2 צפייה בגלריה
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש משבר מזון
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש משבר מזון
"כשנאמרת ביקורת נגד ישראל, זו תמיד 'עונת הציד'". גוטרש וארדן
(צילם: AP, UN)
שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, פנה היום (ראשון) בדרישה דחופה למזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, על מנת שיבטל לאלתר את הדחתה של שליחת האו"ם שרה מסקרופט. השליחה הודחה לאחר שהביעה תמיכה בטוויטר בהפסקת האש שהושגה עם הג'יהאד האיסלאמי לסיום מבצע "עלות השחר" והתבטאה נגד הירי חסר ההבחנה של ארגון הטרור.
"הדחתה היא כניעה מוחלטת של האו"ם לאיומי הפלסטינים, ומבטאת אימוץ מוחלט של הנרטיב הפלסטיני", כתב ארדן למזכ"ל האו"ם. "לא נקבל מוסר כפול בוטה כזה".
מסקרופט הייתה האחראית על המשרד לסיוע הומניטרי לפלסטינים (OCHA). בציוץ שפרסמה ב-8 באוגוסט, כתבה כי היא "חשה הקלה לראות הסכמה על הפסקת אש ששמה קץ למעשי העוינות שפוגעים גם באזרחים פלסטינים וגם בישראלים. ירי רקטות חסר הבחנה מצד הג'יהאד האיסלאמי שגרר ירי ישראלי, הוא דבר מגונה. ביטחונם של כל האזרחים הוא דבר מרכזי ויש לכבד את הפסקת האש".
2 צפייה בגלריה
שרה מסקרופט והציוץ שנמחק
שרה מסקרופט והציוץ שנמחק
התנצלה - ובכל זאת הודחה. מסקרופט
הדברים עוררו את זעמם של הפלסטינים, ובמיוחד של הג'יהאד האיסלאמי ופעילי BDS מכל העולם שדרשו מהאו"ם לסלק את מסקרופט מהתפקיד. מעסיקיה דרשו ממנה למחוק את הציוץ ולהתנצל - וכך היה. אבל ההתנצלות לא עזרה והקמפיין להדחתה נמשך והתגבר, עד שבשלב מסוים מסקרופט סגרה את חשבון הטוויטר שלה. באו"ם בכל זאת החליטו להדיח אותה מתפקידה ולחפש לה מחליף או מחליפה.
במכתבו פירט ארדן: "זו לא הפעם הראשונה שזה קורה. כשנאמרת ביקורת נגד ישראל, זו תמיד 'עונת הציד' מטעם נציגי האו"ם. ואין שום מחיר. מצד שני, האו"ם אינו מגבה את נציגיו כשהם אומרים משהו חיובי על ישראל. רק בשנה שעברה, פוטר נציג אונר"א לאחר שאמר בריאיון טלוויזיוני שצה"ל הוכיח 'תחכום ודיוק' בתקיפות במהלך מבצע 'שומר החומות'. בעקבות ההתבטאות הוא נאלץ להתנצל ולחזור בו, ורק לאחר מכן הוחזר לתפקידו".
ארדן הבהיר כי "נורמה זו מעניקה וטו לפלסטינים והיא עומדת בסתירה מוחלטת לעקרונות הניטרליות והאובייקטיביות שהאו"ם מתיימר להחזיק בהם. מנגד, כאשר אחד מה'שופטים' שמונו לוועדת החקירה נגד ישראל, מטעם מועצת זכויות האדם, התבטא בצורה מפלה ואף אנטישמית וטען כי 'הלובי היהודי שולט ברשתות החברתיות' - הוא נותר בתפקידו עד רגע זה. לא נקבל מוסר כפול בוטה כזה".