שעות אחרי התרחבות העימותים החריגים בשכם בעקבות מעצרו של מוסעב אשתיה, מבוקש מחמאס, בידי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, תועדו בצהריים (שלישי) צלפים מטעם כוחות הביטחון של הרשות על גג בניין הטלוויזיה בעיר, בזמן הלווייתו של ההרוג הפלסטיני בעימותים בשכם הלילה. במקביל, ירי נפתח בצהריים לעבר גדר קו התפר ליד מבוא דותן שבצפון השומרון. לא היו נפגעים במקום וכוחות צה"ל פתחו בסריקות.
אשתיה, פעיל חמאס מוכר בשכם, נחשב לאחד מחבריו הקרובים של איברהים אל-נבולסי שחוסל בעיר בחודש שעבר. הוא נעצר אמש יחד עם שני מבוקשים, ולאחר מעצרם פרצו עימותים בין מנגנוני הביטחון לבין הפלגים החמושים, שבמסגרתם נחסמו כבישים ונורו יריות. העימותים התפתחו בשעות הבוקר עוד יותר, לאחר שהפלגים הפלסטיניים הכריזו על שביתה כללית בשכם. כחלק מהעימותים נפגע אולפן הטלוויזיה הפלסטיני מירי, ובאחד התיעודים נראה שדרן מתחנת רדיו בשכם נבהל בעת שירי פוגע באולפן.
10 צפייה בגלריה
צלפים של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים על רקע העימותים בשכם
צלפים של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים על רקע העימותים בשכם
צלפים על הגגות בשכם
מלבד האירועים בשכם, הפגנות מחאה צפויות להתרחש גם ברמאללה בשעה 17:00, וגם בג'נין - שנחשבת למעוז טרור נוסף ברשות הפלסטינית בחודשים האחרונים, התרחשו עימותים בין אנשי הפלגים הפלסטיניים למנגנונים. העימותים בשכם הובילו את אוניברסיטת א-נג'אח שבעיר להורות לסטודנטים לא לעזוב את בתיהם.
לצד ירי גז מדמיע ויידוי אבנים על כוחות הביטחון הפלסטיניים, נשמע גם ירי חי ברחובות שכם הבוקר. המוחים שברו מצלמות אבטחה שהוצבו על ידי הרשות, והשליכו סלעים על ניידות ועל כלי רכב של הביטחון המסכל. הכניסות הראשיות לעיר נחסמו, וצמיגים הועלו באש. עימותים התפתחו גם בכפרים הסמוכים ובמחנה הפליטים בלאטה. מוסדות הרשות הפלסטינית בשכם נסגרו בעקבות השביתה הכללית.
10 צפייה בגלריה
אנשי חוכות הביטחון הפלסטינים בשכם
אנשי חוכות הביטחון הפלסטינים בשכם
אנשי המנגנונים במנוחה בשכם, היום
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
עימותים בין פלסטינים בשכם
עימותים בין פלסטינים בשכם
(צילום: רויטרס)
הפיצול הפנים-פלסטיני, כך נראה מהודעות הארגונים השונים, התחדד עם מעצרו של אשתיה. בחמאס זעמו על מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, וכינו את הרשות בשלל כינויים. אחד מדוברי ארגון הטרור טען כי מעצרו של אשתיה הוא "שירות חינמי לכיבוש והשלמת עבודתו", ודובר אחר מטעם חמאס, פאוזי ברהום, אמר כי "הרשות הפלסטינית הציבה עצמה כסוכן שפועל מטעם הכיבוש נגד העם הפלסטיני", כלשונו.
ברשות הפלסטינית, מנגד, נשמעו היום קריאות בניסיון לאחות את הקרעים ולהחזיר את השקט לערים הפלסטיניות. "ההחלטה לעצור את מוסעב אשתיה התקבלה מטעמים ומניעים של מערכת הביטחון והם יימסרו בהמשך", אמר טלטל דוויקאת, דובר שירותי הביטחון הפלסטיניים היום. "מערכת הביטחון תמשיך למלא את תפקידיה בנסיבות המורכבות. כולנו נושאים באחריות לשימור הפרויקט הלאומי".
10 צפייה בגלריה
עימותים בין פלסטינים בשכם
עימותים בין פלסטינים בשכם
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
עימותים בין פלסטינים בשכם
עימותים בין פלסטינים בשכם
(צילום: רויטרס)
נביל אבו רודיינה, דוברו של נשיא הרשות אבו מאזן, אמר כי "אנו קוראים לעמנו להתאחד ולא להיגרר מאחורי אג'נדות זדוניות. יש לשמר את העקרונות הלאומיים שלנו מול כל הקונספירציות. אנו מדגישים את קדושת הדם הפלסטיני ואת הצורך לשמור על הסדר והביטחון ברחוב הפלסטיני, וקוראים לגלות אחריות כי המאבק העיקרי שלנו הוא בכיבוש, בשחרור ירושלים ובהקמת מדינה פלסטינית עצמאית על אדמתנו הלאומית".
אביו של העצור אשתיה האשים הבוקר את הרשות בשיתוף פעולה עם ישראל, ואמר כי "הוא לא היה מבוקש על ידי מנגנוני הביטחון הפלסטיני, הוא היה מבוקש אצל כוחות הביטחון הישראליים. הופתענו לגלות שעשו לו מלכודת. כשתפסו אותו הרביצו לו וחטפו אותו למקום לא ברור. אנחנו קוראים לנכבדי העיר להתערב".
המהומות החריגות בערים הפלסטיניות מתקיימות בזמן שאבו מאזן נמצא בכלל בניו יורק, לקראת נאומו בעצרת הכללית של האו"ם, שצפוי להתקיים ביום שישי הקרוב.