הוועדה לבחירת שופטים תתכנס היום (שלישי) לדיון עקרוני בנושא בחירת נשיא לבית המשפט העליון, כמו גם בחירת שני שופטים החסרים כיום בהרכבו, בעקבות פרישתן לגמלאות של הנשיאה אסתר חיות והשופטת ענת ברון.
3 צפייה בגלריה
ישיבת הועדה לבחירת שופטים
ישיבת הועדה לבחירת שופטים
הוועדה לבחירת שופטים בכינוסה ב-16 בנובמבר
לא יהיו הצבעות בדיון, לאחר ששר המשפטים ויו"ר הוועדה יריב לוין הסכים לקיימו בתנאי שלא תתקיים הצבעה בסיומו. לכן הוחלט שיתקיים דיון עקרוני בין חברי הוועדה לגבי עקרון שיטת הסניוריטי לבחירת הנשיא, שלו מתנגד השר לוין בחריפות רבה.
על פי מאזן הכוחות בוועדה, בכל הקשור לבחירת שופטים לעליון יש הן ללוין והן לשלושת שופטי העליון החברים בוועדה גוש חוסם. על פי "חוק סער" נדרשת הסכמה של שבעה מתוך תשעת חברי הוועדה כדי לבחור שופט עליון. הגוש החוסם של הקואליציה מונה את לוין, השרה אורית סטרוק (הציונות הדתית) וח"כ יצחק קרויזר (עוצמה יהודית).
3 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
לוין. הסכים לקיים את הדיון בתנאי שלא תתקיים הצבעה בתומו
(צילום: שלו שלום)
הגוש החוסם של השופטים כולל את שלושת שופטי העליון, שני חברי לשכת עורכי הדין וח"כ קארין אלהרר (יש עתיד). במצב זה מתבקשות הסכמות - "דיל" - משני צידי ועדת הבחירה. לוין הציע שיסכים לבחירת יצחק עמית כנשיא הבא, על פי עקרון הסניוריטי, בתמורה להסכמה שהוא יוכל למנות שני שופטי עליון שמרנים.
עד כה נימק לוין את התנגדותו להצבעה על פי עקרון הסניוריטי בטיעון שמדובר ב"נושא שמפלג את העם ואין זו השעה לעסוק בו". בישיבה הקודמת של הוועדה אמרו ממלא מקום הנשיא, השופט עוזי פוגלמן, והשופטת דפנה ברק-ארז כי מערכת בתי המשפט זקוקה לנשיא קבוע שינהל אותה ויעסוק בתוכניות לשנים הבאות.
לוין, נזכיר, סירב עד פרוץ המלחמה לכנס את הוועדה בהרכב הנוכחי שלה, שכן אין לקואליציה רוב כדי למנות שופטים מטעמה לבית המשפט העליון, או לבחור לו נשיא קבוע במקומה של הנשיאה בדימוס אסתר חיות, שפרשה באוקטובר.
3 צפייה בגלריה
יצחק עמית
יצחק עמית
השופט יצחק עמית. שופט העליון הבא לפי שיטת הסניוריטי, שלה מתנגד שר המשפטים
(צילום: עמית שאבי )
על סדר היום של הוועדה היום גם דיון בהסתייגויות שהגישה השרה סטרוק על מינוי שישה "שופטים עמיתים" - שופטים בדימוס שפרשו לגמלאות אך ממשיכים לכהן בבתי המשפט לתקופה של ארבע שנים, במינוי שר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון. ההסתייגות מבוססת על כך שנציבי תלונות הציבור על שופטים מצאו כי תלונות שהוגשו נגד השופטים מוצדקות, והביעו ביקורת על תפקודם ועל יחסם לזכויות הפרט.
לקראת כינוס הוועדה פנתה סטרוק לכלל חבריה וביקשה מהם להסכים איתה ש"אין מקום למינויים אלה". היא ציינה כי "ידוע שהממונים על קבילות הציבור נגד שופטים ממעטים עד מאוד לקבל תלונות כמוצדקות, ועל כן כאשר החלטה כזו מתקבלת - היא אמורה לשמש תמרור אזהרה של ממש בפנינו כחברי הוועדה, ועלינו למנוע המשך כהונה של שופט שנקבע כי אכן התנהל שלא כשורה". אחת השופטות שנגדה הוגשה הסתייגות הסירה את מועמדותה.
פורסם לראשונה: 23:28, 15.01.24