראשון של בן קהילה בגלל גזענות". בן הדוד שמעון האוקיפ
(צילום: שרון צור)
האם בת שבע אמרה: "זה כואב לי מאוד, קשה לי מאוד לדבר. הייתה גזענות מאוד גדולה שם. יואל בחור טוב, נשמע להורים. אני מבקשת שיתפסו את הרוצחים של יואל ויטפלו בהם. הוא נרצח בגלל גזענות, בגלל המראה שלנו שהוא שונה. אני לא מאמינה איך יהודי יכול לרצוח יהודי, זה לא נתפס".
האב הוסיף: "הגזענות כלפינו נובעת מזה שאנחנו נראים אחרת, אנחנו נראים שונה. הייתה להם שנאה גדולה כי יואל לא ידע עברית והוא נראה שונה. כואב לי מאוד על הבן שלי יואל, ואני מבקש שיתפסו את הרוצחים ויענישו אותם בהתאם לחוק".
שמעון האוקיפ, בן דודו של הצעיר, אמר: "זה הרצח הראשון של בן מנשה בישראל בגלל גזענות. היו כבר מקרים של מכות ואלימות כלפינו בגלל המראה שלנו ובגלל גזענות, אני מבקש מכל הישראלים לכבד אותנו".

גורם משטרתי ציין על רקע החקירה כי "בשלב זה אין שום עדות שרומזת לרקע גזעני כלשהו. יותר נכון אולי לומר שהיה היה כאן סוג של 'שיח חירשים' של שיכורים, שאחד מדבר הודית והשאר מדברים רק עברית". באופן רשמי נמסר מהמשטרה: "מדובר בחקירה שנמצאת בראשיתה. מטבע הדברים איננו מתייחסים לחקירות מתנהלות".
להנגהל הובא למנוחות בתחילת השבוע בבית העלמין בנוף הגליל. מאות מבני הקהילה הגיעו להלוויה. לבית העלמין הגיעו גם חיילים שנמנים עם הקהילה עם שלטים גדולים שעליהם נכתב "דם יהודי לא הפקר" ו"רציתי לשרת בצה"ל". נועם קריספיל, רב הגרעין התורני בנוף הגליל, אמר: "זו אבדה קשה לקהילה ולעיר. היו ליואל שאיפות גבוהות להתגייס לצבא ולתרום לביטחון המדינה, הכול נגדע באיבו".