3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: AP)
ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע בצהריים (יום שני) כי מעבר לתשעת המאחזים הבלתי-חוקיים שהממשלה הודיעה שתכשיר בדיעבד, לא יוסדרו יישובים חדשים. לפי לשכתו של נתניהו, ישראל מסרה על כך הודעה לארה"ב. לדבריו, "ישראל לא התחייבה להפסיק הריסות מבנים בלתי חוקיים בשטחי C". נתניהו לא התייחס לשאלת קידומן של אלפי יחידות דיור חדשות בהתנחלויות קיימות, שעליהן הכריז הממשלה.
זו למעשה התייחסות ראשונה של נתניהו לדיווחים על הסכמות בין ישראל, ארה"ב והפלסטינים, שהובילו להורדת ההצעה נגד ישראל במועצת הביטחון של האו"ם מסדר היום. ההצהרה הגיעה בצהריים בהתאם לדרישה מצד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שבמגעים עם נתניהו דרש שראש הממשלה יבהיר שאין התחייבות להקפיא הריסת בתים לא-חוקיים בשטחי C. למעשה, מדובר בהתקפלות הצהרתית מצד ממשלת הימין שהתחייבה לקדם בנייה רחבה בהתנחלויות, כשהשר סמוטריץ' אף אמר לאחרונה ש"נסיר לחלוטין את מגבלות הבנייה ביו"ש". בנוסף, אחרי הפיגועים בירושלים התחייבה הממשלה לפעול להרחבת ההתנחלויות כ"תגובה לטרור".
מוקדם יותר ציטט העיתון הפלסטיני אל-איאם "גורמים דיפלומטיים" שאמרו כי ארה"ב הודיעה לפלסטינים שישראל תפסיק את צעדיה החד-צדדיים בשטחים הפלסטיניים למשך כמה חודשים, שבמהלכם הרשות תדחה את ההצעה לגינוי במועצת הביטחון. לדברי אותם גורמים, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הציג את הפתרון ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בשיחת טלפון, ולאחר מכן התקשר גם לנתניהו.
3 צפייה בגלריה
מחאה בירושלים
מחאה בירושלים
דרש את פרסום ההצהרה. בן גביר
(צילום: שאול גולן)
הגורמים אמרו כי "החבילה שמציע הצד האמריקני עוצרת את ההחלטות בהתנחלויות, בהן הריסת ופינוי בתים, למשך כמה חודשים - בתמורה לדחיית הבקשה הפלסטינית. התנאי הוא שארה"ב תתמוך בהצהרה נשיאותית של מועצת הביטחון של האו"ם על דבקות בפתרון שתי המדינות, שתכיל קריאה להימנע מכל צעדים חד-צדדיים שמערערים את הפתרון הזה, לרוב פעילות ההתנחלויות והריסת בתים. תהיה גם קריאה לרגיעה בשטח על-ידי עצירת הכניסות הישראליות לשטחים הפלסטיניים (ככל הנראה מבצעי המעצרים התכופים, ע"ח), ולהימנע מצעדים שמערערים את הסטטוס-קוו במקומות הקדושים במזרח ירושלים".
לפי אותם מקורות, ארה"ב הפעילה לחץ על הפלסטינים והישראלים לקבל את המתווה בין היתר כדי להרגיע את המצב לפני הרמדאן - וגם כחלק מהצעדים שעליהם הכריז בלינקן במסגרת ביקורו האחרון בישראל וברמאללה. לדבריהם, "ארה"ב נבוכה מכך שהיא משתמש בכוח הווטו שלה נגד טיוטת החלטה שמאשרת את הדברים שבהן היא דוגלת גם בהצהרותיה הפומביות".
3 צפייה בגלריה
גבעת ארנון
גבעת ארנון
גבעת ארנון
(צילום: AFP)
הדיווח על ההסכמה הישראלית התפרסם ב"וואלה". במגעים בין ארה"ב לפלסטינים וישראל הוחלט כי במקום החלטה נגד ישראל במועצת הביטחון תתקבל הצהרה נשיאותית סמלית בקונצנזוס רחב של כל 15 חברות המועצה. ארה"ב, יש לציין, הבטיחה לישראל להטיל וטו בכל מקרה אם המשא ומתן עם הפלסטינים לא היה מצליח. עם זאת, האמריקנים העדיפו שלא תתקבל החלטה שכזו נגד הצעד של ממשלת נתניהו להכשיר עשרה מאחזים בלתי-חוקיים ביהודה ושומרון ולקדם שם בנייה של 10,000 יחידות דיור.
אמש אמר גורם מדיני בכיר בישראל כי "האמריקנים מכרו את ישראל רק כדי לא להטיל וטו, ובעצם נתנו פרס לפלסטינים למרות שהם שמים פס על כל הבקשות האמריקניות בנוגע לבית הדין הבינלאומי בהאג - ולא מגנים פיגועי טרור מזעזעים". בכיר אמריקני הדף את הטענות, אותן הוא כינה "קשקוש". "אנחנו עזרנו לישראל כאן. מה היה עדיף ששוב ישראל תהיה מבודדת באו"ם? זה היה לטובתכם, וטוב ששני הצדדים הגיעו להבנות שירגיעו את הרוחות כאן".
בימים רביעי וחמישי צפויה להתכנס מועצת התכנון העליונה של המנהל האזרחי לטובת אישור תוכניות הבנייה בהתנחלויות. היקפי הבנייה הצפויים נחשפו ב-ynet בשבוע שעבר, ובעקבות ההחלטה - ייתכן שתוכניות מסוימות יירדו מסדר היום. בסך הכול מדובר ב-43 תוכניות, מתוכן 23 להפקדה ו-20 למתן תוקף (השלב הסופי). מדובר על 5,098 יחידות דיור לשלב ההפקדה, ועוד 1,943 יחידות דיור לשלב מתן התוקף הסופי. סך הכול - 7,032 יחידות דיור.
ההסכמות עם האמריקנים מעלות בסימן שאלה את גורל הצעת החוק לשינוי חוק ההתנתקות, שאם תאושר בשלוש קריאות בכנסת תאפשר את הסדרת הישיבה בחומש והגעת אנשים לשם. ההסכמות מציבות בסימן שאלה גם את מתווה אביתר שנחתם בממשלה הקודמת ולא מומש עד כה - אף שראש הממשלה בנימין נתניהו וראשי הציונות הדתית אמרו כי יפעלו למימושו.