עימות בין שני השרים במשרד הביטחון בעקבות הקמת המאחז שנחשפה ב-ynet יוביל למשבר קואליציוני משמעותי? שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שמכהן גם כשר שני במשרד הביטחון, תקף בצהריים (שישי) בחריפות את שר הביטחון יואב גלנט על רקע פינוי מאחז "אור חיים" שהוקם בשעת לילה בשומרון לזכרו של הרב חיים דרוקמן.
בהתייחס לפינוי המאחז, נמסר מלשכתו של סמוטריץ': "השר הוציא הבוקר בהתאם לסמכותו הוראה כתובה לראש מתאם פעולות הממשלה בשטחים לעצור את הפינוי ולא לבצעו עד לקיום דיון אצלו בעניין בראשית השבוע. שר הביטחון גלנט הורה על ביצוע הפינוי למרות ההנחיה, בלא ששוחח עם השר סמוטריץ' ובניגוד מוחלט להסכמים הקואליציוניים המהווים את הבסיס לקיומה של הממשלה".
מלשכתו של גלנט טרם נמסרה תגובה. טוביה, אחיו של השר סמוטריץ', צייץ: "כנראה שגלנט צריך ללמוד על בצלאל בדרך הקשה את מה שביבי כבר למד".
6 צפייה בגלריה
יואב גלנט ובצלאל סמוטריץ'
יואב גלנט ובצלאל סמוטריץ'
השרים גלנט וסמוטריץ' והפינוי בשומרון
(צילום: EPA, עמית שאבי)
כתבתנו הפוליטית מורן אזולאי מציינת כי מדובר במבחן כוח ראשון במערכה בין סמוטריץ' לגלנט בסוגיית השליטה של המנהל האזרחי ומתאם פעולות הממשלה בשטחי יהודה ושומרון. סמוטריץ' מבין היטב כי מי שידע על הפינוי ואישר אותו הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו, אבל שמו נעדר מהודעת יו"ר הציונות הדתית וכל הטענות הופנו לגלנט. לפני כשנה וחצי, במצב זהה במאחז הבלתי-חוקי אביתר, הגיעו כל חברי הכנסת מהימין למקום, הקימו לשכות, זעקו על "השמאלנות" של ממשלת בנט - והפעם רובם שותקים.
כמה שעות אחרי הקמת המאחז לזכרו של הרב דרוקמן שהלך לעולמו בחודש שעבר, הגיעו למקום כוחות גדולים של יס"מ ומשמר הגבול, מלווים בפקחי המנהל האזרחי, והחלו בפינוי המתנחלים מהמקום. במקום התפתחו גם יידויי אבנים בין המתנחלים לפלסטינים. אחד מהצעירים היהודים נפגע קל.
6 צפייה בגלריה
מאחז "אור חיים" לזכרו של הרב דרוקמן בשומרון
מאחז "אור חיים" לזכרו של הרב דרוקמן בשומרון
כוחות הביטחון מסביב למאחז
הכוחות הגיעו לפינוי המאחז בהוראת אלוף פיקוד המרכז, וגורם מדיני בכיר אמר כי "מדיניות מקדמים בהידברות ולא במחשכים". מנגד, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר דרש משר הביטחון גלנט לעצור את הפינוי. בתיעוד נראו הכוחות כורזים לצעירים שעל הגגות: "לא באנו להתעמת".
הכוחות שהגיעו בסרבלים שחורים, הציגו למתנחלים צו שטח צבאי סגור והודיעו להם כי על הרס המבנים בהוראת מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס. מדובר במאחז הראשון שהוקם בשטחים מאז כינון הממשלה החדשה, ומיד לאחר העלייה לשטח ליד ההתנחלות מגדלים עלתה השאלה אם הוא יפונה כבר היום או שיותר למשפחות להישאר במקום במהלך השבת.
6 צפייה בגלריה
מאחז "אור חיים" לזכרו של הרב דרוקמן בשומרון
מאחז "אור חיים" לזכרו של הרב דרוקמן בשומרון
מאחז "אור חיים" לזכרו של הרב דרוקמן בשומרון

למקום הגיעה ח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית). "אני נמצאת כאן עם משפחות גבעת 'אור חיים'. הגבעה הזו חיונית ביותר ובולמת את השתלטות הפלסטינים על אדמות לאום באזור ושומרת על כביש חוצה שומרון", אמרה חברת מפלגתו של השר בן גביר. "אני קוראת לשר הביטחון גלנט לעצור את מחטף הפינוי וההרס ולהשאיר את המתיישבים החלוצים האלה במקומם". על רקע מראות הפינוי, אמרה ח"כ סון הר מלך: "זה עוול נוראי, פשע". אחר כך היא אמרה לעובדי קבלן ערבים של המנהל האזרחי שלקחו חלק בהריסת המבנים: "תראו את עוצמת הביזיון, יימח שמם".
בן גביר עצמו פנה לשר הביטחון גלנט בדרישה לעצור את פינוי המאחז, ובכוונתו לבקש לקיים דיון בממשלה בנוגע להתנהלות המנהל האזרחי. לדברי בן גביר, "כולם חייבים בכיבוד שלטון החוק, אולם יש ליצור מדיניות שוויונית ואחידה. לא ייתכן שכאשר ערבים בונים ברחבי יהודה ושומרון, אנשי המנהל לא מדברים איתם ולא אוכפים את החוק, אך כשמדובר ביהודים, המנהל מבצע אכיפה בררנית ותוך שעות מבקש להרוס ולהחריב את המאחז".
6 צפייה בגלריה
חברת הכנסת לימור סון הר מלך במאחז אור חיים
חברת הכנסת לימור סון הר מלך במאחז אור חיים
ח"כ לימור סון הר מלך (שלישית מימין) במאחז
ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן אמר: "לפני שממשלת ישראל באה להרוס התיישבות שהקימו אזרחי ישראל לזכר הרב דרוקמן, לפני שממשלת ישראל באה להרוס יישוב בנקודה אסטרטגית ביטחונית בלב ארץ ישראל המשמר אדמות מדינה, תתכבד ותהרוס אלפי מבנים בלתי-חוקיים שנבנו בהשתלטות העבריינית של הרשות הפלסטינית בשטחי C.
"אסור לממשלה החדשה להיות כמו הממשלה הקודמת ולהפלות את היהודים לעומת האויבים. הממשלה צריכה להסדיר את היישוב החדש ולא להרוס אותו. אנו הגענו לארץ ישראל כדי לבנות אותה ולא כדי להרוס אותה במו ידינו. אסור לממשלה החדשה להיות כמו הממשלה הקודמת שהעם מאס בה. העם מצפה לממשלת ימין לא רק בדיבורים אלא גם במעשים".

גנץ: "שר שאמון על אכיפת החוק קורא לשר אחר להפר אותו"

יו"ר המחנה הממלכתי ושר הביטחון לשעבר ח"כ בני גנץ אמר: "כשראש הממשלה נתניהו מוביל מדיניות של דריסת יסודות הדמוקרטיה ומערכת המשפט - לא מפתיע שהשר שאמון על אכיפת החוק במדינת ישראל קורא לשר אחר להפר אותו. טוב פועל שר הביטחון שנוקט מדיניות נחושה ואחראית מול הפרות חוק ולא נותן לפרובוקציות ולחצים פוליטיים להכתיב את המדיניות ביהודה ושומרון".
בארגון "תג מאיר" אמרו: "השר לביטחון הלאומי של מדינת ישראל, שכל חייו הבוגרים עסק בהפרות סדר וסיוע לארגוני טרור יהודי, ממשיך להגן על עבריינים שהקימו הלילה מאחז בלתי-חוקי".
נווה שינדלר, נכדו של הרב דרוקמן ואחד מיוזמי הקמת המאחז, אמר: "אנו קוראים מכאן לחברי ממשלת הימין: עצרו את המחטף. אל תמשיכו את מדיניות ההרס של גנץ וממשלת השמאל שנלחמה בהתיישבות.
"הגבעה הזאת היא בעלת חשיבות אסטרטגית ממדרגה ראשונה, ושומרת על השליטה היהודית בכביש חוצה שומרון. פינוי והרס של הגבעה יהווה כניעה מוחלטת לרשות הפלסטינית שפועלת להשתלט על השטחים באזור".
6 צפייה בגלריה
מאחז "אור חיים" לזכרו של הרב דרוקמן בשומרון
מאחז "אור חיים" לזכרו של הרב דרוקמן בשומרון
הקמת המאחז
בעת הקמת המאחז, אמר שינדלר: "מיד אחרי פטירתו של סבא גמלה בליבנו החלטה להקים יישוב חדש בשומרון לעילוי נשמתו, מתוך הכרה והבנה שההנצחה הכי טובה של סבא היא הקמת יישוב חדש. גיבשנו גרעין ראשוני של חמש משפחות שאיתן עלינו הלילה לנקודה החדשה ובעזרת ה' בהמשך יצטרפו משפחות נוספות שכבר פנו אלינו".
נכדו של הרב דרוקמן אמר עוד: "אנו קוראים לכל עם ישראל לבוא לחזק, ולהצטרף לפעילות. המערכה על יהודה ושומרון לא נעצרת לרגע, ואנו צריכים אתכם איתנו כדי לנצח".
לאחר שנודע על הקמת המאחז דרומית-מזרחית לשכם, גינה משרד החוץ הפלסטיני את המהלך. "המשרד רואה בפשע זה תגובה ישראלית לביקור הנוכחי של הצוות האמריקני באזור, ואתגר בוטה לדרישות הבינלאומיות להפסיק את כל הצעדים החד-צדדיים הבלתי-חוקיים. כישלון הצד האמריקני להגיב מיד לצעד פרובוקטיבי זה, משקף את חוסר רצינותו בתרגום מילים ועמדות לפעולה".
כלקח מהקמת המאחז השנוי במחלוקת אביתר, הורה שר הביטחון לשעבר בני גנץ בתקופת הממשלה הקודמת לפנות בצורה מיידית כל מאחז שקם על הקרקע, לבטח כזה שמכיל כמה משפחות עם מבנים ארעיים.
פורסם לראשונה: 12:01, 20.01.23