(צילום: חגי דקל)

ב-9 במאי 2004 נרצחו בפיגוע קטלני טלי חטואל וארבע בנותיה. ביום המשאל, בו הצביעו מתפקדי הליכוד על תוכנית ההתנתקות, פתחו שני מחבלים באש בתוך הרצועה - ורצחו את האם, שהייתה בהיריון מתקדם ואת הילה (11), הדר (9), רוני (7) ומרב (2). הלילה, 19 שנים ושבוע אחרי, חוסל במכת הפתיחה של מבצע "מגן וחץ" ג'יהאד גנאם, מזכיר המועצה הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי ומי שהיה מעורב בתכנון אותו פיגוע רצחני.

מבצע "מגן וחץ" - עדכונים שוטפים

דוד חטואל, אב המשפחה, התייחס בהתרגשות בשיחה עם ynet לחיסולו של אחד הפעילים הוותיקים והבכירים בארגון הטרור. "אני מודה בשמי ובשם המשפחה כולה לקב"ה ולכוחות הביטחון על החיסול של מי שהיה אחראי לתכנון הפיגוע הרצחני של אשתי טלי וארבע בנותינו הילה, הדר, רוני ומרב", אמר.
6 צפייה בגלריה
טלי חטואל עם בנותיה,  ג'יהאד גנאם
טלי חטואל עם בנותיה,  ג'יהאד גנאם
המעגל נסגר, אחרי 19 שנה
(צילום: גדי קבלו)
זירת התקיפה בעזה, לאחר תחילת מבצע "מגן וחץ"
(צילום: רויטרס )

לדבריו, "מועבר בכך מסר ברור למרצחים שעם ישראל תמיד יגיע למי שפוגע בו. כל עוד הם פוגעים בנו, לא יהיה להם מקום בטוח על פני האדמה. אנחנו באים מתוך ערכי נצח ולא מתוך נקמה. כמאמר הנביא 'וניקיתי דמם לא ניקיתי וה' יושב בציון'". מאז אותו פיגוע גנאם מילא תפקידי מפתח בארגון הטרור, כדוגמת ראש מרחב דרום. בתפקידו האחרון היה אחראי על התיאום והעברת כספים ואמצעי לחימה בין הג'יהאד לחמאס, ועסק רבות בקידום פעולות טרור ברצועת עזה, ביו"ש ובחו"ל.
רק לפני כשבועיים הותר לפרסום כי בחודשים האחרונים שב"כ סיכל ניסיון של הג'האד האסלאמי ברצועה להקים תשתית טרור ביהודה ושומרון, שמאחוריו עמד גנאם. במסגרת הסיכול, נעצרו על ידי שב"כ וצה"ל מספר פלסטינים תושבי ג'נין והכפרים הסובבים שגויסו בין היתר על ידיו מרצועת עזה לפעילות צבאית. בשב"כ מסרו אז כי "בשנים האחרונות מזוהים צירי אכוונה בלתי פוסקים של כלל ארגוני הטרור ברצועת עזה, המנצלים פלסטינים תושבי יהודה ושומרון לקידום פעילות טרור. מדובר בפעילות שיטתית ורחבה שמניעים הארגונים, ובהם ארגון הג'יהאד האסלאמי, כדי לערער את היציבות באזור".
בתקיפה אווירית בפתיחת המבצע הלילה חוסלו בנוסף לגנאם בן ה-62 שני בכירים של הג'יהאד האיסלאמי - ובין השאר חוסל חליל בהיתיני, שהיה אחראי על שיגור הרקטות לעוטף עזה בחודש האחרון והמפקד הבכיר המבצעי בארגון ומפקד מרחב צפון רצועת עזה וטארק עז א-דין - האחראי על הכוונות פעולות הג'יהאד באיו"ש מרצועת עזה. לפי הדיווחים הפלסטיניים, גם בני משפחותיהם של המחוסלים מתו בתקיפות.
6 צפייה בגלריה
ההלוויה הטרגית ב-2004
ההלוויה הטרגית ב-2004
ההלוויה הטרגית ב-2004
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
חליל בהיתיני
חליל בהיתיני
חליל בהיתיני
בהיתיני בן ה-44, מפקד המרחב הצפוני של הג'יהאד האיסלאמי ברצועה, ניצל בעבר מכמה ניסיונות התנקשות של ישראל. הוא שייך למשפחה שמחוברת בנימיה לארגון ומזוהה עימו. הוא החל את פעילותו בג'יהאד בסוף שנות ה-90 ובמהלך השנים היה מעורב בפעולות טרור רבות נגד ישראל - לרבות קידום פיגועי התאבדות, מטען, ירי רקטי והכוונת פעולות טרור ביהודה ושומרון.
את יכולותיו הצבאיות המרשימות רכש באימונים באיראן. לפי גורמים פלסטיניים, הוא יצא להכשרות באיראן דרך מצרים בימי שלטונו של חוסני מובארק. אחרי שחזר מהאימונים באיראן, מצרים עצרה אותו כשהגיע לקהיר. הוא היה במעצר כמה שבועות, ולאחריהם הוא שוחרר. הג'יהאד ערך חגיגות עם שובו לעזה.
בארגון סימנו אותו כבר מגיל צעיר כדמות שתתברג גבוה בהנהגה הצבאית. אחיו, מוחמד בהתיני, שגם היה פעיל צבאי בארגון, נהרג על ידי צה"ל בשכונת תופאח בעיר עזה בשנת 2006, אחרי הנסיגה מהרצועה. במבצע צוק איתן השמיד חיל האוויר השמיד את הבית שלו בהפצצה מאוויר.
6 צפייה בגלריה
טארק עז א-דין
טארק עז א-דין
הבכיר השלישי שחוסל, טארק עז א-דין
6 צפייה בגלריה
הנחיות פיקוד העורך למבצע מגן וחץ
הנחיות פיקוד העורך למבצע מגן וחץ
(צילום: פיקוד העורף)
הוא היה מפקד חטיבת עזה, ולאחר חיסולו באוגוסט 2022 במסגרת מבצע "עלות השחר" של תייסיר ג'עברי - שנחשב ליד ימינו של מנהיג הג'יהאד, נכנס בהיתיני לתפקידו. בהיתיני, שחוסל על ידי מטוסי קרב, חבר במועצה הצבאית של הג'יהאד ברצועת עזה ויש לו קשר ישיר עם גורמים בכירים בלשכה המדינית.
במקביל, כאמור, חוסל בתקיפת מסוקי קרב טארק עז א-דין, האחראי על הכוונת פעולות הג'יהאד ביו"ש מרצועת עזה. הוא תכנן וקידם פיגועים נוספים נגד תושבי ישראל, ומדובר בשינוי משוואה - שכן בפעמים הקודמות מחוללי הטרור ברצועת עזה לא שילמו את המחיר על המצב הביטחוני בגדה המערבית. עז א-דין, בן 49, הוא במוצאו מעראבה שבשומרון. בשנים האחרונות הוא התקדם לדרג הפיקוד של הג'יהאד בעזה והיה אמון על הקשר בין הג'יהאד האסלאמי בעזה לבין שלוחת הטרור ביהודה ושומרון, על העברת כספים, על הסתה ועל הכוונה לביצוע פעולות טרור בשטחי ישראל מרצועת עזה.
עז א-דין היה כלוא בישראל ושפוט למאסר עולם ו-25 שנים, על רקע מעורבתו בפיגוע התאבדות ופיגועי מטענים בתחילת שנות ה-2000. הוא גורש במסגרת עסקת שליט והשתקע בשכונת רמאל בעיר עזה.