דניאלה וייס, מראשי המתנחלים ויו"ר תנועת נחלה, תקפה הבוקר (ג') את ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות ההסכמה הישראלית שלא להכשיר יישובים נוספים ביהודה ושומרון. בריאיון לשרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio היא טענה: "הם עברו את הגבול נגד העם היהודי". בני קצובר, ממקימי גוש אמונים אמר לדוריה למפל ויואב רבינוביץ: "לא מופתע מנתניהו, קיבלנו את זה כבר בגילגולים קודמים"
בריאיון התייחסה וייס להחלטת הממשלה להכשיר תשעה מאחזים בלתי חוקיים וטענה כי המצב בשטח לא פרופורציונלי: "נקודות התיישבות שהיו קיימות קיבלו סוג של הכשרה, זה עדיין גם לא בפועל, זה צרות שהיו ועדיין נשארו צרות. יש כאן מצב ממש לא פרופורציונלי של השתלטות מסיבית של ערבים על שטחים שמיועדים להתיישבות היהודית, ואת היהודים השאירו בתוך הגטאות. זהו אז מה לי יש לומר בעניין? שתקופת הגטאות מאחורינו זה היה בגלות ופה בארץ עם חופשי בארצו".
"אני חושבת שזה מתחיל להיות לא פרופורציונלי בצורה קיצונית", הבהירה וייס. "הערבים בגיבוי אירופה דוהרים בקצב של מרצדס, ישראל מטרטרת על אופניים לא חשמליים".
1 צפייה בגלריה
גבעת ארנון
גבעת ארנון
אחד המאחזים שישראל צפויה להכשיר. "זה עדיין לא בפועל, צרות שהיו ועדיין נשארו צרות"
(צילום: AFP)
וייס התייחסה לצורך של הממשלה להתחשב גם בשיקולים בינלאומיים בכל הקשור לבנייה ביהודה ושומרון: "לא צריך להתחשב באנטישמיות, להתחשב באיזשהו שיווי משקל סביר שצריך להיות בין רצונות של קבוצות שונות, של משיכות שונות. התחשבות במשיכות שונות עד גבול. בשלב זה, נתניהו וממשלת ישראל עברו את הגבול נגד העם היהודי. עבר את הגבול מכיוון שמתוך 6 מיליון דונם של יהודה ושומרון, 2 מיליון דונם נרמסו, נגזלו, אני מדברת על אדמות מדינה. נגזלו על ידי ערבים".
בניגוד לווייס, שמאוכזבת מהממשלה, בני קצובר, ממקימי גוש אמונים, לא מופתע מההחלטה הישראלית - בעיקר בגלל זהות מי שעומד בראשות הממשלה. "עם נתניהו זה לא חדש, לצערנו, נתניהו כבר די הרבה זמן בשלטון. כשהוא עלה פעם ראשונה ב-1996 הייתי עדיין פעיל במועצת יש"ע, הוא זימן אותנו והודיע לנו שיקים רק שני יישובים חדשים בשנה, ואינו רוצה יותר, כי הוא לא רוצה להתעמת עם האמריקנים".
"אנחנו מנתניהו כבר קיבלנו את זה בהרבה גילגולים", הוסיף קצובר. "הוא הוריד את היקף הבנייה ל-800 יחידות דיור בשנה, כשאהוד אולמרט, אהוד ברק ויצחק רבין בנו אלפי יחידות דיור בשנה. לא שהם בנו, הם אפשרו".
קצובר שיבח את ההחלטה לבנות אלפי יחידות דיור ביהודה ושומרון. "יש פה התקדמות לעומת מה שהיה. צריך גם לראות את חצי הכוס המלאה. אני מברך את נתניהו על כך שהוא קיבל אומץ, אולי בעזרת חבריו לממשלה, קצת לחלץ את המצב שהייתי מכנה אותו 'חרפה'. מה זה עם שלא מרשה לעצמו להקים יישובים בארץ שלו? הוא גם העביר במו ידיו את הלחץ לא להרחיב בתוך ירושלים, בירתנו".