צה"ל ערך הלילה (בין רביעי לחמישי) סריקות נרחבות במרום הגליל אחרי ששני חשודים זוהו חוצים את הגבול מלבנון לישראל באזור היישוב דוב"ב. הסריקות של צה"ל כללו ירי פצצות תאורה ושימוש בכלי טיס, ותושבים באזור שמעו הדי פיצוצים בשל כך. לאחר כמה שעות קיבלו התושבים הנחיה לחזור לשגרה, על אף שהחיפושים אחר החשודים נמשכו. במועצה האזורית מרום הגליל אומרים שהצבא עדכן אותם שלא מדובר באירוע ביטחוני. מעט אחרי 08:00 נעצרו השניים - מהגרי עבודה מסודן - כשהם לא חמושים.
מצה"ל נמסר: "בתום מרדף נרחב עצרו לוחמי צה"ל את שני החשודים שחצו במהלך הלילה משטח לבנון לשטח ישראל. החשודים נעצרו בסמוך לגדר ומתוחקרים כעת בשטח".
3 צפייה בגלריה
הכוחות בדובב
הכוחות בדובב
אין חשד לאירוע ביטחוני. הכוחות בדוב"ב
(צילום: אביהו שפירא )
ראש ועד היישוב דוב"ב, דניאל פרץ, אמר ל-ynet כי בין 02:30-02:00 התקבל דיווח על חדירה ודאית וכל הדרכים ליישוב נסגרו. עם זאת, פרץ הצביע כי החשש של התושבים כעת כלל לא מתמקד במצב הביטחוני. "אנחנו לא מפחדים למות מכדור של חיזבאללה, המצב הכלכלי מפחיד אותנו הרבה יותר", אמר פרץ. "הבשורה שקיבלנו אתמול על הרפורמה הרבה יותר מסוכנת מבחינתנו. אנחנו נצא עליה למלחמת חורמה. 60 שנה אנחנו מתפרנסים מהחקלאות, וזה העתיד שלנו ושל הילדים שלנו. אני קורא לראש הממשלה בנט להתעשת ולבטל את ההחלטות האלה. לחיזבאללה ולמצב הביטחוני אנחנו רגילים פה, אנחנו חיים עם זה. עם הגזירות לא נוכל לחיות. תהיה פה מלחמת חורמה, מלחמת עולם".
עם עליית החשש מחדירה חסם צה"ל לתנועת אזרחים שני מקטעים על כביש הצפון - בין בירנית לסאסא, ובין עתיקות ברעם לקיבוץ ברעם. בשעות הבוקר התמקדו הכוחות במטעים ובוואדיות הסמוכים ליישוב. הצבא השתמש מדי פעם ברימוני הלם, בניסיון להניס את המסתננים.
מצה"ל נמסר כי "במהלך הלילה, תצפיות צה"ל זיהו שני חשודים שחצו משטח לבנון לשטח ישראל. בשעות אלו, כוחות צה"ל מנהלים מרדף אחר שני החשודים ופועלים בכלל האמצעים על מנת לעצור אותם. כוחות צה"ל מבצעים בידוד של מרחב הימצאות החשודים שכולל פריסת כוחות וחסימת צירים. התושבים בשני יישובים סמוכים לאזור המבודד הונחו להישאר בבתיהם".
3 צפייה בגלריה
הכוחות בדובב
הכוחות בדובב
(צילום: אביהו שפירא )
3 צפייה בגלריה
הכוחות בדובב
הכוחות בדובב
(צילום: אביהו שפירא )
יהודה יקוטי, תושב דוב"ב, אמר כי "רוב התושבים בכלל לא ידעו על מה שקרה בלילה. התעוררנו בבוקר ושמענו שיצאה הנחיה. זה לא משהו חריג מבחינתנו". על אף שהתושבים הונחו לחזור לשגרה, עדיין ישנן מגבלות באזור כחלק מהסריקות אחר החשודים. בשלב זה אסורה ירידת חקלאים למרחב הגדר שבין דוב"ב למתת; כניסה ויציאה של תושבי מתת היא דרך הר אדיר-חורפיש, ונסיעה בקטע שבין מתת להר אדיר תיעשה בליווי ניידת או כוח צבאי; כניסה ויציאה של תושבי דוב"ב לכיוון צפון דרך היישוב ברעם, במקרים חריגים לכיוון דרום דרך עתיקות ברעם. נסיעה בקטע שבין דוב"ב לכניסה לעתיקות ברעם תיעשה בליווי ניידת או כוח צבאי; ונסיעה של אוטובוסים שמסיעים תלמידים בקטעים המאוימים תיעשה בליווי ניידת או כוח צבאי.
פרשננו רון בן ישי ציין כי לאחרונה היו כמה מקרים שבהם עובדים זרים שאיבדו את עבודתם ופרנסתם בלבנון חדרו לישראל כדי לבקש מקלט – בסיוע מורי דרך לבנונים. גם במקרים קודמים תצפיות צה"ל הבחינו במהגרים ונערך אחריהם מצוד, שבסופו הם נתפסו.

זו, כאמור, אינה הפעם הראשונה שאדם חשוד מצליח לחדור מגבול לבנון לשטח ישראל. בתחילת חודש יוני חצו שני אזרחים טורקים את הגבול, ומתחקיר צה"ל עלה כי השניים לא זוהו על-ידי התצפיות. עם זאת, כן הועברה אינדיקציה לקרע או לנגיעה בגדר, ולכן הוזעק למקום סיור צבאי, שהגיע אחרי ארבע דקות וחצי. בהמשך הגיע גם גשש למקום, וזה זיהה עקבות על הציר. על כן, הגיעו בצבא למסקנה שמדובר בחדירה.
לאזור החצייה, סמוך ליישוב שלומי ולקיבוץ חניתה, הוקפצו כוחות גדולים של הצבא, כולל כוחות אוויריים. בצבא העריכו אז שהודות לפעילות הכוחות, החשודים "נכלאו" במחבוא שלהם במשך שעות רבות - וכשיצאו ממנו, הם נתפסו. השניים אותרו כ-18 שעות אחרי החצייה כשהם מסתתרים במטעים חקלאיים ליד שלומי, ואחד מהם סיפר כי חדר לישראל במטרה למצוא עבודה. עם מעצרם, הועברו השניים לחקירת כוחות הביטחון.
בתחקיר הודגש כי הנקודה שבה חצו השניים היא "נקודת תורפה" בגדר הגבול עם לבנון. הגדר במקום הוקמה בשנות ה-70'. התוכניות לבניית מכשול חלופי במקום מוכנות, אולם הביצוע מתעכב מסיבות תקציביות.
בחודשים האחרונים אירעו לא מעט מקרים של חשודים שניסו לחצות את גדר הגבול בלבנון ונתפסו או חזרו על עקבותיהם. זכור במיוחד מקרה ביוני 2020, שבו אזרח סודני הצליח לחצות את הגבול ונתפס בחצר בית בשלומי. במקרה זכור נוסף ירה כוח צה"ל לעבר אזרח סורי שחצה את הגבול באזור הר דב במאי 2020. ישנן הערכות שלפיהן חיזבאללה משתמש במהגרי העבודה כדי לבחון את מוכנותו של צה"ל ולזהות נקודות תורפה בגדר.
פורסם לראשונה: 05:23, 22.07.21