המשטרה נכנסה הבוקר (יום ראשון) לכוננות הגבוהה ביותר בכל רחבי הארץ, לקראת ערב חג ראש השנה ותחילת חגי תשרי. הדגש העיקרי הוא על ירושלים והעיר העתיקה, שתוגברו בימים האחרונים בכוחות רבים.
10 צפייה בגלריה
היערכות מג"ב לראש השנה בתל אביב
היערכות מג"ב לראש השנה בתל אביב
כוננות ביטחונית - וגם תעבורתית. תל אביב, הבוקר
(צילום: דוברות מג"ב)
10 צפייה בגלריה
היערכות מג"ב לראש השנה בירושלים
היערכות מג"ב לראש השנה בירושלים
חשש מהתארגנויות טרור וגם ממחבלים בודדים. כוחות מג"ב בירושלים
(צילום: דוברות מג"ב)
10 צפייה בגלריה
היערכות סיירת הביטחון בבאר שבע לראש השנה
היערכות סיירת הביטחון בבאר שבע לראש השנה
"מניחים תשתיות לשנים קדימה". סיירת הביטחון של באר שבע
(צילום: רועי עידן )
10 צפייה בגלריה
פעילות המשטרה באירוע הסליחות בכותל
פעילות המשטרה באירוע הסליחות בכותל
"מאמץ מתמשך, שמצריך דריכות מתמדת". אירוע סליחות בכותל, אתמול
(צילום: דוברות המשטרה )
10 צפייה בגלריה
היערכות מג"ב לראש השנה בירושלים
היערכות מג"ב לראש השנה בירושלים
ירושלים, הבוקר
(צילום: דוברות מג"ב)
עד לסיום תקופת החגים ייפרסו אלפי שוטרים במחסומי ביקורת בצירים, במרכזי הקניות והבילוי, בבתי הכנסת ובאזורי התקהלויות בכל הארץ. לצד היערכות ביטחונית, המשטרה נערכת גם לווסת את התנועה ולשחרר פקקים בעיקר בשעות אחר הצהריים, כשהמוני ישראלים יעשו דרכם לארוחת חג ראש השנה.
במשטרה טוענים שברקע ההיערכות הביטחונית, ארגוני הטרור לא מפסיקים לנסות ולהוציא לפועל פיגועים. המפכ"ל יעקב שבתאי אמר כי "אם לא על-ידי טילים, אז ארגוני הטרור פועלים באמצעות מחבלים. וגם אם לא מדובר בארגונים, אז יש מחבלים בודדים. אם לא באמצעי התקשורת, אז דרך הסתה פרועה ברשת. מול הניסיונות האלה אנו עושים הכול, יחד עם צה"ל ושב"כ, כדי לסכל את כוונותיהם של ארגוני הטרור ולפגוע במקורות המימון וההסתה שלהם".
10 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל באיו"ש
פעילות כוחות צה"ל באיו"ש
צה"ל מאפשר לרשות הפלסטינית לפעול מול חמושים בשכם ובג'נין. לוחמים באיו"ש
(צילום: דובר צה"ל)
"המאמץ הביטחוני הוא חלק משגרת העבודה של המשטרה, בצל גל הטרור שהרים ראש מאז מרץ 2022", הוסיף המפכ"ל. "מדובר במאמץ מתמשך שמצריך מאיתנו אורך נשימה, דריכות מתמדת ויוזמה. אנחנו רואים עלייה במספר ההתרעות והכוונת לפיגועים, ומול זה נערכים בכוחות גדולים".
המפכ"ל הוסיף כי הציבור גם מתבקש לגלות עירנות גבוהה. "צאו, תבלו, תחגגו את חגי תשרי - אבל תהיו ערים ורגישים לסביבה", אמר.
העומסים הצפויים בחגים הקרובים
העומסים הצפויים בחגים הקרובים
כאמור, המוקד העיקרי הוא מחוז ירושלים, שם נערכו השוטרים למגוון תרחישים בשבועות האחרונים. מאות שוטרי ולוחמי מחוז ירושלים של המשטרה ומג"ב, יחד עם תגבור ממחוזות אחרים, ייפרסו מהיום סביב העיר העתיקה, מזרח העיר ומוקדי החיכוך הרגילים. במשטרה מצפים כי בשבועות הקרובים יגיעו רבבות מבקרים לירושלים ולכותל והר הבית בפרט, כשרק בסוף השבוע האחרון הגיעו לכותל המערבי עשרות אלפי מתפללים. העלייה להר הבית ליהודים תימשך כסדרה במועדים הקבועים, חרף המתיחות, ומחוז ירושלים ערוך סביב התרעות לפיגועים של ארגוני טרור ומחבלים בודדים.
באוגדת איו"ש, שמונה כיום יותר מ-25 גדודים שפועלים לכל אורכה של הגזרה, הוחלט על תגבור גזרת שכם על ידי סיירת גולני במהלך ימי החג. הפעילות המודיעינית והמבצעית ממוקדת בצפון השומרון, שעה שביתר גזרות יהודה ושומרון, כמו ברמאללה ובהר חברון, נשמר השקט היחסי. "המטרה היא לייצר סגירה עד כמה שניתן על מרחב קו התפר", אמר אתמול ל-ynet גורם בכיר בצה"ל. "אנחנו מתוגברים עוד בגלל התקופה המתוחה, אבל עוברים עמדה-עמדה לכל אורך קו התפר כדי לחדד מוכנות וכוננות אצל החיילים. לא צריך יותר ממחבל אחד שיעבור. יש לנו אלפי חיילים ביהודה ושומרון וכל שקל שיש לנו שמים על הגנה".

10 צפייה בגלריה
היערכות מג"ב לראש השנה בירושלים
היערכות מג"ב לראש השנה בירושלים
לוחמות מג"ב בירושלים
(צילום: דוברות מג"ב)
10 צפייה בגלריה
שוק הכרמל בערב חג ראש השנה
שוק הכרמל בערב חג ראש השנה
מתכוננים לחג בשוק הכרמל, הבוקר
(צילום: מוטי קמחי )
10 צפייה בגלריה
שוק הכרמל בערב חג ראש השנה
שוק הכרמל בערב חג ראש השנה
רימונים בשוק הכרמל
(צילום: מוטי קמחי )
במערכת הביטחון החליטו לייצב את האזור בין היתר בעזרת חיזוק הרשות הפלסטינית, שלאחרונה התמודדה עם התנגדות עזה בעקבות מעצרו של פעיל חמאס מוסעב אשתייה. התיאום הביטחוני המלא בין המנגנונים לצה"ל התגבר בימים האחרונים בעיקר בצפון השומרון, וישראל מאפשרת לרשות לפעול מול חמושים וסוררים בגזרת שכם וג'נין.
לצד העמקת הפעילות ההתקפית וההגנה על קו התפר, ממשיך שר הביטחון בני גנץ במדיניות הבידול בין הטרור לפועלים הפלסטינים. למרות ההתחממות ביהודה ושומרון הודיע גנץ לפני שלושה ימים על הגדלת מכסת היתרי העבודה והמסחר לפלסטינים ברצועת עזה ב-1,500 אישורים אחרי ראש השנה. במשרד הביטחון אמרו כי בכך יעלה מספר האישורים ל-17,000 בסך הכול, אך הגדלת האישורים תתבצע בהתאם להערכת מצב ובתנאי שהשקט יישמר. "המשך המדיניות האזרחית תתאפשר בהתאם להערכת המצב ולשימור היציבות הביטחונית", מסרו במשרד.

יוזמת הביטחון של עיריית באר שבע יוצאת לדרך

בתוך כך, סיירת הביטחון של עיריית באר שבע - מעין "משטרה פרטית" של העירייה שהוקמה על רקע טענות התושבים לאובדן הביטחון האישי - החלה הבוקר את פעילותה. בנובמבר 2021, נזכיר, אישרה מועצת העיר באר שבע לגבות היטל שמירה מהתושבים, שכמה מהם אף התארגנו עצמאית בתקופה האחרונה כדי לשמש "תחליף" למשטרה במקרים שאזרחים חשים סכנה בעיר. דוגמה לאחת ההתארגנויות האלה היא "סיירת בראל" של אלמוג כהן, מספר 3 בעוצמה יהודית, שתקף בעבר חברי כנסת ערבים, הקים את הסיירת על רקע חוסר הביטחון של תושבי הנגב, ואף הצהיר כי הם יוצאים במלחמה נגד משטרת מחוז דרום לאחר שאנשיה הביעו התנגדות להקמתה.
10 צפייה בגלריה
ליאור זוהר, מפקד סיירת הביטחון בבאר שבע
ליאור זוהר, מפקד סיירת הביטחון בבאר שבע
התפטר מתחנת עיירות - ויפקד על סיירת הביטחון של באר שבע. ליאור זוהר
(צילום: רועי עידן )
מפקד סיירת הביטחון של באר שבע יהיה ליאור זוהר, לשעבר מפקד ימ"ר נגב. זוהר, נזכיר, התפטר מתפקידו כמפקד תחנת עיירות שחולשת על רוב היישובים הבדואים בנגב, אחרי שהודיע שאין ביכולתו לבצע את התפקיד לאור כוח האדם הדל וריבוי המשימות. את התפקיד החדש הסכים זוהר לקבל אחרי מסכת שכנועים מצד גורמים סביבו, ושיחה עם ראש העיר רוביק דנילוביץ.
בנאום מלא פאתוס, אמר זוהר היום לפקודיו במרכז ביג בעיר, משם התפרסו למרכזים אחרים: "תזכרו, אנחנו אמנם בינתיים יחסית צוות קטן. אבל נהיה 70 כאלה. אנשים סומכים עליכם, ותמיד תזכרו מה שאתם עושים היום זה לא בשבילכם. זה בשביל הילדים שלנו, הנכדים שלנו, האחיות שלנו. בשביל מה שיהיה פה בעוד 10 שנים, בעוד 15 שנה. אנחנו מניחים פה את התשתיות לשנים קדימה. נוטעים את עצי הזית היום כדי שמחר שלילדים שלנו, לנכדים שלנו, יהיה יותר טוב. ותמיד תזכרו, מי ששולט במדינה הזו זה האנשים הטובים. לא המופרעים".

ובכבישים: צפי לעומסים

אגף התנועה נערך לפקקים שצפויים גם הערב, כמדי ראש השנה, ופירט גם את הצפי לעומסים ביתר החגים ובחול המועד. באזור הצפון, צפויים עומסים בערב ראש השנה בכביש 85 ובכביש 90 באזור צומת עמיעד שבגליל העליון, בכביש 6 לכיוון צפון ממחלף עירון למחלף תל קשיש ובכביש 65 ממחלף תל קשיש לאום אל פחם. באזור השרון כביש 2 צפוי להיות פקוק מנתניה לחדרה, וגם כביש 4 בין צומת רעננה לחדרה וכביש 20 מצומת גלילות לשפיים.
פקקים יורגשו בערב החג גם בכביש 1 מבית הערבה שבצפון ים המלח למישור אדומים, וביהודה ושומרון כביש 60 יהיה פקוק מהמנהרות לאלעזר. בדרום, עומסי תנועה צפויים בכביש 4 מאשדוד לאשקלון ובכביש 6 ממחלף מאחז למחלף קמה הסמוך לרהט.
הכבישים המדוברים צפויים להיות פקוקים גם במהלך ימי החג ובחול המועד סוכות, ואליהם יצטרפו ככל הנראה גם מקטעים בכבישים 90 ו-92 סביב הכינרת וכביש 1 מצומת ענבה לשער הגיא באזור ירושלים.