2 צפייה בגלריה
יובל סודרי
יובל סודרי
יובל סודרי בשירותו הצבאי. "על בסיס זה נרשמתי ללימודים"
בעוד הפוליטיקאים מתקוטטים על חוק "ממדים ללימודים" שמבטיח מלגה ללימודים אקדמיים לחיילים משוחררים, סטודנטים רבים שהסתמכו על המלגה כדי לממן את לימודיהם נופלים בין הכיסאות ונאלצים לממן את התואר מכספם. "נהפכנו להיות כלי במשחק השחמט של הפוליטיקאים", אמר סטודנט שייאלץ לעבוד בקיץ, בניגוד לתוכניות, כדי לממן את שכר הלימוד.
"ממדים ללימודים" היא מלגה המוענקת מטעם האגף והקרן לחיילים משוחררים, צה"ל, "יחד למען החייל" ו"קרן אדמונד דה רוטשילד" המיועדת ללוחמים משוחררים ואוכלוסיות ייחודיות משוחררות. גובה המלגה הוא שני שלישים משכר הלימוד האוניברסיטאי לתואר ראשון או לתואר שני. היא מוענקת ללוחמים משוחררים, וכן לחיילים משוחררים שהיו חיילים בודדים, זכאים לתמיכה כלכלית (תשמ"ש), עולים חדשים ובני מיעוטים.

את התוכנית השיק אביגדור ליברמן ב-2016 כשהיה שר הביטחון. בהסכמים הקואליציוניים להקמת הממשלה הנוכחית דרשה מפלגת ישראל ביתנו להכניס את החוק המקורי לבסיס התקציב, וכעת היא אמורה לעלות להצבעה. ראש הממשלה נפתלי בנט קרא לאופוזיציה לתמוך בחוק ואמר בין היתר: "אני מבין מדוע איימן עודה מתנגד לחוק ממדים ללימודים, אבל מדוע נתניהו חבר אליו נגד החוק, קשה להבין. ‏אי-העברת החוק לא מפילה את הממשלה, אלא רק מענישה לוחמי צה"ל משוחררים בתחילת דרכם".
חרף בקשתו של בנט, באופוזיציה התקבלה החלטה שלא לתמוך בחקיקה של הממשלה - גם אם מדובר בחוק "ממדים ללימודים". אלא שאתמול כבר התגלו ניצני מרד בליכוד נגד ההחלטה, ולפחות תשעה ח"כים בסיעה החליטו שלא להתנגד לחוק. בעקבות זאת, הודיע נתניהו כי יקיים דיון עם ראשי מפלגות האופוזיציה, לפני דיון נוסף בסיעה ביום שני - היום שבו החוק יעלה להצבעה.
לאחר אותה הודעה כתב ח"כ מיקי זוהר מהליכוד: "הליכוד היא מפלגה דמוקרטית. הסיעה תקיים הצבעה בנושא חוק ממדים ללימודים - והחלטת הרוב תחייב את כולם. להערכתי רוב החברים ירצו לתמוך בחוק". מנגד, ח"כ שלמה קרעי מסיעתו קרא "לא להתקפל". לדבריו, "מתנהל קמפיין שקרי נגדנו על חוק גרוע. לא התקפלנו והצלחנו להביא חוק טוב יותר שמגן על המדינה. כך גם כאן, אסור להתקפל ויחד נצליח להביא חוק טוב יותר למען חיילי צה"ל. לחיילים תמיד דאגנו ונדאג, אבל לעזור לממשלה האנטי ציונית עם חוק קמצני רגע לפני פירוקה?".
במקביל, בהודעה משותפת לבנט, שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ יאיר לפיד, נכתב כי החוק יעלה ביום שני להצבעה שמית: "כל הלוחמים המשוחררים ובני משפחותיהם יוכלו לצפות בשידור חי בחברי הכנסת של הליכוד. אנחנו קוראים לחברי האופוזיציה - שימו את הפוליטיקה בצד, למען החיילים והחיילות שלנו".

"נהפכנו לכלי בשחמט של הפוליטיקאים"

דן קדמי (22), סטודנט לכלכלה ופילוסופיה באוניברסיטה העברית בירושלים, החל ללמוד את התואר אחרי שהובטח לו החזר של 66% משכר הלימוד. בפועל, הוא לא קיבל את הכסף. "השתחררתי משירות לוחם בתותחנים לפני כשנה וחצי. הכסף הזה זה משהו שבניתי עליו וזה הובטח לי ללא כל תנאי. בהתחלה הוסיפו תנאי של ההתנדבות וזה היה החנק הראשון עלינו, ועכשיו הסיפור שהחוק לא עובר וזה כשאנחנו נמצאים לקראת סוף סמסטר ב'. יש סטודנטים רבים שהתכוונו לשלם עם זה את כל התואר והתחילו את התואר על בסיס המלגה ועכשיו תלויים בזה ולא יודעים מאיפה להביא את הכסף".
2 צפייה בגלריה
דן קדמי
דן קדמי
דן קדמי. "לא יודע אם אוכל לעמוד בזה"
קדמי תכנן להקדיש את עצמו ללימודים ולא לעבוד, אך כרגע הוא נאלץ לשנות את התוכניות מאחר שהכסף שהובטח לו לא הגיע. "אני לא עובד כי בשנה ראשונה של התואר מאוד קשה לשלב עבודה ולימודים. המצב כרגע מאלץ אותי לעבוד בקיץ בשביל לשלם את שכר הלימוד, וזה בשבילי שינוי תוכניות מלא שאני לא יודע אם אוכל לעמוד בו".
לדבריו זו פגיעה גדולה בלוחמים שתרמו למדינה. "יש פה חוזה שהופר. אנחנו נתנו מעצמנו, הקרבנו וסיכנו את החיים שלנו, וזה לא שקיבלנו הטבות מרחיקות לכת. חיינו ברמת חיים נמוכה בשביל המדינה. נהפכנו להיות כלי במשחק השחמט של הפוליטיקאים, וכרגע אנחנו נאלצים ליצור לחץ ציבורי בשביל לקבל את מה שמגיע לנו.
"אני מצפה שיעבירו כרגע את מה שהובטח לנו מראש, שזה שני שליש מהתואר בלי תנאי התנדבות", מוסיף קדמי. "לפחות שיעבירו את זה לשנה הזו. כרגע צריך לממש את ההבטחה לפיה אנשים בנו את החיים שלהם שזה 66% מהתואר ללא תנאי כי זה כמו משכורת שמגיעה לנו".

"אין סיבה שאתרום כל החיים, ולא אקבל את המגיע לי"

יובל סודרי (28), סטודנט להנדסה מכנית במכללת אפקה, שירת בנח"ל והסתמך גם הוא על הכסף כדי לממן את הלימודים. כרגע עתידו לא ברור עד שיסדיר את התשלום למכללה. "לפני שנכנסתי ללימודים ידעתי שאני זכאי למלגה, ועל בסיס זה נרשמתי ללימודים. אני מאמין שאנשים שבאוגוסט 2014 היו בעזה והחיים שלהם היו בסכנה חודשיים שלמים מתוך שלוש שנים, מגיע להם לקבל את הכסף הזה. כשאתה לוחם זה לכל החיים, כי אנחנו עושים מילואים, והדבר היחיד שיכולנו להסתמך עליו זה שכר הלימוד, שזה 6,000 שקל בשנה, כשיש אנשים שלא יכולים לממן את הלימודים בכלל".

לדבריו אם הוא לא יסדיר את התשלום למכללה, הוא לא יוכל לגשת למבחנים, מה שיעכב את עתידו המקצועי. "אני רוכש השכלה מקצועית שתעזור למדינה. המכללה שלי לא תיתן לי לגשת לבחינות עד שלא אסדיר את התשלום, ואני לא יכול להסדיר את התשלום כי אין לי כסף ולא קיבלתי את המלגה שבניתי עליה. אני עובד בחצי משרה, שזה המון לסטודנט להנדסה, ואני לומד ארבעה ימים בשבוע. זה לא שאני יושב בבית. אני לא מקרה חריג. יכול להיות שיש אנשים שלא ילמדו כי לקחו להם את זה וזה לוחמים שמגיע להם את זה.
"אני מצפה שיעבירו חוק חירום שיאפשר לשחרר את התשלום של השנה הזו, כדי שאנשים יוכלו לסיים את השנה הזו כמו שצריך ואחרי זה שיעשו מה שהם רוצים", מוסיף סודרי. "אי אפשר לעצור את זה עכשיו את הכסף, וזה ברור שהכסף כבר נמצא. זה פשוט לא הגיוני. אנשים צריכים את הכסף הזה. אני כועס על הפוליטיקאים. אני לא מוכן ללכת למילואים עד שלא אקבל את המלגה ויש עוד הרבה כמוני. אין סיבה שאני אתרום מעצמי כל החיים, ולא אקבל את מה שמגיע לי".

"קיבלתי הודעה - מצטערים, הכסף לא יגיע"

זהר (24) לומדת תקשורת ומדעי המדינה באוניברסיטה הפתוחה אחרי ששירתה כלוחמת שנתיים ושמונה חודשים ותכננה לשלם את שכר הלימוד מהמלגה שהובטחה לה. "נרשמתי ללימודים וידעתי מראש שמגיעה לי מלגה. הגשתי את כל המסמכים והיה כתוב לי שבחודש מאי אני אקבל את הכסף, אבל בשבוע שעבר קיבלתי הודעה שהם מצטערים אבל החוק לא עבר והכסף לא יגיע.
"אני גרה לבד ואני עובדת תוך כדי, אבל תואר עולה לא מעט כסף וזה משהו שבניתי עליו כשתכננתי את התקציב שלי, ובטח כשאנחנו צעירים ומנסים לבנות את החיים שלנו", היא אומרת. "הריבים של הפוליטיקאים זה לא בעיה שלנו. הבטיחו לנו משהו והשקעתי הרבה זמן למען המדינה וסיכנתי את החיים שלי ומה ביקשתי? את ה-7,000 שקל בשנה? אנחנו נופלים בין הכיסאות ויש הרבה כעס וזה ממש מתסכל. הכנסת חזרה כבר לפני שנה, מה עצר אותם שנה?".
מוביל מחאת ממדים ללימודים יהורז בן יהודה מוסיף: "היינו היום בכנסת במטרה לוודא שהחוק עובר. לא מעניין אותנו המאבק בין האופוזיציה לקואליציה, לוחמי צה"ל הם מעל הכול. אנחנו מצפים שכל צד יעשה את מקסימום המאמץ כדי להגיע לפתרון וכמה שיותר מהר. אם זאת הקואליציה שתמצא מימון 100% בזמן שיש עד ההצבעה, ואם זאת האופוזיציה שתשים את המאבקים בצד ותבוא לקראת הלוחמים. אנחנו גוף א-פוליטי, החוק הזה חייב לעבור".
יובל קרני ואיתמר אייכנר השתתפו בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 22:32, 18.05.22