המורדים התיגרינים באתיופיה הכריזו בסוף השבוע על שילוב כוחות עם שמונה ארגוני מורדים אחרים במטרה להפיל את הממשלה הפדרלית בראשות ראש הממשלה וחתן פרס נובל לשלום אביי אחמד. ההודעה על הברית החדשה באה כשברקע אזהרות המורדים כי הם עשויים לכבוש את אדיס אבבה בתוך שבועות – אזהרות שלא ברורה מידת אמינותן – ובצל קריאתו של אביי לתושבי הבירה להיערך למלחמה על בתיהם.
אמש (שבת) החמיר משרד החוץ הישראלי את אזהרת המסע שלו לאתיופיה, והודיע על פינוי חלק ממשפחות הדיפלומטים הישראלים במדינה.
13 צפייה בגלריה
אתיופיה מלחמה ב תיגראי לוחמים בני אמהרה בעלי ברית של צבא אתיופיה
אתיופיה מלחמה ב תיגראי לוחמים בני אמהרה בעלי ברית של צבא אתיופיה
בני אמהרה, בעלי בריתה של הממשלה, במהלך המלחמה בתיגראי
(צילום: AFP)
13 צפייה בגלריה
מיליציית אמהרה שמסייעת לצבא אתיופיה בקרבות במחוז תיגראי
מיליציית אמהרה שמסייעת לצבא אתיופיה בקרבות במחוז תיגראי
מיליציית אמהרה בדרך לחזית בתיגראי אשתקד
(צילום: רויטרס)
בראש הברית החדשה שהוכרזה בסוף השבוע, ברית המכונה "החזית המאוחדת של הכוחות הפדרליסטיים והקונפדרליסטיים האתיופיים", עומדים ארגון "החזית העממית לשחרור תיגראי" (TPLF) שנלחם נגד הממשלה זה שנה וארגון "צבא השחרור של אורומו" (OLA) שמשתף איתו פעולה כבר חודשים. בברית חברים עוד שבעה ארגונים. בהודעה על הקמתה הזהירה הברית כי אוזל הזמן של ממשלת אתיופיה לפעול: היא מסרה כי היא חותרת כעת לסילוקו של ראש הממשלה אביי בדרכי שלום ולהקמת ממשלת מעבר שתחליף את ממשלתו, אך הבהירה כי היא נערכת גם לאפשרות שתצטרך להפילו מהשלטון בכוח.
"אין לנו גבול", הכריז ביום שישי ברהנה גברצ'ריסטוס, שר החוץ לשעבר של אתיופיה ובכיר תיגריני, בשיחה עם כתבים בוושינגטון. "אין ספק שנצטרך לשנות את אתיופיה לפני שאתיופיה תקרוס". ממשלת אתיופיה מצדה טענה בתגובה כי ההכרזה על הברית היא "תעלול יחסי ציבור ולא יותר", וכי חלק מהגורמים המעורבים בה אינם ארגונים של ממש ואינם בעלי דריסת רגל בשטח. יצוין כי לא ברור אם כל הארגונים בברית חמושים בנשק.
13 צפייה בגלריה
אתיופיה אדיס אבבה
אתיופיה אדיס אבבה
בבירת אתיופיה אדיס אבבה. "אף אחד לא רוצה שהם יחזרו"
(צילום:AP)
13 צפייה בגלריה
אתיופיה אדיס אבבה
אתיופיה אדיס אבבה
הירקן מדווח: "המחירים עולים". אדיס אבבה
(צילום: רויטרס )
ביום שישי, שעות אחרי ההכרזה על הברית החדשה של ארגוני האופוזיציה, קראה מועצת הביטחון של האו"ם לראשונה לכונן הפסקת אש באתיופיה. בהודעה שעליה חתמו 15 חברות המועצה היא קראה גם לאפשר העברה של סיוע הומניטרי לחבל תיגראי, שם מתחולל לדברי האו"ם משבר הרעב הקשה ביותר שידע העולם זה עשרות שנים. עוד קראה המועצה לכל הצדדים במלחמה להימנע מדברי שנאה והסתה.

משבר הרעב החמור בעולם: בתיגראי אוכלים עלים

באתיופיה, נזכיר, פרצה בנובמבר אשתקד מלחמה בין הצבא הפדרלי של אתיופיה והמיליציות המסייעות לו לבין ארגון המורדים "החזית העממית לשחרור תיגראי" (TPLF). היא החלה אחרי שהמורדים התיגרינים התנערו מסמכותה של הממשלה הפדרלית, מרדו בהחלטותיה והחליטו לקיים בחירות במחוז בניגוד להוראתה. התיגרינים, שהיו הכוח הדומיננטי בפוליטיקה האתיופית הארצית במשך עשרות שנים עד עלייתו לשלטון של ראש הממשלה אביי אחמד ב-2018, חשו מאז עלייתו כמי שנדחקו לשוליים ונושלו ממעמדם. הם האשימו אותו בחריגה מסמכויותיו, וטענו כי הוא גוזל סמכויות אוטונומיות הניתנות למדינות המחוז שמהן מורכבת אתיופיה.
13 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד
ראש הממשלה אביי אחמד. הבטיח "נקבור אתכם בדם"
(צילום: רויטרס)
13 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד מקבל את פרס נובל לשלום אוסלו נורבגיה
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד מקבל את פרס נובל לשלום אוסלו נורבגיה
רק לפני שנתיים: אביי מקבל את פרס נובל לשלום
(צילום: AFP)
13 צפייה בגלריה
מפגינים נגד צבא אתיופיה בשל מלחמתו ב תיגראי וושינגטון ארה"ב
מפגינים נגד צבא אתיופיה בשל מלחמתו ב תיגראי וושינגטון ארה"ב
תושבים תיגרינים בארה"ב מפגינים נגד ממשלת אתיופיה, שאותה הם מאשימים ברצח עם
(צילום:AP)
בתחילת המלחמה כבש צבא אתיופיה את עריה המרכזיות של תיגראי, בכלל זה את בירת המחוז מקלה, אבל במהלך הקיץ, בתפנית דרמטית, שבו המורדים וכבשו את העיר. משם המשיכו ופלשו למחוזות אפאר ואמהרה הסמוכים. כעת מתנהלת לחימה קשה באמהרה, והתיגרינים טוענים שהם כבשו שם את הערים קומבולצ'ה ודסי, השוכנות בסמוך לכביש המהיר והאסטרטגי A2. כביש זה מוביל אל הבירה אדיס אבבה, הנמצאת במרחק של כ-400 ק"מ.
לפי ההערכות, מאז תחילת המלחמה באתיופיה לפני שנה בדיוק נהרגו בה אלפי בני אדם, ויותר משני מיליון נעקרו מבתיהם. סכנת רעב נשקפת לכ-400 אלף בני אדם בחבל תיגראי שהגישה אליו חסומה כמעט לגמרי, ובשבועות האחרונים מגיעות משם עדויות שלפיהן תושבים נאלצים להתקיים מאכילת עלים. לפי האו"ם, שום שיירה הומניטרית לא הורשתה להיכנס לתיגראי מאז 18 באוקטובר, ודלק לא הוכנס לשם מאז אוגוסט.
13 צפייה בגלריה
אתיופיה חשד ל פשעי מלחמה ב תיגראי כפר דנגולט
אתיופיה חשד ל פשעי מלחמה ב תיגראי כפר דנגולט
בוכים על נרצחים בטבח בכפר דנגולט שבתיגראי. אלפים כבר נהרגו
(צילום: AFP)
מאזורי הקרבות בצפון אתיופיה מגיעים דיווחים על מעשי טבח ואונס המוניים. נציבת זכויות האדם של האו"ם מישל בשלט ונציבות זכויות האדם האתיופית פרסמו השבוע דו"ח משותף, שלפיו כל הצדדים במלחמה באתיופיה ביצעו הפרות חמורות של זכויות אדם, הפרות הכוללות הוצאה להורג ללא משפט, עינויים ואלימות מינית, בכלל זה מעשי אונס קבוצתיים נגד נשים וילדות, גברים וילדים. אמצעי התקשורת ברוב צפונה של אתיופיה משותקים כבר קרוב לשנה וגישת עיתונאים לשם מוגבלת מאוד, ולכן קשה מאוד לאמת או להפריך דיווחים המגיעים מהשטח.

בדרך לבירה: איום אמיתי או קלף לחץ?

כאמור, אף שהמורדים התיגרינים נהנים בחודשים האחרונים מתנופה, לא ברור כמה אמין האיום שלהם על הבירה אדיס אבבה, שבה חיים כחמישה מיליון תושבים. בסוף השבוע דיווחה מחלקת המדינה האמריקנית כי המורדים אכן מתקרבים אל העיר, ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן קרא להם לעצור מיד את התקדמותם לשם, אבל כדי להגיע לאדיס אבבה יהיו המורדים צריכים לצלוח אדמה עוינת למדי. בין השאר יהיה עליהם לצלוח את אזור אמהרה, והם עשויים להיתקל גם בהתנגדות מצד אתיופים מן השורה המסרבים לקבל חזרה לשלטון של המפלגה ששלטה באתיופיה ביד ברזל במשך כ-30 שנה עד עלייתו של אביי אחמד.
13 צפייה בגלריה
אתיופיה אדיס אבבה טקס זיכרון לחיילים שנהרגו במלחמה מול המורדים מ תיגראי
אתיופיה אדיס אבבה טקס זיכרון לחיילים שנהרגו במלחמה מול המורדים מ תיגראי
מדליקים נרות השבוע באדיס אבבה לזכר החיילים שנהרגו במלחמה מול המורדים מתיגראי
(צילום:AP)
אם המורדים יתקרבו לבירה, אביי גם עשוי לבקש מאריתריאה השכנה לעזור לו ולהתגייס למלחמה. אשתקד כבר נכנסו כוחות אריתראיים לתיגראי כדי לסייע לצבא הפדרלי של אתיופיה במלחמתו במורדים, ואז הגיעו מהחבל דיווחים על מעשי טבח המוניים שביצעו חיילים אריתראים בתיגרינים.
יש הסבורים כי האיום של המורדים על אדיס אבבה הוא איום טקטי, שבאמצעותו הם מבקשים ללחוץ על הממשלה לשבת לשולחן המשא ומתן. כך או כך, ממשלת אתיופיה ומדינות במערב נערכות לאפשרות שהמלחמה אכן תגיע אל הבירה. ביום שישי קראה ממשלתו של אביי אחמד לוותיקי הצבא להצטרף למלחמה נגד המורדים, וכינתה אותה "מלחמה קיומית". שגרירות ארה"ב קראה השבוע לכל האזרחים האמריקנים לעזוב את אתיופיה בהקדם האפשרי, ואתמול הודיעה כי היא מתחילה לפנות גם עובדי ממשל אמריקני לא חיוניים. דנמרק ואיטליה ביקשו אף הן מאזרחיהן לעזוב את אתיופיה בהקדם האפשרי.
אמש החליט גם משרד החוץ בירושלים לפנות חלק ממשפחות הדיפלומטים הישראלים מאתיופיה, בצל החשש להידרדרות במצב הביטחוני שם. המשרד גם החמיר את אזהרת המסע שלו לאתיופיה, וקרא לישראלים השוהים בה לצאת מהמדינה. בירושלים מזהירים כי באתיופיה יש שיבושי תנועה ותקשורת, וכי יש חשש שבהמשך ייווצרו גם שיבושים בטיסות.
13 צפייה בגלריה
אתיופיה אדיס אבבה  אצטדיון מתגייסים חדשים ל צבא
אתיופיה אדיס אבבה  אצטדיון מתגייסים חדשים ל צבא
מתגייסים חדשים לצבא אתיופיה, השבוע באצטדיון בבירה
(צילום:EPA)
13 צפייה בגלריה
אתיופיה אדיס אבבה
אתיופיה אדיס אבבה
אדיס אבבה. "אף אחד לא יפיק תועלת ממלחמה"
(צילום: רויטרס )
באדיס אבבה, בינתיים, החיים נמשכים החיים כסדרם. "אני לא חושב שה-TPLF יגיעו לאדיס אבבה", אומר טפרי מקונן, עובד תחנת דלק בן 30, "אבל אם הממשלה תיתן לי נשק ותבקש ממני להילחם, אעשה את זה. אף אחד לא רוצה לראות אותם חוזרים". בשוק בפרברי הבירה מספר מוכר הירקות אבדיסה ווילי, בן 32, כי המחירים מתחילים לעלות. "שני הצדדים צריכים להפסיק את המלחמה, אף אחד לא יפיק תועלת מהמלחמה חוץ מהמוות והקריסה הכלכלית", הוא אומר. "הם צריכים לפתור את הבעיה בשיחות".
התקשורת הממלכתית האתיופית דיווחה בסוף השבוע כי במחוז אורומיה, המקיף את אדיס אבבה, יצאו ביום שישי אלפים להפגין בעד ממשלתו של אביי. אביי הוא בן אורומו, הקבוצה האתנית הגדולה באתיופיה, והתמיכה שהוא זוכה לה בקבוצה זו היא שאפשרה לו לעלות לשלטון ב-2018. עם זאת, בשנתיים האחרונות הוא איבד חלק מהתמיכה הזו, אחרי שכוחות הביטחון שלו עצרו אלפים מבני הארומו עצמם.
בהכנת הידיעה השתתף איתמר אייכנר.
פורסם לראשונה: 22:05, 06.11.21