180 טונות של ציוד בדרך לרצועת עזה - מהים: הספינה שיצאה שלשום מלרנקה שבקפריסין לרצועת עזה מתואמת עם מערכת הביטחון, עברה בידוק ביטחוני ישראלי בקפריסין - וצפויה להגיע מחר (יום שישי). השעה המדויקת שבה תגיע עדיין לא ברורה. כ-300 טונות של ציוד רב מועמסים על ספינה נוספת שאמורה לצאת מקפריסין בימים הקרובים.

3 צפייה בגלריה
ספינת סיוע של ארגון מ ספרד  Open Arms מחכה ב  נמל לרנקה קפריסין לצאת ל עזה
ספינת סיוע של ארגון מ ספרד  Open Arms מחכה ב  נמל לרנקה קפריסין לצאת ל עזה
הספינה בנמל בלרנקה
(צילום: AP Photo/Petros Karadjias)
3 צפייה בגלריה
היערכות ברצועת עזה לבניית הנמל שיקלוט את הספינה עם הסיוע ההומניטרי מקפריסין
היערכות ברצועת עזה לבניית הנמל שיקלוט את הספינה עם הסיוע ההומניטרי מקפריסין
נערכים בעזה לקליטת הספינה
בצבא מדגישים כי לא מדובר בהסרה של המצור הישראלי על חופי הרצועה, וכי הספינה מלווה בכוחות של חיל הים. מדובר ב-180 טונות של ציוד, בעיקר מזון, מארגון הסיוע הבינלאומי World Central Kitchen (WCK), על גוררת שמובילה דוברה. הגוררת תתקדם עד לאזור ה-120 מייל (כ-193 קילומטרים) מחוף עזה ומשם כלי השיט יגיע למרכז הרצועה, לנקודה שהוכנה בשטח. שם הגוררת תתקרב הכי קרוב שהיא יכולה למים הרדודים - בערך כ-400 מטרים מקו החוף.
בקטע האחרון, הדוברה תחובר בחבלים למים, והציוד יפורק ליד הקצה המערבי של פרוזדור נצרים למשאיות חלוקה. הדבר יתבצע תחת אבטחה צה"לית, כדי למנוע הסתערות המונים על הסיוע ובזיזתו. אם הפיילוט יעבור טוב, הוא יחזור על עצמו גם בנתיב הסיוע הימי האמריקני שנמצא בתכנון והקמה. המטרה היא לאפשר סיוע נרחב, בפיקוח ישראלי, לעזתים.
3 צפייה בגלריה
תיעוד של מתן סיוע הומניטרי לרצועת עזה
תיעוד של מתן סיוע הומניטרי לרצועת עזה
מתן סיוע הומניטרי לרצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
אתמול, נזכיר, האו"ם השתמש לראשונה בנתיב יבשתי חדש כדי להעביר מזון לצפון הרצועה. המתאם מטעם האו"ם אמר לרויטרס כי שיירת ארגון המזון העולמי (WFP) השתמשה בכביש שבנה צה"ל במקביל לגדר, כדי להגיע לצפון הרצועה. משאיות הסיוע נכנסו דרך "מעבר 96" הסמוך לבארי, אל פרוזדור נצרים. ב-WFP אמרו שהמזון שהועבר מספיק ל-25 אלף איש, וזו הייתה הפעם הראשונה מאז 20 בפברואר שהארגון מעביר מזון לצפון הרצועה.
לדבריהם, "הדבר מוכיח שאפשר להעביר מזון בדרך הזו". כניסת משאיות הסיוע בוצעה בתיאום כוחות צה"ל ובאמצעות המתפ"ש, בהמשך לסיכום עם הממשל האמריקאי. המשאיות עברו בידוק ביטחוני קפדני בידי גורמי ביטחון ישראליים במעבר כרם שלום. במקביל, מעל 1,000 חבילות סיוע הוטלו לרצועת עזה מהאוויר ב-12 הצנחות של מדינות זרות בשבוע האחרון.
על הספינה השנייה שתצא מהנמל בלרנקה, הועמסו 300 טונות של מזון - שכולל קטניות, שימורי טונה, ירקות, אורז וקמח. "המשטחים שלנו צריכים להיות מסוננים וטעונים עד סוף היום", נאמר היום בהצהרת WCK. לא נכתב מתי הספינה תצא להפלגה.

בתוך כך, צה"ל תקף אתמול מהאוויר פעילי חמאס ברפיח ליד מתקן אונר"א, בהם מוחמד אבו חסינה, במקביל לסיום הפעולה של אוגדה 98 בפרבר "חמד" ליד חאן יונס, שם נהרגו כ-100 מחבלים ונעצרו כ-300 פעילי חמאס. בצפון הרצועה נמשכות הפשיטות הממוקדות של חטיבת הנח"ל סביב פרוזדור נצרים וחטיבת השריון 401 חיסלה כ-100 מחבלים בפעולות ממוקדות בשבוע וחצי האחרונים.