כשבוע לפני פתיחתו הצפויה של הקו האדום של הרכבת הקלה, רחוב אלנבי בתל אביב צפוי להיסגר לתנועת כלי רכב למשך ארבע וחצי שנים, החל מהלילה שבין יום חמישי לשישי, לטובת עבודות על הקו הסגול, שבסופן יהפוך המקטע למדרחוב. החסימה ברחוב תהיה בין שוק הכרמל לרחוב מונטיפיורי, ולפי התוכניות מלבד העבודות על הקו, שצפוי להסיע כרבע מיליון איש ביממה, יחדשו ברחוב תשתיות ביוב, יניחו קווי חשמל מתחת לפני הקרקע ויטפלו במערכת המים לצד שדרוג הרחוב.
3 צפייה בגלריה
תחנת אליפלט, תל אביב
תחנת אליפלט, תל אביב
3 תחנות יוקמו ברחוב אלנבי שייחסם ל-4.5 שנים. תחנת אליפלט, ת"א
(צילום: מוטי קמחי)

בסיום העבודות, לאורך רחוב אלנבי צפויות להיות שלוש תחנות של הקו הסגול, שמהן ייסעו כ-100 אלף אנשים ביממה: אלנבי-לילינבלום, הכרמל ומונטיפיורי. העבודות מתבצעות לקראת כניסת זכיין ההפעלה (ppp) שצפוי לקדם את המשך הקמת הקו. לפי התוכנית הנוכחית, במידה ולא יהיו שינויים הקו ייפתח לנוסעים תוך כ-51 חודשים.
לצורך ניסיון לשמור על איכות החיים של התושבים והעסקים במקום, נת"ע פעלה בחודשים האחרונים לחידוש ושדרוג הרחובות הסמוכים שיהפכו לצירי תנועה חלופיים, בהם שדרות רוטשילד, רחוב המלך ג'ורג', שדרות בן ציון ורחוב בצלאל יפה. כחלק מהעבודות, התבצעו ריבוד וסלילת כבישים, הוספת רמזורים ונתיבי תחבורה ציבורית ושינויים במסלולי נסיעה לרכבים פרטיים. כמו כן, יתקיימו שינויים בכיווני הנסיעה, בנתיבי התחבורה הציבורית, ובעצירות לפריקה וטעינה.
3 צפייה בגלריה
מפת השינויים בסביבת אלנבי בתל אביב
מפת השינויים בסביבת אלנבי בתל אביב
מפת השינויים בסביבת אלנבי בתל אביב
(צילום: נת"ע)
בעקבות העבודות, כ-30 קווי תחבורה ציבורית שעוברים היום באלנבי, בתדירות של מאה אוטובוסים בשעה, יוסטו לרחובות הסמוכים, ותחנות חדשות יוספו לקווים אלו. לאחר סיום הפרויקט, הרחוב יהפוך כאמור למדרחוב שאליו מכוניות פרטיות לא יוכלו להיכנס ויעברו בו רק קו הרכבת, אופניים בשבילים יעודיים והולכי רגל. לבמפת שינויי התחבורה הציבורית המלאה בסביבת אלנבי - לחצו כאן.
בין השינויים שיהיו בקווים, קו 5 של דן מכיוון מסוף הלוחמים בחולון למסוף סבידור יעבור במסלול חלופי ברחוב יבנה הסמוך לאלנבי, לקו 14 של דן יוספו עשר תחנות חדשות ברחובות סמוכים, ובאותו קו לכיוון חולון יבוטלו התחנות בשוק הכרמל-אלנבי, אלנבי-מאז"ה ואלנבי-מונטיפיורי. בקו 18 של חברת דן, שנוסע מסבידור תל אביב לבית העלמין בבת ים, מסלול הקווים ברחוב אלנבי, במקטע שבין המלך ג'ורג' למונטיפיורי, וברחובות מונטיפיורי ויעבץ, מבוטל. מסלול חלופי דרך הרחובות גאולה והרברט סמואל. לכיוון סבידור תל אביב יבטול המסלול ברחובות יצחק אלחנן, אחד העם ואלנבי, במקטע שבין מונטיפיורי למלך ג'ורג'. מסלול חלופי דרך הרחובות הכובשים ויונה הנביא.
גם התחנות של קווים 125 ו-25 ברחוב אלנבי ייסגרו, ובמקום זאת הם יעברו במסלול חלופי בשדרות בן ציון, רוטשילד, בצלאל יפה ויהודה הלוי. בכך יוספו לקו 12 תחנות חדשות במקום שמונה שיסגרו.

השקת אתר המטרו: התוכניות והתחנות העתידיות

בתוך כך, מינהל התכנון משיק הבוקר אתר מיפוי אינטרנטי חדש המרכז מידע נרחב על תוכניות המטרו המתוכננות בישראל. האתר נועד לספק לציבור את המידע התכנוני המקיף הקיים כבר היום בצורה נגישה, ברורה וידידותית למשתמש. באתר מוצגות התוכניות, ולצידן תוכניות משלימות למערכת המטרו - תוכנית מתאר ארצית למרחבי המטרו ולבינוי מעל הדיפו, תוכנית מתאר ארצית למרכזי תחבורה משולבים וכן תוכניות נוספות.
באתר ניתן למצוא מפות GIS אינטראקטיביות המאפשרות לראות את תחנות המטרו, וכל התוכניות המשלימות למערכת המטרו (תמא/ 70, תמא/ 70/ א, תמא/ 65), על גבי רקע של מידע ממפות ושכבות שונות, וכן תצלומי אוויר. בנוסף, כל אחד יוכל לבצע חיפוש לפי כתובת ולמצוא את תחנת המטרו העתידית הקרובה לביתו.
3 צפייה בגלריה
מטרו ראשון לציון
מטרו ראשון לציון
הדמיה של תחנת מטרו בראשון לציון
(צילום: אדר׳ טל אייל ושרון שפירא. עריכה גרפית: שירה שטינברג)

בנוסף, באתר מוצגים עיקרי התוכנית הארצית למרחב תחנות המטרו, שמופקדת כיום בוועדה הארצית לתכנון ובנייה (תמ"א 70) שעוסקת בבנייה מסביב לתחנות המטרו וכן בבינוי הצפוי מעל הדיפואים. באתר ניתן יהיה למצוא גם הסברים על תוכנית המתחמ"ים (מתחמי התחבורה) המשולבים לאורך קווי המטרו, שיהיו בתחנות. האזורים שייכללו בתוכנית הביצוע הראשונית של משרד התחבורה: גלילות, סבידור, השלום, ההגנה, מע"ר בן צבי, יוספטל חולון וכפר גנים. בנוסף לעקרונות התוכנית, יהיו גם הסברים והמחשות ממתח"מים בינלאומיים שונים.
פרויקט המטרו הוא מיזם התשתית התחבורתית הגדול והמורכב ביותר שקודם אי פעם בישראל, ועלותו מוערכת בכ-150 מיליארד שקלים. המיזם כולל מסילות תת קרקעיות באורך של כ-150 קילומטר ו-109 תחנות שישרתו את תושבי 24 הרשויות המקומיות במטרופולין גוש דן.